تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۲۰
تعداد بازدید: ۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: ۵۰ کیلومتر از عملیات لوله‌گذار‌ی دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی با توان متخصصان صنعت نفت کشورمان به پایان رسید.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح توسعه فاز 13 در شركت نفت و گاز پارس با اعلام خبر فوق اظهار كرد: این عملیات پس از كشش ساحلی خطوط A و B هر کدام به طول سه كیلومتر از خردادماه آغاز شد كه در كیلومتر هفتم خط B به علت مشكلات فنی پیش‌آمده به مدت یك هفته متوقف بود.
پیام معتمد افزود : پس از رفع كلیه موانع، انجام بررسی‌های فنی و اخذ تأییدیه از كلیه سازندگان تجهیزات شناور، اجرای لوله‌گذاری مجدداً با توان متخصصان داخلی آغاز و تا به امروز كه از مرز پنجاه كیلومتر گذشته، بدون هیچ مشكلی در حال انجام است.


وی با بیان اینكه بالاترین ركورد لوله‌گذاری روزانه در این طرح تاكنون 164 شاخه لوله معادل دو هزار و چهل و سه‌متر در روز بوده است، افزود: لوله‌گذاری دریایی حدفاصل سكوی 13B  و پالایشگاه خشكی این طرح به طول ۹۶ کیلومتر توسط شناور اوشنیك 5000 در حال انجام است.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، با اشاره به اینكه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بعد از اتمام عملیات خط لوله 32 اینچ اول بین موقعیت 13B و پالایشگاه، عملیات لوله‌گذاری خط 18اینچی بین سكوی اصلی B و سكوی اقماری D به طول 6 كیلومتر انجام خواهد شد، بیان كرد: بر اساس توافقات صورت‌گرفته و در جهت كوتاه كردن زمان پروژه، بلافاصله بعد از این مرحله عملیات لوله‌گذاری خط دوم اصلی 32 اینچی به طول 88 كیلومتر بین سكوی اصلی A و پالایشگاه خشكی و نیز خط لوله فرعی 18 اینچی به طول 6 كیلومتر بین موقعیت‌های سكوی اصلی A و سكوی اقماری C آغاز خواهد شد.
به گفته معتمد، برای رسیدن به مرحله دریافت گاز از سكو و انتقال آن به پالایشگاه لازم است عملیات تكمیلی دیگری همچون: Free Span ، مساحی، مترولوژی، ساخت اسپول‌های خطوط و نصب آن، هایدروتست، تخلیه آب، خشكسازی توسط ازت و... انجام گیرد.
این مقام مسؤول در شركت نفت و گاز پارس پیش‌بینی كرد با نصب و اتمام عملیات آماده‌سازی سكوهای 13B و 13D و نیز پایان عملیات تكمیل چاه‌های سكوها ، راه‌اندازی اولین خط لوله ی اصلی و اقماری فاز 13 در بهار سال آینده انجام شود كه امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فاز 13 پارس‌جنوبی و تصفیه آن در پالایشگاه خشکی را فراهم می‌كند.
گفتنی است، طرح توسعه فاز13 پارس جنوبی دارای چهار سکوی دریایی است که از طریق دو خط مجزای 32 اینچ ، گاز ترش استخراج شده از 38 حلقه چاه دریایی را به پالایشگاه خشکی واقع در 20 کیلومتری کنگان می‌رساند. این طرح به منظور استخراج 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان پارس‌جنوبی و تولید روزانه 50 میلیون متر‌مکعب گاز شیرین، 2900 تن گاز مایع، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: