تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۷۱
تعداد بازدید: ۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیگیری استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای ساخت کشتی، افزود: برخی در کشور به دنبال وارد کردن کشتی از خارج بوده و هستند، اما جلوی کارشان را گرفتیم.
به گزارش مارین نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (شنبه) در مراسم تقدیر از شرکت امیدان ساحل پارسیان، به پاس حمایت از صنایع داخلی در صنعت کشتی سازی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود : باید از تولید داخلی حمایت کنیم. 
محمدرضا نعمت زاده با بیان اینکه «باید خدمتگزار باشیم، نه کاسب کار»، تصریح کرد: وارد کردن محصولات از خارج در هر بخش، در حالی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد را «حرام» می دانم و از آن جلوگیری می کنم.

ایران باید به صادرکننده شناور تبدیل شود
نعمت زاده خاطرنشان کرد: حدود سه چهار سال است که با صندوق توسعه ملی برای چگونگی انجام تضمین ها و وثیقه ها در حال مذاکره ایم تا از منابع مالی این صندوق برای کشتی سازی استفاده کرده و بتوانیم کشتی ها را در زمان ساخت و ساز و پس از آن در رهن بانک بگذاریم؛ بر همین اساس اصلاح اشکالات آیین نامه صنایع دریای نیز در دستور کار است.
وی تاکید کرد: باید دولت در این زمینه تسهیلات ایجاد کرده و کمک حال باشد تا بخش خصوصی به نحو احسنت کار خود را انجام دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: وضعیت فعلی شرکت های ایزوایکو و صدرا با چهار سال پیش قابل قیاس نیست، هرچند هنوز پایین تر از ظرفیت واقعی شان کار می کنند.
این عضو کابینه دولت بطور نمونه با اشاره به جلوگیری از ال. سی های گشایش شده برای پتروشیمی برای پمپ های 1500 مگاوات، خاطرنشان کرد: همین حرکت سبب شد تا امروز پمپ ها، الکتروموتورها و ... مورد نیاز در داخل ساخته شوند.
وی یادآوری کرد: در پتروشیمی «جم» نیز قرار بود بخشی از آجرهای نسوز مورد نیاز از خارج وارد شود، اما تضمین آن را بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دادم تا داخلی سازی شود.
نعمت زاده تاکید کرد: ایران باید به صادرکننده شناور تبدیل شود.
وی همچنین افزود: اصلاح اشکالات قانون صنایع دریایی در دستور کار دولت است.
به گفته این مقام مسئول، حمل و نقل دریایی و صنایع دریایی کشور با وجود آبراهه های خوب در دریاهای شمال و جنوب جای رشد زیاد دارند.


در ادامه امید مرادی مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان افزود: استفاده از دانش کشتی سازی و کشتیرانی به صورت توامان، برونسپاری بخش طراحی کشتی سازی و مدیریت خرید تجهیزات شناورها به صورت مستقیم و بکارگیری حداکثر توان برای خرید از داخل یا داخلی سازی تجهیزات، عوامل اصلی موفقیت این شرکت در ساخت کشتی بود.
این فعال بخش خصوصی پیشنهاد کرد که امتیازاتی در بکارگیری تجهیات ساخت داخل در مناقصه های اجاره شناور داده شده، تفاوت در مالیات و بیمه قراردادهای اجاره شناورهای ساخت داخل نسبت به خارج ایجاد شود و مطالبه 30 تا 50 درصدی ضمانت ملکی توسط بانک ها برای اخذ تسهیلات ساخت کشتی ها و شناورها حذف شود.

گفتنی است، شرکت بین المللی کشتیرانی امیدان ساحل پارسیان در سال 1383 با رویکرد توسعه فعالیتهای دریایی و فراساحل تاسیس شد.
این شرکت پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی درحوزه های ساخت و ساز شناورهای چند منظوره خدمات رسان اقدام به برنامه ریزی و شروع چندین پروژه ساخت شناور با بهره گیری از فناوری و تجهیزات روز جهان در منطقه محروم خرمشهر کرده و با وجود چالشهای بسیار موفق به رکورد شکنی زمان ساخت شناور در کمتر از 12 ماه شد.
بدین ترتیب گام موثری در راستای توسعه و ارتقای کیفی خدمات رسانی به صنعت کشتی سازی و فراساحل برداشته شد به نحوی که اکنون حداقل 6 فروند از شناورهای تولید شده در حال انجام ماموریت های محوله در مناطق نفتی حوزه خلیج فارس و بنادر جنوبی کشور هستند.
شرکت osp نخستین سازنده یدک کش خدمات رسان (TUG-UTILITY) با طراحی DAMEN هلند و با قدرت 4000 اسب بخار در کشور و یکی از خوشنام ترین شرکتهای فعال در جامعه دریایی و بویژه در حوزه فراساحل است.
این شرکت سابقه بکارگیری مدل یکپارچه ای از تلفیق بخش طراحی، ساخت و راهبری شناورهای مختلف با مدیریت واحد را دارد.
شرکتOSP در زمینه های عملیاتی رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی را سر لوحه خود قرار داده و رعایت استانداردهای بین الملل را در اولویتهای کار قرار داده است.
گسترش ناوگان از دیگر اهداف شرکت بوده و در این ارتباط در حال ساخت سه فروند شناور دیگر در کشتی سازی ایزوایکو واقع در بندرعباس است و آمار خوبی از سفارش ساخت شناور به کشتی سازیهای داخلی را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: