تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۴۰
تعداد بازدید: ۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کارشناس صنایع دریایی و عضو سابق هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف : متاسفانه علیرغم گذشت بیش از ده ها سال از تصویب قانون کابوتاژ و در شرایطی که قوانین آن در طیف وسیعی در بیشتر از 50 کشور در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است ولی ما همچنان تجارت در آبهای منطقه ای خود را در اختیار کشتی های خارجی قرار داده ایم، ورود کرین بارج خارجی به آبهای کشور را جشن میگیریم !!!
به گزارش مارین نیوز، دکتر شهراد کوکبی جهرمی، کارشناس صنایع دریایی و عضو سابق هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگویی با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار داشت : مطابق با ماده 6 قانون دریایی کشور مصوب 1343 و اصلاحیه سال 1391 " کشتیرانی به قصد تجارت بین بنادر و جزایر ایران (کابوتاژ) منحصرا متعلق به کشتی های ایرانی است مگر آنکه در موارد لزوم، بنا به پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی اجازه مخصوص از طرف هیات وزیران صادر گردد. مطابق با بند 5 قانون فوق، هر کشتی که در ایران ساخته میشود و ظرفیت حداقل 25 تن باشد، کشتی ایرانی تلقی میشود. باید در نظر داشت که متن قانون اشاره به کشتیرانی به قصد تجارت داشته و بنابراین مطابق با قوانین سایر کشورها کلیه خدمات تجاری شامل یدک کشی، خدماتی، حمل بار و مسافر، سوخت رسانی، حفاری، ماهیگیری و سایر خدمات مشابه را شامل میگردد.
دبیر سابق انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه متاسفانه علیرغم گذشت بیش از ده ها سال از تصویب قانون فوق و در شرایطی که قوانین کابوتاژ در طیف وسیعی در بیشتر از 50 کشور در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، گفت : ولی ما همچنان تجارت در آبهای منطقه ای خود را در اختیار کشتی های خارجی قرار داده ایم، ورود کرین بارج خارجی به آبهای کشور را جشن میگیریم، پشتیبانی از سکوهای نفتی را در اختیار کشتی های خارجی قرار دادیم و حفاری در آبهای داخلی را به ریگهای خارجی واگذار کردیم و بسیاری موارد مشابه دیگر !
کوکبی جهرمی در ادامه افزود : واقعا دلایل چنین وضعیتی چیست، بدون تردید، یکی از دلایل آن سکوت ما متخصصین جامعه صنایع دریایی کشور جهت بهبود وضعیت موجود است. انتظار داریم سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اجرای قانون دریایی، در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه اقتصادی و نیروی دریایی راهبردی، در یک حرکت برنامه ریزی شده و قانونمند، با جایگزینی کشتی های ساخت داخل به حضور کشتی های خارجی در آبهای کشور خاتمه دهد. 
وی در پایان خاطر نشان کرد، اگر چه در قانون دریایی کشور تعریف دقیقی از کشتی (vessel) ارائه نگردیده ولی مطابق با مواد 52 (بند د) و 111 (شق د) این قانون، کشتی (vessel)، کشتی به هر وسیله ای اطلاق میشود که برای حمل بار در دریا بکار رود. ولی در عرف بین الملل کشتی به هر وسیله با قابلیت انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر در دریا اطلاق میگردد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: