تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۴۱
تعداد بازدید: ۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
معاون عملیات و تولید منطقه بهرگان: با انجام تعمیرات اساسی، نصب و راه‌اندازی توربین SGT-500 زیمنس در سکوی سروش، علاوه بر بی‌نیازی کشور از ورود کارشناسان خارجی، از خروج بیش از 2.5 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.
به گزارش مارین نیوز از نفت فلات قاره ایران، معاون عملیات و تولید منطقه بهرگان با اعلام این خبر، گفت: این عملیات با صرف چهار هزار نفر ساعت با تیمی مشتمل بر پانزده نفر و تنها با خرید کالا در حدود پنجاه میلیون رالب به پایان رسید.
مهندس احمد ابراهیمی افزود: توربین واحد A سکو سروش در سال 92 به دلیل نقص فنی از سرویس خارج شد و در آن زمان تولید برق نیروگاه سکو با دو توربین باقیمانده انجام می‌شد ولی بیم آن وجود داشت که با هرگونه خرابی دو توربین باقیمانده پروسه تولید نفت دچار مشکل اساسی شده و سبب پایین آمدن کیفیت نفت تولیدی گردد. بنابراین ضرورت تعویض انجین (ENGINE) توربین A با توربین نو که به صورت پشتیبان در انبار منطقه بود کاملاً احساس می‌شد که این کار با همت والای تعمیرات توربین سکو و سایر همکاران انجام شد.


وی افزود: پس از تعویض ENGINE توربین‌ها و راه‌اندازی آن اقدام به برنامه‌ریزی برای تعمیر توربین معیوب نمودیم ولی از آنجایی که آثار تحریم کماکان بر صنعت ما سایه افکنده بود، حتی شرکت سازنده نیز تمایلی نسبت به تعمیر اساسی توربین از خود نشان نمی‌داد، از طرفی تعداد این نمونه توربین در کل کشور انگشت‌شمار و فرستادن ENGINE آن به وزن 16 تن به خارج از کشور با مشکلات فراوانی روبرو بود. علاوه بر آن هیچ‌گونه اسنادی برای تعمیر آن در دسترس نبود و شرکت‌های داخلی نیز با توجه به نداشتن اطلاعات کافی قادر به انجام تعمیرات آن نبودند، بنابراین ضمن تشکیل کارگروهی از بهترین نفرات تعمیرات به سرپرستی آقای علی سرکهکی و سایر همکاران در سکو تصمیم به تعمیر اساسی توربین نموده و با مطالعه و جمع‌آوری اسناد تعمیراتی و به کار بستن تجربیات گذشته در سال 95 تعمیرات ENGINE توربین آغاز شد. 
مهندس ابراهیمی افزود: در زمانی که تعمیرات اساسی آن توربین رو به پایان بود توربین واحد C دچار اشکال و از سرویس خارج شد که گروه تعمیرات با فعالیتی دوچندان پس از صحت عملکرد و انجام تست‌های لازم اقدام به تعویض ENGINE تعمیر شده با انجین معیوب کرد و پس از راه‌اندازی آزمایشی و پایش وضعیت، این توربین هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.
معاون عملیات و تولید منطقه بهرگان افزود: با توجه به فضای محدود و پر پیچ‌وخم سکو، جابجایی انجین‌ها چالش بزرگی محسوب می‌شد که با طراحی و ساخت سازه متحرک و ریل‌های مناسب این مهم نیز با موفقیت انجام شد.
وی افزود: در این راستا حمایت‌های بی‌شائبه روسای منطقه، عملیات تولید و واحد پشتیبانی، همچنین فعالیت و پشتکار تعمیرات توربین و سکو، رییس و معاون مجتمع و تعمیرات سکوهای سروش و نوروز، رییس و معاون تعمیرات سکوی سروش و رییس و معاون سکوی سروش راهگشای ما بود و با جمع‌آوری اسناد تعمیراتی توانستیم راه را برای آینده هموارتر کنیم.

گفتنی است، سکوی سروش تنها سکوی شرکت نفت فلات قاره ایران است که عملیات استخراج، فرآورش و نمک‌زدایی دو میدان سروش و نوروز به طورکامل در آن صورت می‌گیرد. این سکو صادر‌کننده دو پایه از پنج پایه نفت صادراتی کشور است. یکی از نیاز‌های مبرم این سکو داشتن توربین‌های گازی مولد برق با راندمان بالا است که این مهم هم‌اکنون توسط سه توربین 17 مگاواتی سه‌محوره SGT-500 ساخت شرکت زیمنس تامین می‌گردد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: