تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۹۴
تعداد بازدید: ۱۲۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
استاد دانشگاه نوشیروانی بابل : با تحلیل اطلاعات جمع شده و بحث های انجام شده در گروه های تخصصی به این نتیجه رسیدیم که سرمایه گذاری در صنایع مختلف دریایی کشور از جمله در بخش هایی سرمایه گذاری R&D به صورت مناسب و در جایگاه مناسب صورت نمیگرفته از این رو تعریف سیستم رانش به عنوان محرک اصلی در صنعت کشتی سازی در نقشه راه فناوری یک امر ضروری بوده است.
مهدی یوسفی فرد استاد دانشگاه نوشیروانی بابل
مارین نیوز - در واقع سیستم رانش کشتی بخشی از مهندسی دریاییست که به طراحی یا انتخاب تجهیزات و ماشین آلات موتورخانه میپردازد. نقش اصلی این سیستم در واقع تولید نیروی کافی برای غلبه بر نیروی مقاومت وارد بر کشتی و همچنین تولید نیروی الکتریکی مورد نیاز کشتی است.
همانگونه که می دانیم بخش اعظمی از سیاره زمین توسط آب پوشیده شده و لذا منابع عظیمی از انرژی، غذا، مواد معدنی در دل دریاها و اقیانوس‌ها نهفته است. به علاوه نقش دریاها در حمل و نقل دریایی و تجارت منطقه‌ای و جهانی، حوزه‌های امنیت منطقه‌ای، بین المللی، نظامی و سایر موارد مرتبط با دریا، سطح و زیرسطح انکار ناپذیر است. در آینده جهانی تمدن‌هایی می توانند به حیات خود ادامه دهند که عرصه های مختلف دریا را تحت پوشش و کنترل داشته باشند.
با توجه به سطوح TRL یا سطوح آمادگی فناوری که برای فناوری های مختلف و اجزای آنها برآورد کردیم، در یک سری از موارد از جمله سیستم محرکه از نوع موتورهای دیزل چهار زمانه و اجزای آن پیشرفت های خوبی حاصل شده است. همچنین در مباحثی مانند سیستم رانش با توربین گاز و توربین بخار نیز پیشرفت های خوبی صورت گرفته است.
همان طور که در خصوص پیل سوختی پلیمری در بخش آزمایشگاهی پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم، ولی در بخش تجاری سازی با مشکلاتی مواجه هستیم که درصدد مرتفع کردن آن برآمدیم.
با توجه به اهمیت تهیه نقشه راه که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی به انجام رسیده است و از هدر رفت سرمایه و در واقع سرمایه گذاری بدون بازده و بدون برگشت در بخش هایی که ضرورتی برای انجام R&D نیست جلوگیری میکند.
در واقع نقشه راه برای رسیدن به اهداف جامع و منطقی راهنمایی را در اختیار قرارمیدهد به صورتی که انتخاب بر روی سرمایه گذاری در بخش های مختلف را آسان میسازد.
مجموعه این فناوری ها مربوط به سیستم رانش کشتی میشه که برخی از سرشاخه های اون موتورهای دیزل چهار زمانه و دوزمانه، توربین ها و پیل های سوختی و موتورهای الکتریکی و ... میشود.
با تحلیل اطلاعات جمع شده و بحث های انجام شده در گروه های تخصصی به این نتیجه رسیدیم که سرمایه گذاری در صنایع مختلف دریایی کشور از جمله در بخش هایی سرمایه گذاری R&D به صورت مناسب و در جایگاه مناسب صورت نمیگرفته از این رو تعریف سیستم رانش به عنوان محرک اصلی در صنعت کشتی سازی در نقشه راه فناوری یک امر ضروری بوده است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی بهروز زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
0
0
سلام. ۱- واضح هست که نقشه راه سیستمهای رانش نمیتونه با نقشه راه انرژیهای نو و تجدید پذیر زاویه داشته باشه.۲-تولید نیروی محرکه کشتی،تابع نوع موتور و تجهیزات تولید نیرو و انتقال آن و تابع نوع سوخت است.از زمان کشتیهای بادبانی و یا حتی کشتی فلتنر که از اثرمگنوس استفاده میکرده تا بحال که سیستم های mhd مورد توجه محققان هست،تحقیقات زیادی انجام شده است.اما تابحال کارهای عملی تا مرحله آزمایشگاهی و نمونه رومیزی پیشرفت داشته. پس بهتر نیست ابتداتحقیقات قبلی ساماندهی شوند و بعد بدنبال جمع آوری کردن تحقیقات جدید باشیم؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: