تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۴۳
تعداد بازدید: ۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان گفت: مزارع پرورش میگوی شهرستان‌های چابهار و کنارک نیازمند توجه ویژه مسئولان استان و تقویت زیرساخت است و در صورت تقویت زیرساخت قابلیت بالایی در زمینه اشتغال‌زایی دارد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شیلات استان در سال 95 با صید بیش از 250 هزار تن ماهی رتبه اول صید کشور را برای دومین سال پیاپی کسب کرد، اظهار داشت: با داشتن 8 بندر صیادی و 3 مرکز تخلیه صید، حدود 2400 فروند شناور صیادی قایق و لنج، بیش از 100 واحد فرآوری و عمل‌آوری ماهی و میگو و ایجاد اشتغال برای بیش از 100 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، سیستان و بلوچستان به عنوان قطبی در حوزه صیادی و صنایع شیلاتی کشور محسوب می‌شود.
هدایت‌الله میرمرادزهی درباره مراکز تکثیر میگوی "آبزی‌پروری چابهار و اژدرماهی مکران" در حد فاصل چابهار و کنارک، بیان کرد: در سال‌های گذشته تنها یکی از مراکز تکثیر در حال فعالیت بوده و با پیگیری‌هایی که انجام شده، حمایت مسئولین ذیربط و رغبت سرمایه‌گذاران خوشبختانه امسال 3 مرکز فعال شده و تولید حدود 60 میلیون پست لارو میگوی مورد نیاز مزارع گواتر را تأمین کردند و تعدادی نیز از استان هرمزگان تأمین شد که برای سال آینده نیز برنامه داریم علاوه بر تأمین بچه میگوی مورد نیاز استان به سایر استان‌ها نیز صادر کنیم.
وی افزود: همچنین با برنامه‌ریزی انجام شده برخی از این مراکز در فصولی که تکثیر و پرورش میگو انجام نمی‌شود با ذخیره‌سازی ماهیان مختلف از جمله کفال می‌توانند ماهی مورد نیاز برای پرورش در استخرهای خاکی "گواتر" را تأمین کنند تا نهایت بهره‌برداری اقتصادی و تأمین اشتغال از مزارع موجود انجام شود.
میرمرادزهی در مورد پروژه "رودیک"، بیان کرد: این سایت با مساحت یک هزار و 50 هکتار است که ساخت آن از حدود 10 سال قبل توسط سرمایه‌گذار کویتی آغاز شده و متأسفانه به دلایل مختلف از جمله مشکلات تأمین اعتبار مالی به مدت چند سال متوقف بود اما خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده، بازدید استاندار و سایر مسئولین مربوطه و حمایت‌های صورت گرفته با تشویق و ترغیب سرمایه‌گذار، عملیات احداث مجدد از سر گرفته شده و اکنون در مراحل نهایی آماده‌سازی فاز اول به مساحت 250 هکتار است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: با مساعدت و حمایت استاندار و سایر نهادها و مسئولین مربوطه تاکنون حدود 12 میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص اعتبار شده که برای تأمین آب مورد نیاز این پروژه که تعهد شیلات است، درخواست تخصیص 8 میلیارد تومان برای اتمام پروژه داریم که 6 میلیارد آن برای خرید پمپ بوده و با توجه به نزدیک بودن اتمام فاز اول توسط سرمایه‌گذار، درخواست پیگیری جهت تخصیص اعتبار مورد نیاز را داریم.
میرمرادزهی ادامه داد: برای اجرای کل پروژه حدود 6 مگاوات برق مورد نیاز است که برای اجرای فاز اول که تقریباً رو به اتمام است، حدود 1 مگاوات برق نیاز داریم بنابراین از فرماندار و اداره برق چابهار درخواست داریم تا برای اجرایی شدن این پروژه که می‌تواند در ایجاد اشتغال، اقتصاد و امنیت منطقه نقش مهمی داشته باشد، این میزان برق را پیگیری و تأمین کنند.
وی در رابطه با مجتمع پرورش میگوی "شهید صنعتی" گواتر گفت: این منطقه با داشتن 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو و داشتن سایت 4000 هکتاری گواتر به دلیل وجود هوای مساعد و آب عاری از هرگونه آلودگی صنعتی و اتصال به اقیانوس قابلیت کشت 2 بار پرورش میگو در سال، بهشت‌آبزی پروری نامیده می‌شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: امسال حدود 600 هکتار از اراضی گواتر زیر کشت میگو رفته و از 30 تیرماه کار برداشت میگو آغاز شده که تا پایان شهریورماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در پایان برداشت حدود 1200 تن میگو برداشت شود.
میرمرادزهی بیان کرد: برخی موانع و مشکلات از جمله بیمه شدن به موقع مزارع پرورش میگو، تخفیف در قیمت‌گذاری و واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران و برخی مشکلات زیرساختی مانند نبود برق و جاده دسترسی باید رفع شود که در این صورت می‌توانیم ظرفیت حداکثری این سایت را فعال کرده و بسیاری از مشکلات در حوزه‌های اجتماعی، بیکاری و امنیت را در این نقطه صفر مرزی رفع کنیم.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: