تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۰۱۹
تعداد بازدید: ۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
فرمانده مرزبانی خوزستان با اشاره به استفاده از لنج‌های صیادی در قاچاق کالا گفت: بیشتر شناورهای صیادی به جای این‌که در زمینه تجاری عمل کنند، به قاچاق کالا روی آورده‌اند. متولیان این بخش که ادارات شیلات و بندر و کشتیرانی هستند، باید نظارت و کنترل اصولی بر این شناوران داشته باشند.
به گزارش مارین نیوز،‌ فرمانده مرزبانی خوزستان در جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق‌ کالا و ارز که امروز (11 تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به عملکرد مرزبانی استان خوزستان در زمینه مبارزه با قاچاق اظهار کرد:‌ در سه ماهه نخست امسال هشت طرح مبارزه با قاچاق در حوزه مرزی در سطح استان خوزستان اجرا شد.
سردار عبدالله نظرپور افزود: اجرای این طرح‌ها منجر به تشکیل 171 فقره پرونده زیر یک میلیون تومان، هشت فقره پرونده بالای 100 میلیون تومان و چهار فقره پرونده بالای 500 میلیون تومان شد که بیشتر کشفیات این پرونده‌ها، سوخت و مواد خوراکی بوده است و سرجمع ارزش این کشفیات 64 میلیارد تومان برآورد شد.
نظرپور تشریح کرد: در همین راستا، در سه ماهه نخست امسال 1008 نفر دستگیر شدند. همچنین 153 شناور و خودرو و 37 دستگاه موتورسیکلت توقیف و  22 قبضحه سلاح، 188 فقره مهمات و 271 هزار و 320 لیتر سوخت نیز در این مدت کشف شد.
فرمانده مرزبانی خوزستان با اشاره به عملکرد مرزبانی خوزستان در سال گذشته بیان کرد: 35 طرح مبارزه با قاچاق در سال گذشته در استان خوزستان انجام شد که موجب تشکیل حدود 833 فقره پرونده زیر یک میلیون تومان، 6 فقره پرونده بالای 100 میلیون تومان و پنج فقره پرونده بالای 500 میلیون تومان شد که بیشتر این محمولات شامل مواد خوراکی و لوازم خانگی بودند و برآورد قیمت این کالاها حدود 75 میلیارد تومان بوده است. همچنین بخشی از کشفیات کالاها در حوزه‌های ساحلی قبل از رسیدن به گمرک انجام شد که این کشفیات نیز مبلغ 130 میلیارد تومان ارزش داشتند.
فرمانده مرزبانی خوزستانی عنوان کرد:‌ در اجرای طرح مبارزه با قاچاق در سال گذشته، سه هزار و 231 نفر قاچاقچی دستگیر شدند. همچنین 849 فروند قایق و خودرو و 300 دستگاه موتورسیکلت توقیف شد.
نظرپور افزود: در سال گذشته در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 343 قبضحه سلاح، 32 هزار و 169 عدد مهمات و یک میلیون و 181 هزار و 304 لیتر سوخت کشف شد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مرزبانی بیان کرد:‌ بخشی از مشکلات مربوط به مبادی ورودی و خروجی است و در بازارچه‌های مرزی خوزستان تبدیل به معضل بزرگی شده است و برای کنترل این مشکل، باید در حوزه ورود و خروج از پایانه‌ها دستگاه ایکس-ری تعبیه شود.
فرمانده مرزبانی خوزستان با اشاره به عدم همکاری پایانه‌ها و مجموعه‌های‌ صادراتی بیان کرد: در خصوص همکاری پایانه‌ها و مجموعه‌های‌ صادراتی با مجموعه مرزبانی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا باید تهمیداتی اندیشیده شود. همچنین عدم صدور مجوز قضایی برای یگان‌هایی دریایی در زمینه حکم بازرسی و تفتیش، یکی از مشکلات اساسی مرزبانی در بخش مبارزه با قاچاق است.
نظرپور افزود: از زمان کشف کالای قاچاق تا هنگامی که دستور قضایی ارجاع شود، حجم زیادی از کالاها روی دست مرزبانی می‌ماند که امکانات نگهداری این کالاها را نداریم. در فاصله رسیدگی و تحویل کالاها به سازمان تملیک، یک یا دو ماه زمان صرف می‌شود که در این بازه زمانی، برای جابه‌جایی و نگهداری کالاها در مرزبانی مشکلات اساسی وجود دارد.
وی با اشاره به استفاده از لنج‌های صیادی در قاچاق کالا تصریح کرد: بیشتر شناورهای صیادی به جای این‌که در زمینه تجاری عمل کنند، به قاچاق کالا روی آورده‌اند. متولیان این بخش که ادارات شیلات و‌ بندر و کشتیرانی هستند، باید نظارت و کنترل اصولی بر این شناوران داشته باشند.
فرمانده مرزبانی خوزستان با اشاره به تاخیر در تحویل گرفتن سوخت‌های قاچاق کشف شده از یگان‌های مرزبانی و خطراتی که در این زمینه وجود دارد، گفت: از سال 92 تاکنون یک ریال بابت حق کشف سوخت به عوامل مرزبانی و انتظامی پرداخت نشده است. همچنین تحویل سوخت کشف شده با تاخیر همراه است. گاه چند ماه طول می‌کشد که مراکز تحویل سوخت، سوخت‌های کشف شده را از ما دریافت کنند و این سوخت‌ها اطراف پاسگاه‌های مرزبانی باقی می‌ماند و ممکن است با خطر آتش‌سوزی مواجه شویم.
نظرپور بیان کرد: در زمینه کشف کالای قاچاق تاکنون بیشتر زنجیره‌های وسط را که عاملین اصلی نیستند، دستگیر کرده‌ایم و مبدا و مقصد که سرشاخه‌های اصلی این قاچاقچیان هستند را شناسایی نکرده‌ایم و باید در این زمینه تلاش شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: