تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۱۶۷
تعداد بازدید: ۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: با بررسی‌های انجام شده در حادثه اسکله بندر کنگان احتمالا به سبب اتصالی دستگاه پمپ آب در یکی از شناورها و عدم حضور متصدی در شناور، آتش شعله‌ور می‌شود و حریق به دیگر شناورهای مجاور سرایت می‌کند.
به گزارش  مارین نیوز از کنگان، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آتش سوزی در اسکله بندر کنگان در ساعت 13:45 روز جمعه 30 تیر رخ داد گفت : این حادثه احتمالا به سبب اتصالی دستگاه پمپ آب در یکی از شناورها بوده که متاسفانه به سبب عدم حضور متصدی در شناور آتش شعله‌ور و با کمک سوخت موجود در شناور و گسترده شدن آتش سوزی، حریق به دیگر شناورهای مجاور نیز سرایت می‌کند.
قاسم قائدی از استقرار 26 دستگاه با تجهیزات  امدادی در زمان حادثه در اسکله بندر کنگان خبرداد و افزود : بدنبال این حادثه بلافاصله واحدهای آتش نشانی شهرهای کنگان، دیر، بنک، دوراهک و عسلویه و شرکتهای نفتی مستقر در منطقه  شامل 15 دستگاه خودرو آتش نشان و 7 تانکر آب و فراخوان و 2 شناور ناجی و 2 فروند یدکش از اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برای مقابله و اطفاء حریق فراخوانی و در صحنه حاضر شدند.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر از وارد شدن خسارت به 25 شناور در حادثه آتش‌سوزی بندر کنگان خبرداد و افزود: بررسی‌های اولیه حاکیست که در این حادثه 13 فروند شناور لنج صیادی و تجاری و 12 قایق صیادی طعمه حریق شده و از 10 تا 100 درصد خسارت دیدند.
قائدی خواستار ارائه آموزش‌های لازم به صیادان و عوامل حاضر در شناورهای صیادی برای جلوگیری از اینگونه حوادث شد.

اما یک روز پس از این حادثه عضو هیات مدیره اتحادیه صیادان استان بوشهر به خبرنگار ایلنا می‌گوید: یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی‌هایی که در بنادر این استان رخ می‌دهد، مربوط به شناورهای باری است که در جایگاه شناورهای صیادی پهلو می‌گیرند.
محمد کارگر ادامه داد: شناورهای غیر صیادی به دلیل حجم بالای سوخت و کالاهایی که همراه دارند باعث سرایت حریق به شناورهای صیادی می‌شوند.
وی افزود: از نظر قانونی سازمان شیلات نباید اجازه ورود و پهلو گرفتن شناورهای باری را بدهد اما بر اساس تعاملی که میان این سازمان با سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گرفته این شناورهای در بنادر دیده می‌شود.
عضو هیات مدیره اتحادیه صیادان بوشهر در همین رابطه ادامه داد: فعالان صیادی بارها بر موضوع تفکیک بنادر بین شناورهای باری و صیادی اصرار داشتند ولی نتیجه‌ای در بر نداشت.
کارگر گفت: اداره بنادر و کشتی‌رانی بوشهر باید برای پهلو گرفتن شناورهای باری مکان دیگر را در نظر بگیرد زیرا به غیر از بحث ایمنی، حضور این شناورها در جوار شناورهای صیادی می‌تواند مشکلات بهداشتی (میکروبی و انگلی)را به همراه داشته باشد.
این فعال صنفی با انتقاد از وضعیت بیمه‌ای شناورها افزود: همه شناورهای صیادی بیمه هستند ولی در چنین حادثه‌هایی شناورهای صیادی همیشه در بخش تخمین خسارت لطمه دیده‌اند که باید برای اصلاح آن تلاش کرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه صیادان استان بوشهر در پایان گفت: دولت باید به دلیل اینکه در هر آتش‌سوزی چندین شناور صیادی که به نوعی کارگاه محسوب می‌شوند از بین می‌روند و تعداد زیادی صیاد بیکار می‌شوند اقدامات جدی انجام دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی روز جمعه اسکله بندرکنگان اظهار داشت: علت وقوع این حادثه به‌طور احتمالی روشن‌ماندن پمپ تخلیه آب در شناور تشخیص داده شده است.
محمدمهدی بنچاری با بیان اینکه هیچ شناوری در اسکله نباید بدون ملوان و خدمه باشد، تاکید کرد: براساس مصوبه شورای تامین استان بوشهر از یکسال پیش به تعاونی لنج‌داران ابلاغ شده که نباید هچ شناوری بدون خدمه و یا ملوان در اسکله رها شود.
وی با بیان اینکه به تاسیسات بندری موجود در شهرستان کنگان صدمه‌ای وارد نشد، تاکید کرد: با توجه به مصوبه شورای تامین استان هیچ شناوری بدون داشتن بیمه حق فعالیت ندارد که در این حادثه 12 شناور بیمه هستند و تنها یک فروند که آن هم فعالیت خاصی نداشته بیمه نبوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود:  براساس بررسی‌های اولیه 80 درصد این حادثه مربوط به موضوع انضباطی است و برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی توجه به موارد ایمنی و دقت نظر در نگهداری از شناورها ضروری است.
بنچاری با بیان اینکه خرید شناورهای چند منظور در دستور کار قرار گرفت، گفت: در همین راستا تقاضای خرید 10 فروند شناور چند منظوره مجهز به همه امکانات مورد نیاز در زمان آتش‌سوزی داده شده است.

همچنین در پی حادثه آتش‌سوزی اسکله بندر کنگان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، طی پیامی ضمن ابراز همدردی با خسارت دیدگان، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مسئولان به آنان شد.  
در پیام آیت‌الله صفایی بوشهری ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان آمده است: از بدو حادثه به مسئولان محترم تذکرات لازم داده شده است تا در خدمت آن مردم گرانقدر خسارت دیده باشند و مجدداً از تمامی مسئولان ارشد اجرایی استان و مراکز بیمه و دفتر حوادث غیرمترقبه نهاد ریاست جمهوری و ریاست مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رسیدگی هر چه سریعتر، جبران خسارت وارده و پیشگیری از وقوع این نوع حوادث با استقرار امکانات استاندارد و توسعه آن اسکله را دارم.
وی همچنین در این پیام، از تمامی کسانی که در اطفای حریق و خدمت به خسارت دیدگان همکاری داشته‌اند قدردانی کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: