تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۱۸۶
تعداد بازدید: ۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
مدیرکل یونسکو : مانگروهای ساحلی از جمله اکوسیستم‌ های زمین هستند که بیش از همه مورد تهدید قرار گرفته ‌اند. آمار جدید بیانگر آن است که حدود 67 درصد از جنگل ‌های مانگرو تا امروز از بین رفته ‌اند و تقریباً همه مانگروهای حفاظت نشده نیز طی صد سال آتی از بین خواهند رفت.
به گزارش مارین نیوز از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی حفاظت از اکوسیستم ‌های مانگرو پیامی را منتشر کرد. 

متن کامل پیام به شرح زیر است : 
مانگروهای ساحلی از جمله اکوسیستم‌ های زمین هستند که بیش از همه مورد تهدید قرار گرفته ‌اند. آمار جدید بیانگر آن است که حدود 67 درصد از جنگل ‌های مانگرو تا امروز از بین رفته ‌اند و تقریباً همه مانگروهای حفاظت نشده نیز طی صد سال آتی از بین خواهند رفت.
از بین رفتن جنگل‌های مانگرو آثار مخربی دارد زیرا اکوسیستم‌های مانگرو خدمات و مزایایی را در اختیارمان قرار می ‌دهند که لازمه حیات هستند. از توسعه امنیت غذایی گرفته، پایدارسازی شیلات و فرآورده ‌های جنگلی و حفاظت در مقابل طوفان ‌ها، سونامی و بالا آمدن سطح آب دریا تا پیشگیری از فرسایش خطوط ساحلی. خدمات جنگل ‌های مانگرو فهرست بلند و بالایی دارد که از آن جمله می توان به نقش منحصر به فرد آنها در ترسیب و ذخیره ‌سازی مقادیر بالای کربن آبی (Blue Carbon) ساحلی ناشی از اتمسفر و اقیانوس اشاره کرد که در کاهش پدیده تغییر اقلیم مؤثر است.
یونسکو تمام توان خود را از طریق برنامه‌ های «انسان و کره مسکون»، «برنامه بین ‌المللی آب شناسی»، کمیسیون بین ‌دولتی اقیانوس ‌شناسی و «برنامه سیستم ‌های دانش بومی و محلی» خود در جهت حفاظت از اکوسیستم‌ های مانگرو به کار خواهد گرفت. اقدامات یونسکو در این حوزه در همه جای جهان انجام می‌شود، از جمله ذخیره ‌گاه بین مرزی باسک دِ پاز (Bosque de Paz) در اکوادور تا ذخیره‌گاه دلتا دِ سَلوم (Delta de Saloum) در سنگال تا ژئوپارک جهانی یونسکو لانگ کاوی در مالزی. یونسکو نقش مهمی در حفاظت از سیستم ‌های مانگرو دارد، ضمن اینکه به توسعه پایدار جوامع محلی ‌ای که در ارتباط با آنان هستند و معیشتشان به خدمات و کالاهای این اکوسیستم‌ ها وابسته است نیز کمک می‌کند. به علاوه، یونسکو به منظور کاهش آثار تغییر اقلیم از طریق حفاظت، پاسداشت، احیا و استفاده پایدار از اکوسیستم‌ های دریایی و ساحلی، با تأکید بر مانگروها، تالاب ‌های جزر و مدی و علف‌ های دریایی نقش فعالی در برنامه کربن آبی دارد.
باید تلاش‌ هایمان را چند برابر کنیم، اما لازمه این کار ارتقای علمی است. به منظور تحقق این هدف، یونسکو به دنبال گسترش ظرفیت کشورهای عضو و تقویت دانش علمی آنان، به ویژه در کشورهایی است که وابستگی زیادی به اکوسیستم‌ های مانگرو دارند از جمله آفریقا و کشورهای کوچک جزیره ‌ای در حال توسعه دارد و در این راستا ارتباطی مداوم با جوامع محلی برقرار کرده و از دانش بومی آنها استفاده می ‌کند.
روز بین ‌المللی حفاظت از اکوسیستم‌ های مانگرو فرصتی است تا همه تعهدشان را به تحقق اهداف توسعه پایدار و توافق ‌نامه پاریس در زمینه تغییر اقلیم دو برابر کنند. امروز پیام یونسکو واضح است لازم است تا روند تخریب را معکوس کنیم و از مانگروها که وجودشان اهمیت زیادی برای سلامت کره زمین دارد حفاظت کنیم.

ایرینا بوکووا
مدیرکل یونسکو 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: