تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۰۳
تعداد بازدید: ۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان‌ از پایش میدانی منطقه ساحلی-دریایی تنگ که تنوع زیستی منحصر به فرد و اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی کم نظیری دارد، خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر‌ افزود: با توجه به تنوع زیستی منحصر به فرد منطقه ساحلی-دریایی تنگ به دلیل وجود اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی کم نظیر از جمله‌ سواحل تخم گذاری لاکپشت‌های دریایی، علف‌های دریایی بستر دریا، مرجان ها، جنگل‌های حراء و مکان‌های زاد و ولد پرندگان آبزی و کنار آبزی، انجام هر گونه فعالیت توسعه‌ای سواحل مکران، در این قسمت از سواحل جنوب سیستان و بلوچستان را مستلزم بررسیهای بسیار دقیق کارشناسی کرده است.
‌پورملایی ادامه داد: به همین منظور کارشناسان دریایی این اداره کل جهت بررسی آخرین وضعیت سواحل تنگ و توجیه مشاوران زیست محیطی برخی از طرح‌های در دست اقدام ساحلی- دریایی به منطقه عزیمت و حساسیت‌ها و نگرانی‌های زیست محیطی را در این زمینه تشریح کردند.
وی همچنین اشاره کرد: از جمله طرح‌های در دست اقدام در این منطقه، احداث موج شکن اسکله صیادی تنگ است که مقرر شده توسط سازمان شیلات در آب‌های ساحلی محدوده روستای تنگ احداث گردد چرا که اسکله قبلی به دلیل مکان یابی اشتباه در دهانه خور تنگ مدت 20 سال است که به مکانی جهت تلنبار شدن رسوبات حاصل از فرسایش امواج دریا مبدل شود به طوری که بدلیل مشکلات پهلوگیری شناورها در اسکله مذکور، از 3 هزار شناور صیادی ثبت شده رسمی و غیر رسمی فعال در منطقه، حدود 100 شناور کوچک در منطقه مانده‌اند و مابقی غیر فعال یا به سایر مناطق انتقال داده شده‌اند. پیرو کاهش فعالیت صیادان منطقه، دو واحد فرآوری و بسته بندی آبزیان منطقه نیز چندین سال است که تعطیل شده است.
پورملائی افزود: نظر به ضرورت احداث اسکله صیادی جدید طبق درخواست‌های مکرر صیادان منطقه و اختصاص بودجه مورد نیاز توسط  دولت تدبیر و امید جهت رونق مجدد فعالیت‌های صیادی و اشتغال مردم منطقه، این اداره کل را بر آن داشت تا سریعاً بهترین گزینه‌های مکانی را با کمترین خسارت‌های زیست محیطی در منطقه تنگ به مشاوران زیست محیطی این پروژه پیشنهاد نمایند تا مطالعات لازم با جهت گیری درست تر قبل از احداث پروژه با هدف توسعه پایدار و حفظ اکوسیستم‌های حساس ساحلی صورت پذیرد.

گفتنی است، منطقه تنگ در حدود 100 کیلومتری غرب شهر کنارک در ساحل دریایی عمان قرار دارد و فعالیت اصلی مردم منطقه صیادی است./ 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: