تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۷۵
تعداد بازدید: ۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
از دفاتر و نوشت‌افزارهای تخصصی ایرانی با نماد «بابای دریایی» در آیینی با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رئیس حوزه هنری، رونمایی شد.
به گزارش مارین نیوز، آیین رونمایی از دفاتر و نوشت‌افزارهای تخصصی ایرانی با نماد بابای دریایی با حضور امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری ۲۲ مردادماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. 
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در این مراسم ضمن اشاره به ورود نیروی دریایی به بحث فرهنگ‌سازی متذکر شد: الحمدالله با صحبت‌های رهبر انقلاب که نشانگر اهمیت این موضوع است ما وارد عرصه فرهنگ‌سازی هم شده‌ایم.
به گفته امیر دریادار سیاری، ایران کشوری است دریایی و موقعیت ژئوپلتیک خاصی را به خود اختصاص داده ما در این مسیر از سه نوع دریا برخورداریم و باید بدانیم دریا هم برای هر کشوری حائز اهمیت است زیرا می‌تواند هم تهدید باشد و هم فرصت اما این دو بستگی به توانمندی انسان‌ها دارد که در آن خاک زندگی می‌کنند. اگر ما مبتکر و خلاق باشند دریا فرصت ما است و اگر این ویژگی را نداشته باشند تهدید محسوب می‌شود.


وی به منابع غذایی در دریا، منابع انرژی و استفاده از این منابع اشاره کرد و گفت: 90 درصد صادرات و واردات کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد حتی به واسطه حضور دریا مشاغل بسیاری ایجاد می‌شود از ساخت‌وسازها، گردشگری و ... این منابعی است که ما در دریا داریم که اگر استفاده کنیم می‌شود به عنوان فرصت به آن نگاه کرد.
دریادار سیاری با بیان اینکه 120 سال پرتغالی‌ها، اسپانیایی‌ها و انگلیسی‌ها اجازه ندادند از دریا استفاده کنیم توضیح داد: آنها ما را از دریا دور کردند زیرا دریا منبع ثروت و قدرت است و هر کس استفاده کند قدرتمند و ثروتمند خواهد شد در حالی که آنها ما را از دریا دور کردند.
به گفته وی، ما در سال‌های قبل از انقلاب به علت بی‌لیاقتی حاکمان کاملاً تحت سیطره استکبار از دریا دور شدیم و نتوانستیم از منافع بهره‌مند باشیم تا سال 60 و در ادامه آن 86؛ کم‌کم این مسیر طریقی دیگر به خود گرفت. هر چند برابر آنچه می‌خواستیم پیش نرفتیم اما امیدواریم سرعت کار افزایش یابد.
وی ضمن اشاره به منویات رهبر انقلاب در مورد موضوع فرهنگ‌سازی، رهبر انقلاب فرمودند باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و مردم متوجه منافع ما از دریا باشند، بنده نیز در گزارشاتی که به محضرشان تقدیم می‌کردم به این موارد اشاره کردم اما ایشان متذکر شدند که به دانشگاه‌ها بروید و با اساتید صحبت کنید. حتی به حوزه بروید، کتاب عرضه کنید، فرمودند بروید از نسل جوان آغاز کنید وارد دبستان و دبیرستان‌ها شوید و با آنها صحبت کنید. فرمودند مطالب را در کتاب جغرافیا بیاورید تا جوان و نوجوانانمان در کتاب‌های درسی‌شان در مورد این موارد مطالعه کنند و حالا به همت آموزش و پرورش مطالب خوبی وارد کتب درسی شده است.
وی افزود: بالاخره به اینجا رسیدیم که از متخصصان امر هم استفاده کنیم با کمک حوزه هنری وارد این مسیر شدیم و آنها دست ما را گرفتند و یکی از راهکارهای فرهنگ‌سازی را نشانمان دادند. 
دریادار سیاری ضمن بیان اینکه جامعه ما نوجوانان ما و جوانان ما باید بدانند چه کسانی با چه ابزاری و چگونه به این کشور حمله کردند و از این حمله چه منظوری داشتند ابراز داشت: جوانان ما در این مسیر باید بدانند دشمنان ما چگونه شکست خوردند و چه چیزی باعث پیروزی ما شد. آنها نباید از ایثار و از خودگذشتگی قهرمانان کشورشان دور باشند و این وظیفه ما است که این الگوها را معرفی کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ضمن اشاره به اینکه دنیا باور نمی‌کرد ما بتوانیم دریاها را پشت‌سر بگذاریم و حتی در دریای جنوب چین یا مدیترانه حضور داشته و از آنها عبور کنیم، متذکر شد: آنها می‌گفتند تجهیزات ایرانی‌ها کهنه است و نمی‌توانند دریانوردی کنند اما می‌بینیم و من امروز اعلام می‌کنم منطبق با قوانین بین‌المللی در اقیانوس اطلس نیز حضور پیدا می‌کنیم.
وی به سخنان یاوه شبکه CNN اشاره و با خط و نشان برای دشمنان اشاره کرد روزی این شبکه معاند از بندرعباس تا غرب اقیانوس اطلس روی نقشه خطی را کشید و با این پرسش که این فاصله 18 هزار کیلومتری توسط ایرانی‌ها نمی‌تواند طی شود به جوسازی پرداخت اما این حرف‌ها برای ما بی‌اهمیت هستند ما هم خطی می‌کشیم و می‌گوییم اگر بخواهیم حتماً آن کار را انجام خواهیم داد قطعاً به اقیانوس اطلس هم خواهیم رفت و آنجا که لازم است جمهوری اسلامی ایران را نشان دهیم حتماً به آنجا رفته و نشان خواهیم داد.
وی گفت: کتاب‌هایی در حوزه هنری تنظیم شده که امیدوارم استمرار داشته باشد چون شعار ما شعار راه حسین است این راه از 12 کتاب به 120 تا 240 عنوان باید انتقال یابد. باید گفتنی‌ها را بگوییم که شاید برای ما مهم نباشد اما از نگاه هنرمندانه شما ممکن است قابل بهره‌برداری باشد زیرا مطالب فراوانی در عرصه دریا وجود دارد. 
فرمانده نیروی دریایی در پایان این مراسم گفت: ما در اجرایی شدن فرامین مقام معظم رهبری در بحث فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در نسل آینده کشور هر چه در توان داریم به خدمت خواهیم گرفت تا آیندگان بدانند چه شده که عظمت این کشور تا اینقدر جاودانه است.

طرح جلد نوشت‌افزارها با تائید نیروی دریایی منتشر شد
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان متولی انتشار کتاب‌هایی که از آنها رونمایی به عمل آمد اظهار داشت: حوزه هنری کودک و نوجوان با نگاهی توأم با توجه به بچه‌ها راه‌اندازی شده است تا بتوانیم تولید محتوا برمبنای اهداف انقلاب اسلامی داشته باشیم.
سیدصادق رضایی ضمن اشاره به سفرهایی که از مناطق آموزشی منجیل، رشت و انزلی صورت گرفته، گفت: ما در این سفرها محضر امیر سیاری را درک کردیم در این سفر تکالیفی تعیین شد که با محوریت مرتضی سرهنگی برنامه‌ریزی‌هایی برای آن صورت گرفت. 
وی با بیان اینکه کتاب‌های فاخری تولید شده افزود: ما در طی آن هستیم تا برای مخاطبان خود الگوسازی کنیم زیرا مخاطبان ما نیاز به الگو دارند تا بر اساس تربیت و الگوی قرآنی ما باید قهرمانان را معرفی کنیم و اگر ما امروز با عنوان حوزه این کار را انجام دهیم دشمنان ما سربازان کودن خود را به نوجوانان ما به عنوان قهرمان معرفی نخواهند کرد.
به گفته وی، طبق هماهنگی صورت گرفته با 12 امیر و ناخدا کار خاطره‌نویسی را آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد و در تمامی بخش‌ها حتی ورزش، شعر، موسیقی باید این کار امتداد داشته باشد زیرا بچه‌ها نیاز به الگوی مناسب دارند و اگر نگاه قرآنی، ایرانی و اسلامی داشته باشیم می‌توانیم به راحتی به جوانانمان معرفی کنیم. 
وی به مواردی چون چاپ اثر، قیمت مناسب، در دسترس بودن، توزیع درست و مواردی این چنین اشاره کرد و گفت: تولید لوازم‌التحریر نیز بر این اساس صورت گرفت زیرا آنچه تأثیر 9 یا 12 ماهه می‌گذارد نگاه و شناخت بصری روی جلد است بر این اساس طراحی صورت گرفت و در این مسیر طرح جلد نوشت‌افزارها در نیروی دریایی تأیید شد و بخش خصوصی ورود خوبی داشت که منجر به چاپ و رونمایی آثار شد.
رضایی ابراز امیدواری کرد اتاق فکری تشکیل شود تا این موارد به فرهنگ پایداری تبدیل شود و در پایان گفت: 4 یا 6 جلد داستان کوتاه از میان خاطرات به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.


خاطرات ۱۷ ناخدا و فرمانده دریایی کتاب می‌شود 
رضایی با بیان اینکه سه سفر به مناطق عملیاتی و آموزش دریایی داشتیم، عنوان کرد: سال قبل در اولین سفرمان با نوع سبک زندگی نظامی و عادی در مناطق دریایی آشنا شدیم، هنرمندان کودک و نوجوان را به این سفر فرستادیم که بسیار تاثیرگذار بود و نتیجه آن این دفاتر شد. 17 قهرمان، ناخدا و فرمانده به ما معرفی شدند که می خواهیم خاطرات آنها را به کتاب تبدیل کنیم. حدود شش کتاب داستان کوتاه از میان خاطرات این عزیزان چاپ می شود و دوستانی قول دادند از روی آنها نمایشنامه هم بنویسند.
وی تصریح کرد: هفته قبل سفر سوم را داشتیم و با جمعی از هنرمندان حوزه به بندرعباس رفتیم، به بندر جاسک رسیدیم و بازدید کردیم، سفر دریایی طولانی داشتیم. این سفر تاثیرگذار یک نوع فرهنگ دریایی برای ما ایجاد کرد. با چند نویسنده صحبت کردیم و قرار است که رمانی با مبنای دریایی‌نویسی تولید شود. وقتی وارد بندرعباس شدیم گویی وارد مسجد شدیم، امیدوارم بهترین تولیدات فرهنگی را با محوریت دریایی داشته باشیم.
 

رونمای از دفاتر «بابای دریایی» 
دفاتر و نوشت‌افزارهای تخصصی ایرانی با نماد بابای دریایی که توسط حوزه هنری استان تهران طراحی و تولید شده است در این مراسم رونمایی شد. 
 
همچنین از هوشنگ محمدی جانباز و نویسنده، سلیمان محبوبی ناخدا یکم تکاور، نویسنده و جانباز، میرمنصور سیدقریشی ناخدا یکم عملیات هوایی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری، سیدصادق رضایی رییس حوزه هنری کودک و نوجوان، حمید حسین‌زاده، معاونت فرهنگی هنری حوزه هنری استان تهران، حجت الله ناظری مدیر فروشگاه شکرستان و نیما بیگلریان کارشناس نمایش حوزه هنری مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: