تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۳۶
تعداد بازدید: ۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
برج های انطباقی (Compliant Towers) نسل دیگری از سازه های فراساحلی هستند که در ادامه مسیر توسعه فعالیت شرکت های نفتی در آب های عمیق و برای غلبه بر فشار و جریان های خاص بستر دریا توسعه یافته و مورد بهره برداری قرار گرفته اند و معمولا در اعماق بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ فوتی (۴۵۷ تا ۹۱۴ متر) استفاده قرار می گیرند.
به گزارش مارین نیوز، این نوع از سازه های فراساحلی که از بدنه ای بلند، باریک و یک فونداسیون شمعی تشکیل شده اند، از یک سکوی متعارف برای انجام فعالیت های حفاری، تولید و محل اسکان پرسنل پشتیبانی می کنند و معمولا در اعماق بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ فوتی (۴۵۷ تا ۹۱۴ متر) استفاده و می توانند در برابر نیروهای جانبی پایداری قابل توجهی نمایند. برخلاف سکوهای ثابت که در آنها نوسانات سازه از نوسانات موج بیشتر است، این سازه ها به گونه ای طراحی می شوند که پایین ترین فرکانس نوسانات آن کمتر از فرکانس انرژی موج باشد.
نخستین برج انطباقی دنیا به نام سکوی Lena در سال ۱۹۸۳ میلادی، در دره بزرگی در می سی سی پی و در عمق هزار فوتی (۳۰۴ متری) توسط شرکت آمریکایی Exxon ساخته شده و تاکنون انواع گوناگون و بسیار عظیم الجثه ای از آن در میادین مختلف فراساحلی جهان نصب شده است. برای مثال سکوی ۵۰۰ میلیون دلاری Petronius که متعلق به شرکت چورون می باشد و در عمق ۵۳۵ متری آب های خلیج مکزیک (در جنوب شرقی نیواورلئان) قرار دارد، تا قبل از اینکه رکورد آن توسط برج دبی در سال ۲۰۰۸ میلادی شکسته شود، بزرگترین سازه ساخته شده توسط بشر محسوب می شد. همچنین باید گفت سکوی Benguela Belize سنگین ترین سکو از این نوع می باشد که تاکنون در محلی غیر از خلیج مکزیک نصب شده است.


این نوع سکوها دارای انواع زیر می باشند:

1- سکوهای مفصل دار (Articulated platform)
یکی از اولین انواع سازه های انطباقی که در آب های کم عمق کار خود را شروع کرد و به آرامی به آب های عمیق راه یافت، برج     های مفصل دار بودند. برج مفصل دار، یک برج قائم است که در انتهای آن یک مفصل عرضی قرار گرفته و باعث می شود که سازه بر روی آن (نسبت به تغییرات محیط) نوسان کند. سازه ای که در زیر این مفصل قرار گرفته است می تواند یک سازه ثقلی و یا شمع کوبی درون بستر دریا باشد. در آب های عمیق تر ممکن است این برج در دو نقطه (یکی در انتهای سازه و دیگری در میانه عمق آب) مفصل دار باشد.

2- برج های انطباقی (Compliant tower)
یک برج انطباقی کاملا شبیه به یک سکوی معمولی (Jacket) است و پایه های آن از سطح آب تا بستر دریا امتداد داشته و در بستر دریا ثابت می شود. با این تفاوت که برج انطباقی به گونه ای طراحی شده است که در مقابل امواج دریا، باد و جریانات زیر آبی انعطاف پذیر باشد. جالب است بدانید که در یک عمق مشابه، فولاد استفاده شده در یک برج انطباقی به مراتب کمتر از یک سکوی معمولی است. برای مثال مقایسه ای میان میزان آهن مصرفی در سکوی ثابت "Bullwinkle" به وزن ۴۹۳۷۵ تن که عمیق ترین سکوی ثابت جهان می باشد و در آبی به عمق ۴۱۳ متر مشغول به فعالیت می باشد با سکوی ۴۳ هزار تنی Petronius که در عمق ۵۳۵ متری در خلیج مکزیک در حال تولید می باشد نشان می دهد که در ساخت این سکو ۶۳۷۵ تن فولاد کمتری مورد استفاده قرار گرفته است که صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و زمان ساخت محسوب می شود.
 
۳-  برج های کابلی (Guyed tower)
این برج ها سازه ای خرپایی هستند که بر بستر دریا قرار گرفته و توسط شبکه ای زنجیری از کابل به بستر دریا اتصال می یابند. از این سازه ها می توان در آب های عمیق و متلاطم استفاده کرد. شبکه کابلی که در این سازه ها استفاده می شود از اجزای مختلفی تشکیل شده است. قسمت بالایی، کابل اتصال است که به سازه خرپایی متصل شده و در مقابل امواج و جریانات شدید آب مانند فنری قوی عمل می کند.
قسمت پایینی شبکه، زنجیره ای بسیار مستحکم به همراه گیره هایی سنگین است که این گیره ها به بستر دریا متصل می شود. این مجموعه شبکه ای این امکان را به سازه می دهد که در جریانات بسیار شدید زیر دریایی به راحتی نوسان کند و از بستر دریا فاصله بگیرد. پس از بلند شدن سازه از بستر دریا، این مجموعه مانند فنری بسیار قوی، سازه را به سمت بستر باز می گرداند.
بر اثر تغییر شکل ها، خمش قابل ملاحظه ای در اعضای تشکیل دهنده برج به وجود می آید، به همین دلیل برای غلبه بر خستگی المانها، قطر اعضا نسبتا بزرگ در نظر گرفته می شود. برج های کابلی تقریبا تمام مزیت های سکوهای ثابت فولادی را دارا هستند ولی در مقایسه با یک سکوی ثابت معادل به هزینه کمتری نیاز دارند. از محاسن این سکو هزینه کم برای نصب در اعماق زیاد و همچنین قابل دسترس بودن وسایل و تکنولوژی آن می باشد.
  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: