تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۶۸
تعداد بازدید: ۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
شهردار نور:‌ مطالعات دریایی و سواحل به عنوان طرح پایلوت بزودی در این شهر گردشگرپذیر غرب مازندران اجرایی می شود.
به گزارش مارین نیوز، شهردار نور با بیان اینکه درپی هماهنگی های به عمل آمده و نشستی که ماه جاری با حضور مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با فرماندار و شهرداران در شهرداری نور بر گزار شد این موضوع مطرح و قرار شد این طرح به عنوان پایلوت در محدوده ساحلی این شهر به طول 11 کیلومتراجرایی شود، افزود :‌ بدنبال این نشست قراردادی میان مرکز مطالعات دریایی و سواحل دریای خزر با شهرداری نورمنعقد شود.
سیدمجید موسوی گفت :‌ طبق این قرارداد شرح خدمات کاملا مشخص می شود و تمام هزینه های تهیه و اجرایی شدن این طرح نیز به عهده شهرداری این شهر است.
موسوی، تعیین خطوط ساحلی و محدوده های خطر اضطرار و اطمینان به تفکیک هر شهر،‌ ساختارهای حفاظت طبیعی سواحل و بررسی تغییرات آن ها،‌ کاربری اراضی و تغییرات آن ها در دوره های مختلف، ایمن سازی شناگاه ها و عملیات عمق سنجی از مهم ترین اهداف تهیه این طرح دراین شهر برشمرد.
وی افزود :‌ امروز سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به این نهاد مردمی مراجعه می کنند ولی متاسفانه برای ارائه خدمات زیرساختی به منظور تامین امنیت سرمایه گذاران هنوز طرح مدونی مبنی برآنکه بتوان سرمایه گذار را در مکان خاصی هدایت کرد تا از تهدیدهای دریای خزر بدور باشد، نداریم. 
شهردار نور اظهار امیدواری کرد که بزودی با اجرای این طرح بتوان با مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری از ساحل دریا که به عنوان یکی از مزیت های الهی در این منطقه است به بهترین شکل بهره برد تا در پی آن شاهد رونق اقتصادی در این شهر گردشگرپذیرغرب مازندران باشیم.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نیز پیش از این گفته بود این مرکز طرحی را به منظور کاهش و رفع مشکلات و معضلات دریای خزر تهیه و برای اجرا به فرمانداران و شهرداران شهرهای ساحلی کشور خصوصا غرب مازندران پیشنهاد کرده است.
داریوش یوسفی کبریا افزود :‌ با توجه به برخورداری 865 کیلومتری استان های شمالی از ساحل دریای خزر و آثار زیانبار و خسارت های مالی و جانی پیشروی و پسروی آب دریا و همچنین آسیب جدی به اکوسیستم آبی ، این طرح از سوی این مرکز تهیه شده که اجرای آن می تواند بسیار اثرگذار و کمک کننده برای رفع مشکلات دریایی خزر باشد. 
وی افزود :‌ هم اینک خیلی از مسئولان و متولیان امر در شهرهای ساحلی اطلاعات دقیقی از وضعیت دریای خزر و اثرات تهدید کننده آن ندارند بنابراین اجرای این طرح می تواند براساس نیاز سنجی اطلاعات خوبی مانند سطح آلودگی آب، اندازه دقیق طول خطوط ساحلی، علت پیشروی و پسروی آب،‌ تاثیرات تغییرات کاربری اراضی و ساخت و ساز بر روی دریا به این دسته از مسئولان ارائه دهد.
یوسفی کبریا افزود :‌ مهم ترین مزیت این طرح شناسایی مناطق ساحلی برای سرمایه گذاران در حوزه گردشگری در این مناطق خواهد بود چرا که با داشتن اطلاعات لازم مسئولان برای هدایت سرمایه گذاران در مناطق امن تصمیم گیری مناسبی خواهند داشت.
وی اظهارداشت :‌‌ این طرح در کارگاه آموزشی و تخصصی نوسانات سطح تراز آب دریای خزر و علل ناهمخوانی آن در بعد ملی و منطقه ای که ماه پیش در شهرستان نور برگزار شده، ارائه شده است.
دریای خزر دارای هفت هزار کیلومتر ساحل و 400 هزار کیلومترمربع وسعت است که عمده آب آن از طریق رودخانه ولگا تأمین می شود و میزان شوری آب آن نیز حدود 12 گرم در لیتر است.
همچنین امسال بیش از 90 طرح سالمسازی دریا برای شنا مردم و مسافران در سواحل مازندران استقرار یافته تا استفاده از ساحل در محیط امن صورت گیرد. 

گفتنی است، شهرستان نور با جمعیتی بیش از یکصد هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد. 


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: