تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۱۲
تعداد بازدید: ۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کارگروه مشترك همكاری‌های ريلی، دريايی و بندری ايران و آلمان با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان برگزار و به بررسی نحوه اجرای قراردادها و همکاری‌های مربوط پرداخت.
به گزارش مارین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در جریان سفر به کشور آلمان در نشست کارگروه مشترک ریلی و كارگروه مشترك دریایی و بندری که با حضور از نمایندگان شركت‌های بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد حضور یافتند.


در ابتدای این نشست دوبرینت وزیر حمل ونقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هیئت همراه و اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک بنادر و ریلی و دستوركار نشست به آمادگی ۲ کشور برای گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل اشاره كرد و گفت: هدف ما از تشکیل کارگروه‌ها ایجاد یک گفتگوی بین بخشی در ایران و آلمان بوده که ما نیز از نظر سیاسی، از طرف دولت‌ها از این گفتگو و همكاری‌ها حمایت می‌کنیم، قطعا این گروه کاری می‌تواند از کمک‌های دفتر مربوطه در وزارت اقتصاد آلمان نیز بهره‌مند شود.
وی در ادامه تأکید کرد: همکاری‌های ایران و آلمان دارای فرصت‌های زیادی است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد، ایران دومین اقتصاد بزرگ را در منطقه دارد و این نشست فرصت مناسبی را برای آشنایی نمایندگان شرکت‌های المانی با فعالیت این کارگروه‌ها فراهم کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از روند روبه گسترش همكاری‌های بین ۲ کشور و همچنین افتتاح كارگروه‌های مشترك ریلی و دریایی و بندری در این حوزه  به شرح روند اجرای پروژه‌ها بویژه اختصاص Fast Trackt Credit  (حدود سه میلیارد دلار) توسط آلمان پرداخت و همچنین توضیحاتی در مورد روند مذاکرات، انعقاد قرارداد و اجرای آن‌ها برای برخی از پروژه‌ها در حوزه‌های نوسازی ناوگان هوایی، زیرساخت ریل، نوسازی ناوگان ریلی، سیستم‌های سیگنالینگ ریلی، سیستم‌های مدیریت شبکه ریل و مذاکرات در این زمینه با برخی از شرکت‌های آلمانی، امضای یادداشت تفاهم همکاری برای راه‌آهن قم-اراک با ایتالیایی‌ها، انعقاد قرارداد و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد به نشست ارائه کرد.
آخوندی در ادامه بیان کرد: امیدواریم پیشنهادی از طرف آلمان‌ها برای برقی کردن راه آهن تهران-تبریز دریافت کنیم که بدون شک وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر می‌کند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این نشست به مسائلی از قبیل مذاکرات برای قطار سریع‌السیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید ۶ هزار واگن باری با روس‌ها، تطبیق کامل قطار حومه‌ای تهران با نظرات زیست‌محیطی و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این پروژه ریلی، بازبینی ساختار راه آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی (DB) برای بازبینی اپریشن راه اهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو شهید رجایی با حضور یکی از شرکت‌های آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابجایی بار و رقابت با حمل نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این مرکز می‌تواند به عنوان یک مرکز توزیع بار Inventory هم به بازار ایران و هم به کشورهای آسیای میانه سرویس داده که اطمینان دارم می‌توانیم حوزه حمل و نقل ایران را توسعه داده و شاهد تحولی عظیم در این عرصه باشیم.
در ادامه این نشست مشترك دریایی و بندری دو كشور محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیحاتی پیرامون موقعیت استراتژیک ایران و بنادر آن در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر که فرصت منحصر به فردی را برای سرویس دادن به جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر را دارد ارائه کرده و گفت:  قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی، فرصت‌های پیش آمده پس از برجام جهت نوسازی و تجهیز بنادر ایران، ترمینال شماره ۳ بندر شهید رجایی که مناقصه بین‌المللی آن انجام شده و اقدامات مرتبط با افزایش ظرفیت آن و انعقاد قرارداد با شرکت رولندبرگر برای بازبینی اسکوپ کلی این بندر از نکات مهم  و مورد توجه در این عرصه به شمار می‌روند که باید به آن‌ها توجه شود.
شرکت رولندبرگر نیز در ادامه پیرامون نتایج مطالعات در خصوص بندر شهید رجایی گزارشی به نشست ارائه کرد كه قرار گرفتن بندر شهید رجایی به عنوان مکان تولید خودرو با رفع تحریم ها، مقام اول  بندر عباس از نظر حمل کانتینر در ایران، انجام عمده واردات و صادرات ایران از طریق بندر عباس و شرایط ان برای دست پیدا کردن به موقعیتی نظیر بندر هامبورگ و وجود برنامه توسعه کلی برای بندر عباس برای محیا کردن زمینه سرمایه‌گذاری از جمله این نتایج به شمار می‌رود.
همچنین در ادامه نشست مذکور نمایندگان شرکت‌های آلمانی نظیر زیمنس، تالس، دویچه بانک، CPO، برمن پورت، SEMA، بمباردیه، شرکت مدیریت کشتیرانی شُلته، BLG ،Translogistic (وابسته به دویچه بانک) و ... از روند همکاری‌ها، چالش‌ها و پروژه‌های خود در ایران سئوالاتی پیرامون تامین مالی صادرات، موضوع كوتاهی بازه زمانی اعلام و برگزاری مناقصه‌ها در بنادر ایران، برنامه بنادر ایران برای تربیت و تأمین نیروی انسانی بنادر ایران و برنامه‌های برای دیجیتالی کردن بنادر ایران پرسیدند كه نمایندگان سازمان بنادر به آنها پاسخ گفتند.
اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل نیز در ادامه توضیحاتی پیرامون قراداد فست تراک توسط هرمس و مذاکرات در دست انجام برای پرداخت به شرکت‌های آلمانی جهت انعقاد قرارداد تجاری در ایران ارائه کردند.
سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست درخصوص همکاری‌های ریلی ایران و آلمان  به مواردی از قبیل خطوط راه آهن در دست ساخت، ناوگان ریلی، میزان حمل سالیانه بار و مسافر، میزان سرمایه گذاری دولت در سال‌های گذشته و سال‌های پیش رو، فایناس ۷ میلیارد دلاری جذب شده در چند سال اخیر، اولویت توسعه راه‌اهن در ایران و تاکید بر آن توسط مسئولین عالی رتبه در ایران، برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رشد جابجایی مسافر و بار در سال‌های آتی توسط بخش ریلی، مذاکرات انجام شده برای نوسازی ناوگان ریلی ایران با شرکت‌های خارجی (که بخشی از آن برای واردات واگن‌های مسافری و باری محقق شده است)، نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، برنامه‌های توسعه شبکه ریلی در ایران، پروژه‌های برقی کردن شبکه‌های ریلی در ایران که در دست اقدام برای تامین لوکومتیو، تأمین سیستم سیگنالینگ برای ارتقا ایمنی و ظرفیت خطوط، مذاکرات پروژه‌های قطار سریع السیر، مذاکرات در دست انجام و نهایی شدن در زمین تامین ناوگان قطار سریع السیر اشاره کرد.
در پایان این نشست مشترك نیز بیانیه مشترك تشكیل كارگروه‌های مشترك ریلی و دریایی توسط وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و توسعه زیرساخت های دیجیتال آلمان به امضا رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: