تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۶۱
تعداد بازدید: ۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
طرح ویژه بندر کنگ در استان هرمزگان در کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (کمیته معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش) مورد بررسی قرار گرفت تا نتایج بررسی‌ کمیته، برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری، ارایه شود.
به گزارش مارین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی طرح ویژه بندر کنگ یکی از بنادر واقع در استان هرمزگان در کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش دبيرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، تشکیل شد.


بنا بر این گزارش، بندر کنگ که دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ ساله با بافتی منسجم و یکپارچه و بندری سرزنده و پویاست. بافت كالبدی بندر که ریشه در ایران قبل از اسلام دارد، با آثار تاریخی متعدد در سال ۸۱ بعنوان آثار ملی ثبت شد.
به گفته فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر کمیته فنی معماری، طراحی‌ شهری و بافت‌های واجد ارزش، آنچه که این بندر را منحصر به‌فرد کرده، بافت ارزشمند تاریخی و پایگاه دریانوردی و لنج‌سازی آن است. علاوه بر ویژگی‌های معماری، این مکان دارای آداب و سوم و ویژگی‌های شاخص فرهنگی است که آن را حائز اهمیت ثبت جهانی می‌کند. نماینده یونسکو در آذر ماه ۹۵ از این مکان بازدید و جهت تهیه پرونده ثبت این بافت در میراث‌جهانی موافقت کرده است.
پیش از این شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۹۶.۲.۲۵بر ضرورت طرح ویژه این شهر تاکید نمود. در همین راستا اهم موارد و موضوعات به منظور تدوین چارچوب شرح خدمات طرح ویژه در کمیته تخصصی و با حضور نمایندگان محلی برگزار شد.
پیرو بررسی‌های اولیه انجام یافته و با رویکرد ثبت‌جهانی و توسعه گردشگری دریایی، ظرفیت‌های بندر کنگ به‌عنوان یکی از پایگاه‌های دریانوردی و گردشگری جهان مدنظر قرار گرفت. علاوه بر این مقرر شد که طرح ویژه برای کل شهر و نه تنها برای ۱۹۵ هکتار بافت‌تاریخی آن تهیه شود. به تبع بین‌المللی‌شدن و تبدیل بندر به یک مکان توریستی، لازم است تمهیدات رفاهی و تفریحی در انطباق با معماری و طراحی‌بومی و حتی‌المقدور در خارج از بافت‌تاریخی اندیشیده شود  تا به اصالت بافت نیز لطمه‌ای وارد نشود.
توجه به ارتباط بندر لنگه و بندر کنگ و استفاده از این موضوع جهت برنامه‌ریزی‌های آینده نیز از سایر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. همچنین، تاکید بر پیاده‌محوری در معابر داخل بافت نیز از الزامات تعیین‌شده در این جلسه، بود.
مقرر شد شرح خدمات طرح ویژه پس از طی مراحل تصویبی و به سرعت در دستورکار مقامات استانی قرار گیرد. پیش از این شورای‌عالی به پرهیز از تهیه طرح‌های موازی توسط سایر نهادها تاکید کرده بود./


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: