تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۰۵۹
تعداد بازدید: ۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه ما نیازمند فناوری های پیشرفته از دنیا هستیم، گفت: وقتی كه در دنیا به فناوری دست پیدا می كنند، تعامل مناسب ما با دنیا باعث می شود بتوانیم فناوری های مورد نیاز كشور را تامین و آن را در داخل كشور بومی سازی و تولید كنیم.
به گزارش مارین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور صبح امروز در مراسم روز ملی صنعت و معدن، این گردهمایی را فرصتی برای همفكری صاحبنظران و ذینفعان صنعت و معدن دانست و گفت: در این روز به مسائل پیش روی صنعت و معدن كشور پرداخته می شود.
دكتر اسحاق جهانگیری اظهار داشت: بخش صنعت و معدن نقش موثری در سرنوشت كشور دارد و این واقعیت باید به یك باور مشترك برای اقدام تبدیل شود و صرف آنكه این واقعیت را بپذیریم كافی نیست بلكه باید در جهت اقدام نیز گام برداریم.
وی تصریح كرد: اگر بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم كه همان قدرت نرم كشور است، باید به مفهوم توسعه و به طور خاص به مفهوم توسعه صنعت باور داشته باشیم و برای آن برنامه ریزی كنیم.
دكتر جهانگیری با بیان اینكه هیچ یك از مسائل پیش روی ما بدون بالا رفتن ظرفیت های توسعه ای كشور حل نخواهد شد، خاطر نشان كرد: توسعه ابعاد مختلفی دارد كه باید به همه این ابعاد در كنار یكدیگر به طور همزمان توجه شود.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینكه امروز اقتصاد اولویت نخست كشور است، تصریح كرد: پذیرش این موضوع به تنهایی كفایت نمی كند زیرا حل مسائل اقتصادی كشور دارای الزامات متعددی است كه باید به این الزامات پرداخته شود.
وی با اشاره به اعلام مطالبات متعدد از سوی مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مردم در ۲۹ اردیبهشت جهت گیری اصلی مطالبات خود را روشن كردند و رییس جمهور منتخب نیز با مشورت با صاحبنظران و اركان حكومت، باید دولتی را انتخاب كند كه بتواند به وعده هایی كه به مردم داده شده پاسخ بگوید.
دكتر جهانگیری در ادامه با بیان اینكه بخش صنعت و معدن كشور از بخش هایی است كه با بزرگ شدن و رشد خود می تواند به اقتصاد كشور كمك كند، اظهار داشت: راهی جز این نداریم كه كیك اقتصاد كشور را بزرگ كنیم تا سهم هر كس از این كیك افزایش پیدا كند و مردم احساس كنند وضعیت معیشتی آنها بهتر شده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: صنعت هم می تواند به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم در بزرگ كردن اقتصاد كشور موثر باشد به گونه ای كه نقش صنعت در توسعه كشاورزی و بهبود خدمات مرتبط با صنعت بسیار تاثیر گذار است.
وی تصریح كرد: اینكه چرا صنعت كشور متناسب با سیاست گذاری ها رشد نكرده و ایران به كشور بزرگ صنعتی تبدیل نشده یك سوال است. در چند دهه گذشته ایران و برخی كشورهای شرق آسیا و آمریكای لاتین تصمیم به صنعتی شدن گرفتند و حتی برخی از این كشورها بعد از ایران برای صنعتی شدن برنامه ریزی كردند اما اینكه چرا ایران در این راه پیشرفت نكرد یك سوال است.
دكتر جهانگیری اضافه كرد: در پاسخ به این سوال باید گفت كه یا سیاست های صنعتی شدن در كشور عالمانه و مبتنی بر تجربیات موفق دنیا نبوده و یا این سیاست ها از ثبات كافی برخوردار نبوده اند.
معاون اول رییس جمهور افزود: در برخی كشورهای صنعتی حتی با وجود كودتا و تغییر حكومت ها، سیاست های توسعه ای تغییر نمی كند اما در ایران متاسفانه با تغییر دولت ها و حتی گاهی با تغییر مدیران، تصور می شود كه سیاست های گذشته غلط بوده و باید همه سیاست ها تغییر كند.
وی خاطر نشان كرد: وقتی درباره عملكرد صنعت صحبت می كنیم باید بدانیم عملكرد صنعت به معنای عملكرد بنگاه های صنعتی است و باید به دنبال بررسی عوامل موثر در موفقیت بنگاه های صنعتی باشیم.
دكتر جهانگیری عوامل محیطی و مدیریت حاكم بر كشور را از جمله عوامل موثر در عملكرد بنگاه های صنعتی برشمرد و گفت: عوامل محیطی اغلب به سیاست گذاری حاكمیت ها باز می گردد.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه محیط با ثبات اقتصادی نقش پراهمیتی در عملكرد موفق بنگاه ها ایفا می كند، گفت: به هر میزان كه اقتصاد كشور از ثبات بیشتری برخوردار و شاخص های اقتصادی برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد، محیط مناسب برای توسعه صنعتی بیشتر مهیا خواهد شد.
وی قابل پیش بینی بودن نرخ تورم، نرخ ارز و نرخ سود بانكی را از عوامل موثر در ثبات شاخص های اقتصادی كشور دانست و گفت: در دولت یازدهم برای ثبات شاخص های اقتصادی برنامه ریزی های موثری انجام شد كه لازم است در دولت دوازدهم نیز این سیاست ها استمرار یابد و شاخص های اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی قابل پیش بینی شود.
دكتر جهانگیری سیاست خارجی را نیز از عوامل محیطی موثر بر عملكرد بنگاه های صنعتی دانست و اظهار داشت: یك كشور منزوی نمی تواند مدعی توسعه صنعتی باشد از همین رو سیاست تعامل با دنیا از جمله كارهایی بود كه در دولت یازدهم به طور جدی در پیش گرفته شد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم تلاش های فراوانی كرد كه فضایی ایجاد كند تا تعامل با دنیا آسان باشد و ایران بتواند از حق و حقوق بین المللی خود استفاده كند كه خوشبختانه تا حد زیادی در این زمینه توفیق نصیب دولت شد و پس از اجرای برجام فضای ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شد.
وی با بیان اینكه علاقمندان به همكاری با ایران در دنیا فراوان هستند، تصریح كرد: پس از برجام موجی از سرمایه گذاران به سمت ایران سرازیر شدند و اینكه ما چقدر توانسته ایم این موضوع را مدیریت و از این فرصت استفاده كنیم جای بحث دارد.
دكتر جهانگیری با اشاره به اینكه در تعامل با دنیا چند هدف مدنظر است، خاطر نشان كرد: یكی از این اهداف توسعه بازار است تا از طریق ایجاد بازارهای بین المللی برای تولید كنندگان داخلی بتوانیم بر مشكل بیكاری در كشور فائق آییم.
معاون اول رییس جمهور افزود: بخش خصوصی ایران قادر است كالاهایی تولید كند كه به بازارهای بین المللی صادر شود و در این زمینه وظیفه دولت ایجاد تعامل با دنیا و وظیفه بخش خصوصی تولید كالاهایی است كه قابلیت صادرات داشته باشند.
وی تامین منابع مالی را از دیگر اهداف تعامل با دنیا برشمرد و افزود: هیچ كشوری نیست كه توسعه صنعتی داشته باشد اما درهای منابع مالی دنیا به روی آن كشور باز نشده باشد.
دكتر جهانگیری با اشاره به اینكه شركت های بزرگ بین المللی امروز علاقمند به همكاری با ایران هستند، تصریح كرد: امروز در شرایطی كه عده ای افراد كم تجربه در دنیا به دنبال هیاهو و جنگ هستند، انعقاد قرارداد شركت های بزرگ نظیر توتال با ایران بدین معناست كه در ایران فرصت و ظرفیت به قدری بالاست كه شركت های بزرگ ریسك سرمایه گذاری در ایران را می پذیرند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی انتقادها نسبت به انعقاد قرارداد با شركت توتال، گفت: بیش از یك سال و نیم برای این قرارداد كار و بررسی انجام شد و هر كس كه نظری در این زمینه داشت ارائه كرد و ده ها جلسه برای بررسی ایرادات و نقدها برگزار شد و در نهایت این قرارداد در مجلس شورای اسلامی توسط رییس مجلس مورد بررسی قرار گرفت و با قوانین كشور مطابقت داده شد و منافع كشور نیز در این قرارداد لحاظ شد و حالا اینكه تمام ظرفیت ساخت داخل باید در این قرارداد بكار گرفته شود، این مربوط به هنر ما است.
وی همچنین با اشاره به تامین مالی دولت برای خرید هواپیماهای ایرباس كه پس از انقلاب برای نخستین بار در كشور اتفاق افتاد، گفت: در این زمینه نقدی غیرمنصفانه به دولت وارد می كنند زیرا اگر قرار بود دولت پولی پرداخت كند قطعاً اولویت های مهمتر را در نظر می گرفت اما برای خرید هواپیما دولت پولی پرداخت نكرده و قرار است هزینه آن از محل درآمدهای خود هواپیما پرداخت شود.
دكتر جهانگیری با تاكید بر اینكه ما نیازمند فناوری های پیشرفته از دنیا هستیم، گفت: وقتی كه در دنیا به فناوری دست پیدا می كنند، تعامل مناسب ما با دنیا باعث می شود بتوانیم فناوری های مورد نیاز كشور را تامین و آن را در داخل كشور بومی سازی و تولید كنیم.
معاون اول رییس جمهور سیاست های فرهنگی، اجتماعی و سیاست های داخلی كشور را نیز از دیگر عوامل محیطی موثر بر بنگاه های اقتصادی عنوان كرد و گفت: متاسفانه گاهی دعواهای سیاسی به اوج می رسد و این دعواها می تواند تاثیرات منفی در تولید و صنعت كشور داشته باشد. البته در فضای انتخابات نقد و رقابت های سیاسی امری طبیعی است اما پس از انتخابات هر كس كه دوستدار كشور و مردم است باید در یك راستا و متحد با هم برای پیشرفت ایران تلاش كند.
وی افزود: اگر قرار است محور و مدار توسعه، بخش خصوصی باشد باید در سیاست های فرهنگی و اجتماعی این موضوع مشخص باشد كه همه طرفدار بخش خصوصی هستند و بخش خصوصی باید مورد حمایت باشد.
دكتر جهانگیری با اشاره به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی كه از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، گفت: البته مقام معظم رهبری مكرر از عدم اجرای مناسب این سیاست ها گلایه كرده اند و مهمترین پیام این سیاست ها این است كه بخش خصوصی به هر میزان كه بخواهد باید بتواند بدون محدودیت رشد كند و این سیاستی است كه رهبری بر اساس قانون اساسی كشور ابلاغ كرده اند و هیچ كس چه در قوه قضاییه و چه در مجلس و چه در سایر نهادها حق مخالفت با آن را ندارد.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاكید بر ضرورت تلاش در جهت از بین بردن فساد و رانت، خاطر نشان كرد: برای شكل گیری بخش خصوصی واقعی باید فساد و رانت از كشور برچیده شود و این مهم جز با شفافیت و قوانین روشن و انگشت نما كردن كسانی كه به دنبال زد و بند و رانت هستند، محقق نمی شود.
وی با تاكید بر اینكه واردات كشور باید تابع ساز و كار اقتصادی باشد، گفت: بخش خصوصی نباید با واردات مخالفت كند. صادارت و واردات باید قانونمند باشد و نباید تابع سلایق مدیران باشد.
دكتر جهانگیری با بیان اینكه بخش خصوصی از قاچاق كالا رنج می برد و متحمل ضرر و زیان می شود، گفت: البته بخشی از كالاهایی كه امروز واردات آن قاچاق تلقی می شود، در واقع از راه قانونی وارد می شوند. اگر برای ملوان ها، مرزها و مناطق آزاد كشور قوانین و مقرراتی وضع شده است پس واردات بر طبق این مقررات رسمی و قانونی است.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه علاوه بر شرایط محیطی، عوامل مدیریتی و داخلی بنگاه ها نیز نقش موثر و مهمی در عملكرد بنگاه های صنعتی دارند و اگر شرایط محیطی مناسب باشد و یك بنگاه اقتصادی عملكرد خوبی نداشته باشد، نباید دیگران را متهم كند بلكه اشكال در مدیریت آن بنگاه است.
وی با تاكید بر اینكه باید ساختار نیروی انسانی و مدیریتی بنگاه ها مناسب باشد، اظهار داشت: متاسفانه در برخی بنگاه ها آموزش یك مقوله فراموش شده است. تحقیق و توسعه باید به عنوان یك موضوع اصلی در بنگاه ها مدنظر باشد ضمن آنكه حتماً باید نظام مدیریت بنگاه های اقتصادی مدیریت حرفه ای و تخصصی باشد.
دكتر جهانگیری ادامه داد: بنگاه ها باید ساختار مالی مناسب نیز داشته باشند. برخی بنگاه ها متقاضی دریافت ده ها میلیارد تومان تسهیلات هستند در حالی كه سرمایه اولیه آنها اندك است. هر مالكی باید بداند كه چه نسبتی از سرمایه باید در بنگاهش داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور گفت: با شناختی كه از بخش خصوصی ایران دارم مطمئن هستم با كمك دولت و بخش خصوصی قادر هستیم چالش های مهم كشور مانند بیكاری و معیشت نامطلوب كه مردم را رنج می دهد از پیش روی كشور برداریم.
وی در ادامه سخنان خود به برخی تصمیمات اتخاذ شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطر نشان كرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی بسته ای تصویب شد و كارگروهی مسئولیت یافت تا میزان صادرات را دائماً رصد كند و اگر برای صادرات به كشورهای هدف نیازمند خط اعتباری ارزی باشیم نیز دولت آمادگی لازم را دارد ضمن آنكه منابع ریالی مورد نیاز برای توسعه صادرات نیز باید تامین شود.
دكتر جهانگیری با تاكید بر اینكه روند رو به رشد صادرات غیرنفتی كه از شتاب خوبی برخوردار شده نباید كند شود، افزود: بازارهای صادراتی خوبی در كشورهای اطراف ایران وجود دارد و لازم است بنگاه های بزرگ اقتصادی با هم متحد شوند و برندهای صادراتی معتبر ایجاد كنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی های دولت یازدهم در سال گذشته برای كمك به بنگاه های كوچك و متوسط، گفت: اگر مشكلات بنگاه ها و معوقات بانكی آنها ناشی از شرایط محیطی بوده باشد در حقیقت این بنگاه ها بی تقصیر هستند و باید به آنها كمك كنیم تا احیا شوند.
وی افزود: البته بنگاه های بزرگ كشور هم اهمیت زیادی دارند و وضعیت در این گونه بنگاه ها نیز بهتر از بنگاه های كوچك و متوسط نیست و یكی از برنامه های دولت در سال ۹۶ ایجاد مدیریت كارآمد برای بنگاه های بزرگ تولیدی و اقتصادی است.
دكتر جهانگیری ادامه داد: چند صد میلیارد دلار در بنگاه های بزرگ دولتی و بنگاه های نهادهای عمومی سرمایه گذاری شده اما بازدهی چندانی ندارند كه این یعنی مشكل اصلی در این بنگاه ها مدیریت است و باید مدیریت حرفه ای و لایق در این بنگاه ها حاكم شود.
معاون اول رییس جمهور با انتقاد از انتصاب مدیران ناكارآمد در بنگاه های اقتصادی بزرگ، گفت: متاسفانه گاهی به واسطه روابط دوستانه، افرادی بعنوان عضو هیات مدیره بنگاه ها انتخاب می شوند كه یك روز سابقه بنگاهداری ندارند و نتیجه این گونه رفتارها ناكارآمدی بنگاه های بزرگ را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: مدیرانی كه خود احساس می كنند كه توانایی كار‌ ندارند و نمی توانند در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم گام بردارند، باید عرق ملی داشته باشند و كناره گیری كنند و عرصه را برای خدمت مدیران كارآمد و خلاق باز نمایند.
دكتر جهانگیری ادامه داد: وقتی كه یك موضوع در رأس كشور تصمیم گیری و بعنوان اولویت مطرح می شود نباید به خاطر منافع یك كارشناس یا یك مدیر، منافع كشور و مردم زیر سوال رود.
معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری كرد: دولت دوازدهم پر انرژی تر و قوی تر در صحنه حاضر شود و به مطالبات مردم پاسخ دهد.
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گزارشی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای دولت یازدهم در بخش صنعت و معدن ارائه كرد و ضمن برشمردن ضرورت ها و الزامات توسعه صنعتی، گفت: برای تبدیل شدن ایران به یك كشور نوظهور صنعتی در سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی صورت گرفته است تا بتوانیم همزمان با سند چشم انداز به این جایگاه دست پیدا كنیم.
مهندس نعمت زاده همچنین با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای راه اندازی واحدهای كوچك و متوسط و رفع مشكلات این واحدها، گفت: امسال نیز این برنامه با جدیت دنبال خواهد شد و برای پرداخت تسهیلات به این واحدها ۳۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از ۱۰ برگزیده بخش صنعت و معدن قدردانی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: