تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۲۱
تعداد بازدید: ۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
عضو هیات علمی دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، از انجام پروژه طراحی و ساخت سامانه‌های رباتیک هوشمند زیر آب (ROV) خبر داد و گفت: با انجام این پروژه برای نخستین بار امکان پایش و سلامت سنجی تاسیسات بستر دریا مانند کابل‌های فیبرنوری، اشیا و شناورهای غرق شده در کشور فراهم شد.
به گزارش مارین نیوز، عضو هیات علمی دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، با بیان این که سامانه رباتیک هوشمند زیر آب (ROV) به منظور پایش بستر دریا برای سازمان‌های داخلی و خارجی از جمله مالزی، سریلانکا و سوریه ساخته و تحویل داده شده است، تصریح کرد: برای سال جاری، طراحی و ساخت نمونه پیشرفته‌ای از این سامانه جهت انجام عملیات پایش و خدمات مهندسی زیر آب در دستور کار قرار دارد.
دکتر هدایتی همچنین از طراحی و ساخت فیبر پنجره براگ (FBG) برای نخستین بار در ایران جهت کاربری در مخابرات در بخش (FTTX ) و پایش وضعیت سازه‌های مختلف به عنوان حسگر دقیق ارتعاشات و حرارت خبر داد و گفت: مرحله بعدی این پروژه پیاده‌سازی سامانه‌های پایش و مونیتورینگ سازه‌های مهم با استفاده از حسگرهای FBG است که تا کنون چندین پروژه در این راستا انجام دادیم که از جمله آن می‌توان به همکاری با سازمان بنادر و کشتیرانی اشاره کرد.

تولید نمونه‌های سامانه‌های خورشیدی فتوولتاییک و روشنایی PV
دکتر هدایتی در ادامه با اشاره به انجام فعالیت‌هایی در حوزه انرژی‌های نو، از تولید نمونه‌های سامانه‌های خورشیدی فتوولتاییک و روشنایی PV خبر داد و افزود: در کنار این پروژه طراحی و ساخت میکروتوربین‌های بادی جهت تولید انرژی الکتریکی از انرژی باد را در دست انجام داریم که به همراه سامانه سرمایشی خورشیدی می‌تواند انرژی مورد نیاز مجموعه مخابراتی در مکان‌های دور افتاده را تامین کند.
وی خاطر نشان کرد: در این راستا، یک پروژه تحقیقاتی و مهندسی در عراق در دست اقدام است و خوشبختانه در این دو حوزه، آمادگی ارائه خدمات فنی مهندسی وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات، تحقیق در زمینه طراحی و ساخت باتری‌های چند منظوره را که دارای کاربرد در حوزه انرژی‌های نو و همچنین خودرو است، از دیگر پروژه‌های در دست تحقیق خود عنوان کرد و گفت: این پروژه به منظور تولید باتری با عمر بیشتر، قیمت مناسب‌تر، آلودگی محیط زیستی کمتر، نیاز به نگهداری کمتر و به خصوص جلوگیری از خروج ارز از کشور جهت استفاده در بی تی اس‌های مخابرات سیار و مراکز مخابراتی دور افتاده در همکاری با شرکت پارس کلید خورده است و مقدمات تحقیق در زمینه خط تولید را طی می‌کند.

کار تحقیقاتی در زمینه فیبرنوری روشنایی
وی با اشاره به کار بر روی طراحی و ساخت کولرهای خورشیدی، از کار تحقیقاتی در زمینه فیبرنوری روشنایی خبر داد و گفت: در محل‌های عمیق همچون تونل‌های چند منظوره، معادن زیرزمینی و حتی تونل‌های مترو که به روشنایی نیاز است، اما حضور الکتریسیته خطر آفرین است، فیبرنوری با قابلیت ارسال روشنایی کاربرد دارد و تحقیقات اولیه این پروژه در قالب تفاهم‌نامه‌ای با شرکتی از مجموعه شستا در حال پیگیری است.
این عضو هیات علمی پایش و سلامت سنجی فیبرنوری در سه بخش بررسی‌های قبل از نصب، حین نصب و پایش دوره ای بعد از نصب و عیب یابی زیردریایی را از دیگر پروژه های انجام شده در سال‌های گذشته برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با تاکید مکرر مسؤولان به ویژه دکتر واعظی وزیر ارتباطات مبنی بر استفاده از تولید داخلی ، اراده‌ای برای  بهره گیری از این تولیدات ایجاد شود.

75درصد مشاغل آینده دنیا در حوزه ICT است
دکتر هدایتی در ادامه با اشاره به شعار سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» بر ظرفیت بالای حوزه ICT در اشتغالزایی تاکید کرد و گفت: 75 درصد مشاغل آینده دنیا در حوزه ICT است که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان با بهره گیری از ظرفیت‌های حوزه ICT موجب تحول در زمینه اشتغال در این حوزه شد.
وی ادامه داد: حوزه توریسم و صنایع دستی ظرفیت بسیار بالایی جهت ایجاد اشتغال دارد که در این خصوص با طراحی اپلیکیشن هوشمند جامع توریسم با قابلیت گزارش‌دهی به ذی نفعان، جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به گردشگران خارجی و تضمین سفر امن و بی مخاطره، توانستیم بیش از 500 شغل ایجاد کنیم که در صورت حمایت و معرفی بیشتر به جامعه هدف، امکان گسترش خدمت رسانی در سراسر کشور و اشتغال‌زایی بیشتر هم فراهم می‌شود.

خانه کارآفرینیICT در منطقه دربند ایجاد می‌شود
دکتر هدایتی در ادامه از دیگر پروژه‌های خود به برنامه‌ریزی در جهت ایجاد مراکز آموزش کارآفرینی به منظور آموزش ICT به دانش آموزان در مناطق دورافتاده اشاره کرد و گفت: در تابستان به عنوان پایلوت در منطقه دربند خانه کارآفرینی ICT ایجاد می‌کنیم.
وی تولید انبوه ربات‌های آموزشی برای مدارس و دبیرستان‌ها را توسط دانشجویان از دیگر پروژه‌هایی برشمرد که توسط دانشجویان انجام شده و سود آن نیز متعلق به آنان است و گفت: با توجه به تعطیلات تابستانی پیش رو، ربات‌های آموزشی گزینه مناسبی برای گروه‌های مختلف سنی است تا همزمان همراه با بازی در زمینه علم الکترونیک دانش کسب کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر هدایتی که دارای مقالات متعدد در زمینه تعمیرات فیبر در نشریات معتبر داخلی و خارجی است، از چاپ دو کتاب در زمینه (FBG) در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین به دنبال ثبت شرکت تعاونی دانش‌بنیان با کمک دانشکده و اعضای هیات علمی هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: