تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۶۷
تعداد بازدید: ۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: بر اساس ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه ، آبراه استراتژیک اروندرود به طور کامل لایروبی خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اعلام این خبر افزود: لایروبی اروندرود بر اساس معاهده بین المللی 1975 الجزایر در مدت چهار سال انجام خواهد شد.
امید حاجتی با بیان اینکه لایروبی اروندرود باهدف رونق اقتصادی بنادر آبادان، خرمشهر و بنادر جنوبی عراق صورت می گیرد افزود: با لایروبی اروندرود امکان پهلوگرفتن و تردد کشتی های بزرگ و اقیانوس پیما با ایمنی بالا در این آبراه مهم فراهم می شود.
حاجتی با بیان اینکه لایروبی اروندرود توسط شرکت های ایرانی انجام خواهد شد افزود: در صورت نیاز از کمک های فنی دیگر کشورها نیز بر تسریع در عملیات لایروبی استفاده خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در ادامه گفت: همزمان با لایروبی اروندرود، توسعه سواحل اروندرود نیز باید انجام شود که با همکاری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند و با محوریت حوزه گردشگری در حال تهیه یک طرح جامع هستیم.
وی گفت: بخشی از منابع موردنیاز اجرای برنامه توسعه سواحل اروندرود از محل استانی و ملی تامین خواهد شد.
حاجتی ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل لایروبی اروندرود و طرح توسعه سواحل اروندرود، رونق اقتصادی به بنادر و گمرکات خرمشهر و آبادان بازگردد و این مناطق در مسیر همه جانبه توسعه و اشتغال قرار گیرند.
آخرین بار، عملیات لایروبی اروندرود درسال 1356 با همکاری دو کشور ایران و عراق انجام شد. گفته می شود در برخی نقاط آبراه مرزی اروندرود تا 20 متر رسوب گذاری شده است. هم اکنون کشتی هایی با ظرفیت 20 تا 25 هزار تن می توانند در اروندرود تردد کنند که در صورت لایروبی این آبراه ، امکان تردد کشتی هایی با ظرفیت 80 هزار تن فراهم خواهد شد.
هم اکنون بیش از 80 درصد مغروقه های زمان جنگ تحمیلی از اروندرود خارج شده است و قرار است با شناورسازی 34 فروند باقی مانده، همه مغروقه ها از اروندرود خارج شود. عراقی ها تاکنون به دلایل و بهانه های مختلف از اجرای طرح مشترک لایروبی اروندرود براساس قرارداد 1975 الجزایر شانه خالی کرده اند.


منبع : ایران آنلاین 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: