تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۲۹۶
تعداد بازدید: ۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
چند سالی است مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده تعیین اپراتور بندر شهید رجایی را در بازه‌های زمانی دو هفته‌ای تا دو ماهه می‌دهند، اما با این حال هنوز سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان متولی این بخش نتوانسته به وعده‌های خود در این رابطه عمل کند.
به گزارش مارین نیوز، آخرین وعده معرفی اپراتور بندر شهید رجایی مربوط به هفته گذشته است که معاون وزیر راه و شهرسازی مهرماه 96 را برای آن اعلام کرد. به طور کلی طی سال‌های سپری شده از عمر دولت یازدهم که حدود دو هفته پیش به پایان رسید، مسئولان بندری کشور وعده‌های متعددی برای تعیین تکلیف اپراتوری بزرگترین بندر تجاری ایران داده‌اند.
اوایل خرداد 93 مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری مناقصه بین‌المللی برای تعیین اپراتور بندر شهید رجایی تا یکسال آینده خبر داده و گفته بود:‌ در این مناقصه اولویت با شرکت‌های داخلی است. برای تعیین اپراتور یک مناقصه بین‌المللی برگزار و هر شرکتی که توانایی و صلاحیت را داشته باشد به‌عنوان برنده اعلام می‌شود و عملیات خود را در این بندر آغاز می‌کند.
اوایل دیماه سال 93 معاون وقت امور بندری سازمان بنادر از آغاز فعالیت بندر شهید رجایی در سال 94 با اپراتورهای جدید خبر داد و گفت: قرارداد با این اپراتورهای جدید بندر شهید رجایی به‌صورت بلند مدت امضا می‌شود. علی جهاندیده با بیان این‌که بندر شهید رجایی فعالیت خود را از سال آینده با اپراتورهای جدید آغاز می کند، اظهار کرد: موضوع انتخاب اپراتورهای جدید بندری از چند ماه گذشته توسط کارشناسان و دست اندرکاران در دست مطالعه و بررسی است که انتظار می رود تا پایان امسال موفق شویم اپراتورهای جدید را انتخاب کنیم.
وی با بیان این‌که مشاور انتخاب شده  در حال بررسی و مطالعه اسناد مناقصه است، تصریح کرد: این مشاور قول داده است حداکثر با پایان سال این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم اسناد مناقصه را منتشر کنیم. اپراتورهای جدید برای سال 94 از طریق مناقصه شناسایی و انتخاب شده و قرارداد با این اپراتورها به‌صورت بلند مدت امضا می‌شود.
برخلاف وعده‌های داده شده در سال 94 اتفاقی برای بندر شهید رجایی به لحاظ انتخاب اپراتور نیفتاد تا این‌که اواخر سال گذشته یعنی در دیماه 95 یکی از مسئولان سازمان بنادر وعده‌ای جدید برای انتخاب اپراتورهای بندر شهید رجایی داد.
اوایل دیماه پارسال مدیر اداره بندر و دریانوردی استان هرمزگان از انتخاب اپراتور ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی تا 2 ماه آینده خبر داده و گفته بود:‌ مقدمات تشریفات برگزاری مزایده ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری برنده آن مشخص شود.
عفیفی‌پور افزود: بر اساس فراخوان عمومی اولیه ای که برای مزایده اپراتوری ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام گرفت شرکت های متقاضی به سازمان بنادر و دریانوردی رجوع کردند تا سوالات خود را در این زمینه برای پاسخگویی مطرح کنند.
وی با اشاره به این‌که بر اساس تصمیمات سازمان بنادر  این ترمینال قرار است با مشارکت خارجی راهبری شود، افزود: شریک خارجی باید بحث سرمایه گذاری در بندر را مد نظر قرار دهد چرا که اولویت سازمان بنادر تنها انتخاب اپراتور بندری نیست، چراکه همین حالا هم شرکت های داخلی توان این کار را دارند به همین دلیل اساسا دلیل حرکت به سمت انتخاب شریک خارجی متناظر بر سرمایه گذاری در بندر بوده است که شاخص های آن تعیین شده و در مدل ارائه شده وجود دارد و در جلسات توجیهی برای متقاضیان شفاف سازی شده است.
بر این اساس حداکثر باید تا پایان اسفند ماه تکلیف انتخاب اپراتور بندر مذکور مشخص می‌شد، اما این‌گونه نشد تا این‌‌که اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با وعده انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی گفته بود: یکی از دلایل طولانی شدن این کار سرمایه‌گذاری توام خارجی‌ها با اپراتور داخلی بوده است تا به یک کار مشترک ایرانی و خارجی تبدیل شود. 
محمد سعیدنژاد با بیان این‌که بهره‌برداران ارزیابی شدند و تا دو هفته آینده از آنها درخواست قیمت خواهیم کرد تا براساس آن اپراتور نهایی انتخاب شود، افزود: در فاز دو بندر شهیدرجایی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم و میزان سرمایه‌گذاری این فاز حدود 300 میلیون دلار است.
اما در "دو هفته" وعده داده شده نیز اتفاقی روی نداد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آخرین اظهار نظر درباره اپراتوری بندر شهید رجایی وعده مهرماه را داده است. سعیدنژاد اواسط ماه جاری با ابراز بی اطلاعی از مباحث مطرح شده در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در کمیسیون عمران مجلس، گفت: اپراتور بندر شهید رجایی تا مهرماه امسال تعیین تکلیف شده و برنده مزایده را اعلام می کنیم.
وی افزود: پس از بررسی تقاضاهای متعددی که داشتیم دو شرکت تایید صلاحیت شده اند که از آنها درخواست قیمت کرده ایم آنها هم نامه نگاری کردند و زمان بیشتری را برای مطالعات تکمیلی برای اعلام قیمت مناسب خواستند.
وی در رابطه با این که اپراتور فعلی این بندر برنده مزایده بوده و عملا ابقا خواهد شد، گفت: اینطور نیست، شرکت های دیگری هم هستند که همگی در قالب کنسرسیوم های ایرانی-خارجی متقاضی شرکت در مزایده هستند تا بتوانند شبکه بنادر ایران را به شبکه بنادر جهانی مرتبط کنند. با این حال تلاش می کنیم که در مهر ماه برنده این مزایده را نهایی و اعلام کنیم.
بر این اساس، به نظر می‌رسد طی چهار سال گذشته مسئولان و مدیران ذی‌ربط در وزارت راه و شهرسازی به دلایلی در تعیین تکلیف اپراتور بندر شهید رجایی ناتوان بوده‌اند و نمی‌توانند مقدمات حرکت رو به جلو بزرگترین بندر تجاری کشور را فراهم کنند. با توجه به تغییر و تحولات احتمالی مدیران زیرمجموعه‌های وزارت راه با انتخاب دوباره آخوندی به‌عنوان عالی‌ترین مقام ساختمان دادمان، احتمالا پروسه انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی دستخوش تاخیرات دوباره‌ای خواهد شد و شاید به عمر دولت دوازدهم هم قد ندهد. مسئله‌ای که قطعا تمام برنامه‌های افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی را با وقفه مواجه خواهد کرد.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: