تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۰۷
تعداد بازدید: ۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
دریای بدون ساحل! حتی تصورش هم سخت است، اما انگار چنین پدیده‌ای واقعیت دارد.
به گزارش مارین نیوز، تصویری که همه از دریا در ذهن خود تداعی می کنند پهنه ای وسیع  و آبی رنگ بوده  که در میان دو یا چند خشکی قرار دارد،قایق‌ها، کشتی‌ها و دیگر شناورها در دو سوی آن پهلو گرفته و یا از این سو به آن سو روی موجهای آبی تاب می خورند. در تصویر مرسوم از دریا، مردم در سواحل دو سوی آن به استراحت، تفریح و ورزش‌های آبی مشغولند اما با همه اینها شاید باورتان نشود دریایی بدون ساحل نیز وجود دارد.
دریای سارگاسو، تنها دریای روی کره زمین است که هیچ ساحلی در دو سوی آن وجود ندارد.
دریای سارگاسو بخشی از آب‌های اقیانوس اطلس شمالی است که تقریباً بین جزایر کارائیب و مجمع‌الجزایر آزور و میان چند جریان آبی که  سواحل دریای سارگاسو را تشکیل می‌دهند قرار گرفته است که به طور تقریبی 1100 کیلومتر عرض و 3200 کیلومتر طول دارد.
این دریا که بیضوی‌شکل و تقریباً ساکن بوده در آن سامانه‌ای از جریان‌های اقیانوسی در جهت حرکت عقربه‌های ساعت جریان دارد که امواج گلف استریم لبهٔ غربی آن را شکل می‌دهد.
دریای سارگاسو عمقی بین 1500 تا 7000 متر دارد و مشخصهٔ آن وجود جریان‌های ضعیف، بارش کم، تبخیر زیاد، بادهای ملایم و آب‌های گرم و شوری است که در کنار یکدیگر تشکیل بیابانی دریایی را داده‌اند که تا حد بسیار زیادی عاری از پلانکتون‌ها به عنوان غذای اصلی ماهیان است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: