تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۰۰۲
تعداد بازدید: ۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
پنج صیاد بوشهری و گناوه ای که بیش از یک سال توسط گارد دریایی عربستان سعودی بازداشت گردیده بودند، آزاد شدند.
به گزارش مارین نیوز، سه صیاد بوشهری که در تیرماه سال گذشته در آب‌های سرزمینی عربستان سعودی دستگیر شدند پس از آزادی از زندانی در عربستان، روز گذشته وارد بوشهر شدند.
براساس این گزارش، مجید ماهینی، وحید و سعید خسروی که سال گذشته به دلیل خرابی قایق صیادی خود، وارد آب‌های سرزمینی عربستان سعودی شده بودند توسط گارد ساحلی این کشور دستگیر و به بهانه واهی به زندانی در این کشور منتقل شدند.
پس از پیگیری‌های دیپلماتیک از طرف وزارت امور خارجه و همچنین نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، این سه صیاد بوشهری دیروز از زندانی در عربستان آزاد و وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.
بعد از ظهر دیروز نیز دو صیاد گناوه‌ای به نام‌های عبدالغنی و اکبر رحیمی که پدر و پسر بودند با دریافت حکم آزادی از زندانی در عربستان آزاد شده و به کانون خانواده‌هایشان بازگشتند که جرم این دو نیز ورود به آب‌های سرزمینی عربستان سعودی اعلام شده است.


در خردادماه امسال نیز گارد ساحلی عربستان سعودی به قایقی از صیادان بوشهری که به دلیل خرابی وارد آب‌های سرزمینی آن کشور شده بود اقدام به تیراندازی کرد که سبب کشته‌شدن یک صیاد ایرانی غیرمسلح شد. این در حالی است که از سرنوشت سه صیاد دیگر بوشهری که همراه با این صیادان بودند و به گفته مسئولان استان بوشهر در اسارت عربستان هستند، خبری تاکنون دریافت نشده است. 

در همین رابطه مدیر روابط عمومی شیلات استان بوشهر یادآور شده بود: ادعای مسئولان عربستان سعودی مبنی بر دستگیری سه نظامی ایرانی در نزدیکی میدان نفتی فروزان واقعیت ندارد بلکه این افراد صیادان بوشهری هستند. 
اردشیر یاراحمدی تصریح کرده بود: دو قایق صیادی نیمه دوم خرداد ماه از اسکله صیادی جفره بوشهر عازم صیدگاه های حوزه سرزمینی شده بودند که قایق آنها دچار نقص فنی شده بود و بدلیل مواج بودن دریا، جریان آب آنها را به مرزآبی عربستان برده بود. 
وی یادآورشد:پس از رفع نقص فنی و در زمان بازگشت به سمت میدان نفتی فروزان (متعلق به جمهوری اسلامی ایران ) گارد ساحلی کشور عربستان به سمت آنها شلیک کرده بود. 
مسئول روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: یکی از تیرها پس از عبور از بدنه یکی از قایق ها به ناحیه کمر یکی از صیادان بوشهری اصابت و منجر به فوت وی شد. 
وی افزود: دیگر سرنشین این قایق جسد پدرش را با همان قایق به اسکله جفره بوشهر منتقل کرد. 
یاراحمدی اضافه کرد: از سرنوشت صیادان دیگر که در محاصره گارد ساحلی Coast Guard عربستان بودند نیز اطلاع دقیق و موثقی در دست نیست. 
وی گفت: افراد یاد شده دارای مجوز صیادی و عضو لیست صیادان بندر بوشهر هستند که سالها به امر صید و صیادی مشغول هستند. 

در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب بوشهر نیز گفت: تیراندازی مرزبانی کشور عربستان سعودی به سمت قایق های صیادان بوشهری که به اشتباه یا به لحاظ خارج از اراده به آبهای کشور همسایه وارد می شوند خلاف عرف و مقررات بین المللی و حسن همجواری است. 
علی حسن پور افزود: در همین راستا پرونده ای در شعبه سوم بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل و تحقیقات در حال انجام است. 
وی یادآورشد:باتوجه به تحقیقات اولیه و نوع کالیبر اسلحه بکار رفته اقدام به تیراندازی عوامل مرزبانی کشور عربستان قریب به یقین است. 
دادستان عمومی و انقلاب بوشهر گفت:باتوجه به مرز مشترک دریایی دو کشور ایران و عربستان که برخی اوقات لنج ها و قایق های آن کشور نیز به اشتباه وارد محدود آب های سرزمینی ایران می شود تیراندازی گارد ساحلی عربستان به سمت قایق های صیادی ایرانی که به اشتباه و یا به لحاظ عوامل خارج از اراده صیادان به آبهای کشور همایسه وارد شده اند خلاف عرف مقررات بین المللی و حسن همجواری است.

بر اساس اصول پذیرفته شده بین کشورهایی که دارای مرز مشترک آبی هستند، چنین رویدادهایی که معمولا با خرابی  شناورهای طرفین سبب ورود صیادی به آب‌های سرزمینی همدیگر شده به دیده اغماض نگاه می‌شود و پس از بررسی‌های اولیه زمینه آزادی صیادان در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران با این نگاه و احترام به همسایگان خود، موارد مشابه فراوانی را در طی سال‌های گذشته بدین سو، مشاهده کرده است که سبب ورود صیادان کشورهای همسایه از جمله صیادان عربستانی به آب‌های ایران شده اما با حفظ احترام و پس از بررسی‌های لازم در کوتاه‌ترین زمان، زمین بازگشت آنها را به کشورشان ایجاد کرده است.

عکس صیادان آزاد شده 
منبع : خبرگزاریها 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: