تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۰۶۰
تعداد بازدید: ۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل و نقل تأمین وابسته به تأمین‌ اجتماعی : طبق سیاست‌گذاری‌های ایجاد شده در کشورمان از سال 1394 تا 1404 ما نیازمند 140 شناور جدید در حوزه‌های مسافربری، گردشگری، شیلات فرا ساحل و ... هستیم که بازاری 500 میلیون دلاری برای کشورمان ایجاد می‌کنند و اقتصاد کشور باید در حوزه‌هایی مانند صنایع دریایی که ده‌ها برابر صنایع دیگر شغل ایجاد می‌کند توسعه یابد.
به گزارش مارین نیوز، نشست خبری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل و نقل تأمین وابسته به تأمین‌ اجتماعی و مدیرعامل شرکت اروندان پنج‌شنبه برگزار شد.
در این نشست خبری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل و نقل تأمین وابسته به تأمین‌ اجتماعی با اشاره به ساخت و تولید شناور آلومینیومی «کاتاماران» در شرکت اروندان که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تأمین (وابسته به تامین اجتماعی) است، گفت: این شناور اولین شناور صادراتی آلومینیومی صادراتی ایران محسوب می‌شود.
رمضانعلی پورمجیب با اشاره به مزیت‌های صنایع دریایی ایران در تمامی ابعاد آن افزود: کشور ما 5 هزار کیلومتر ساحل دارد ضمن اینکه یکی از ضرب‌المثل معروف دنیا وجود ثروت در آب و ساحل است. ضمن اینکه 3 هزار شناور ثبت شده در ایران وجود دارد که می‌طلبد سرمایه‌گذاری، تعمیرات و نوسازی کشتی‌ها و شناورها با نگاه ویژه‌ای دیده شود.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل و نقل تأمین وابسته به تأمین‌ اجتماعی تصریح کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های ایجاد شده در کشورمان از سال 1394 تا 1404 ما نیازمند 140 شناور جدید هستیم که این شناورها در حوزه‌های مسافربری، گردشگری، شیلات و حمل و نقل بار، خدمات نفتی فرا ساحل، لجستیکی، نظامی و مرزبانی بازاری 500 میلیون دلاری برای کشورمان ایجاد می‌کند. 
وی تصریح کرد: اقتصاد کشور ما باید در حوزه‌هایی که شغل بیشتری ایجاد می‌کند توسعه یابد و تلاش کند تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را بیشتر جذب صنعت کند تا صنایع دیگر که در این زمینه صنایع دریایی یکی از موضوعاتی است که اشتغال بیشتری را نسبت به دیگر صنایع فراهم می‌کند.
این مقام مسئول تاکید داشت: اشتغال ایجاد شده در صنایع دریایی ده‌ها برابر دیگر صنایع است.

انتقاد از اجرا نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی
پورمجیب افزود: از سال 80 تا 92 به طور میانگین سالانه 20 عدد شناور در کشورمان تولید شده و 30 شناور هم از خارج وارد شده است ضمن اینکه سالانه ظرفیت تولید 40 شناور در سال‌های اخیر هم ایجاد شده است اما این آمار با نیازمندی‌های 140 شناوریمان بسیار متفاوت است در حالیکه می‌توان با توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش تولید شناورهای مختلف، مزیت‌های صادراتی زیادی برای کشورمان به وجود آورد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل و نقل تأمین وابسته به تأمین‌ اجتماعی گفت: بهره‌بردار شناور به دلیل کمبود منابع مالی و همچنین کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدی شناور و عدم تأمین منابع مالی توسط بانک‌ها توانسته صنایع دریایی را با مشکل عدیده‌ای روبرو کند به همین دلیل بهره‌بردار به سمت خرید شناورهای دست دوم و یا خرید سریع از شرکت‌های خارجی تولیدکننده می‌رود.
پورمجیب افزود: یکی از بندهای قانون حمایت و توسعه از صنایع دریایی ارائه سالانه یک میلیارد دلار جهت حمایت از صنایع دریایی است در حالیکه چنین رقمی هیچگاه در هیچ سالی پرداخت نشده است.


پراکندگی بهره‌برداران از صنایع دریایی در چند وزارتخانه و لزوم تمرکز آن
در ادامه این نشست خبری عبدالله ابوالفضل کارشناس صنایع دریایی گفت: قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در سال 80 تصویب شده است اما تا کنون خیلی در مسیر اجرای آن موفق نبوده و حداکثر می‌توان 10 درصد این قانون را اجرا شده اعلام کرد و با آنکه صندوق درآمدی توسعه صنایع دریایی مشوق‌های گوناگونی را در خود مستتر دارد اما نگاهی به آن نشده است ضمن اینکه متأسفانه بخشی از بهره‌بردارها از صنایع دریایی هم پشت سر گمرک قرار گرفته‌اند چرا که برخی از شناورها از شرکت‌های خارجی خریداری و حتی با پرچم‌های خارجی تردد می‌کنند که تمامی اینها به شرکت‌های ایرانی خدماتشان را ارائه می‌دهند.
وی افزود: متأسفانه صنعت دریایی در چند وزارتخانه و چند دستگاه پخش است در حالیکه تمرکز فعالان این صنعت می‌تواند مفیدالفایده باشد. ضمن اینکه باید آئین‌نامه‌ای هم در جهت ارائه تسهیلات به کشتی‌ساز و بهره‌بردار نوشته شود در حالیکه شرکت‌های تولیدی در شرق آسیا وام‌های خود را با سود 2 تا 4 درصد دریافت می‌کنند اما در ایران این میزان 15 درصد است لذا مزیت رقابتی با آنها نمی‌توان متصور بود.
این کارشناس صنایع دریایی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی اگر نیازهای 5 ساله خود را به شرکت‌های کشتی و شناور اعلام کنند ما می‌توانیم در این مسیر گام برداشته و شناورهای تولیدشده خود را سریعتر به آنها تحویل دهیم.

تولید شناور یعنی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی
در ادامه این نشست خبری مدیرعامل شرکت اروندان گفت: تولید شناور «کاتاماران» در شرکت اروندان دقیقاً مطابق با روح و جسم اقتصاد مقاومتی است.
حسین قربانی افزود: برای ساخت شناور «کاتاماران» در سال 80 قراردادی به مبلغ 12 میلیون و 800 هزار دلار با شرکت‌های اماراتی و استرالیایی و بعدها با شرکت‌هایی از استرالیا و روسیه منعقد شد که به دلیل بد عهدی هر یک از این شرکت‌های خارجی، این قراردادها فسخ شد اما در سال 94 تصمیم گرفتیم با استفاده از ظرفیت بومی و همچنین انتقال تکنولوژی خارجی به کشورمان، شناور «کاتاماران» را بسازیم و امسال هم آن را به ترکیه صادر کردیم.
وی افزود: شناور «کاتاماران» به دلیل ویژگی‌های فنی، قدرت تردد و جابجایی بار را در عمق‌های 2 متری داراست ضمن اینکه قدرت پهلوگیری و حرکت در شرایط نامساعد جوی را هم دارا می‌باشد و سرعت قابل قبولی به میزان 30 نات دارد.
وی با بیان اینکه کشورهای خارجی که در همسایه ما واقع هستند سواحل خود را به مدت 99 سال به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های تولیدی شناور قرار می‌دهند ضمن اینکه وام با بهره 2 درصد هم به آنها می‌دهند لذا مزیت رقابتی با شرکت‌های تولیدی خارجی در همسایگی ما بسیار سخت است.

قیمت تمام شده بیش از 7 میلیون دلاری ساخت شناور کاتاماران 
قربانی تصریح کرد: شناور «کاتاماران» برای شرکت اروندان 8 میلیون و 200 هزار دلار آن هم برای ساخت نمونه اول تمام شده است در حالیکه این شناور را حدود 10 میلیون دلار به یک شرکت ترکیه‌ای فروخته‌ایم.
مدیرعامل شرکت اروندان خاطرنشان کرد: شناور «کاتاماران» دارای بدنه آلومینیومی است ضمن اینکه بخش مسافر آن هم به صورت جداگانه ساخته شده تا لرزشهای دریا به این بخش منتقل نشود. همچنین در ساخت این شناور تلاش زیادی کردیم تا از بدنه دانشگاهی، متخصصان و پژوهشگران این عرصه کمک بگیریم.
وی با بیان اینکه یکی از متخصصین ایرانی خارج از کشور برای بخش موتور شناور «کاتاماران» به کشورمان به طور مرتب سفر می‌کرد که نشان دهنده عرق همه ایرانیان به سرزمین و خاک کشورشان است، گفت: در پروژه ساخت شناور «کاتاماران» بدنه دانشگاهی و متخصصین داخلی و شرکت‌های دانش بنیان کمک فراوانی به ما کردند.
قربانی تصریح کرد: 150 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم هم‌اکنون در شرکت «کاتاماران» فعالیت دارند.

70 درصد پیشرفت در ساخت شناور دوم کاتاماران 
وی گفت: با صادرات شناور «کاتاماران» تابوی امضای قرارداد با صنایع دریایی داخلی شکسته شده است.
قربانی با بیان اینکه اروپایی‌ها شناور «کاتاماران» را به قیمت 12 تا 13 میلیون دلار در مدت زمان 12 تا 18 ماه می‌سازند، افزود: اگر تعداد ساخت شناور «کاتاماران» در شرکت اروندان افزایش یابد قطعاً زمان ساخت این شناور تا 8 ماه هم کاهش پیدا خواهد کرد ضمن اینکه شناور «کاتاماران» این قابلیت را دارد تا بهره‌برداران بتوانند از آن در مسیرهای ایران به روسیه -عراق-قطر-کویت و بالعکس مورد استفاده قرار دهند.
وی در پایان گفت: ظرفیت مسافری شناور «کاتاماران» که نامش «زر» است 238 نفر و 10 خودرو است ضمن اینکه شناور دوم «کاتاماران» که نامش «زیور» است هم‌اکنون در مرحله ساخت 70 درصدی واقع است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: