تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۹۵
تعداد بازدید: ۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
معاون رئیس‌جمهور ترکمنستان از برگزاری اجلاس مشترک ۵ جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر در مهرماه سال جاری در «عشق‌آباد» خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور حمل‌ و نقل، ارتباطات و بنادر از برگزاری اجلاس مشترک 5 جانبه  مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر در این کشور خبر داد.
بایرام آننامرداف تصریح کرد: اجلاس مشترک 5 جانبه  مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر در 13 الی 14 ماه اکتبر (22 و 23) مهرماه سال جاری در منطقه ملی گردشگری «آوازه» واقع در بخش ترکمنی دریای خزر در نزدیکی بندر «ترکمنباشی» با حضور ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش اجلاس بین‌المللی مدیران بنادر خزر در راستای توافق کنفرانس اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر در مهرماه 1387 و باهدف رفع مسائل و مشکلات احتمالی و همچنین تسهیل تجارت و حمل‌ونقل دریایی به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود.
در نشست مدیران بنادر و دریانوردی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های بندری و دریایی بررسی می‌شود و پروتکل اجلاس به امضای مدیران بنادر خواهد رسید.
همکاری‌های همه‌جانبه در زمینهٔ حمل‌ و نقل و دریانوردی تجاری و اقتصادی، معرفی اعضای جدید کارگروه تدوین یادداشت تفاهم کنترل و بازرسی چند جانبه، مذاکره در خصوص انعقاد یادداشت تفاهم 5 جانبه شناسایی محدوده سفرهای نزدیک به ساحل و ایجاد کمیسیون هیدروگرافی منطقه خزر از بخش‌های مهم و راهبردی اجلاس آتی خواهد بود.
دریای خزر به همراه دریاهای «آرال»، «مدیترانه»، «سیاه» و «خلیج‌فارس» باقیمانده دریای بزرگ «تیتیوس» می‌باشند.
خزر که در نقشه‌های جهان به «کاسپین» معروف است، بزرگ‌ترین دریاچه جهان و سومین منبع ذخایر نفت و گاز دنیا هست که از شمال به روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود و دارای 1204 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا هست.
شیب این دریا به سمت ایران و از شمال به جنوب است، بطوریکه عمق آن در شمال بین 10 تا 12 متر، در وسط دریا 770 متر و در عمیق‌ترین نقطه جنوبی 1000 متر است.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: