تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۵۸
تعداد بازدید: ۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی محیط زیست: زهاب های کشاورزی، پساب های صنعتی و فاضلاب های شهری عامل اصلی کشند سرخ در خلیج فارس هستند.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه پساب های صنعتی عامل کشند قرمز در خلیج فارس است، افزود: منشأ کشند سرخ از فیتوپلانکتون ها یا همان گیاهان ریز دریایی است که اگر شرایط برای زیستن و تکثیر آنها مساعد شود به شدت تکثیر می یابند و کشند سرخ را بوجود می آورند. 
داود میرشکار ادامه داد: از عوامل مهم تکثیر کشند قرمز افزایش میزان مواد مغذی، میزان نور و میزان اکسیژن محلول در آب دریا است که مواد مغذی آن از طریق پساب های ورودی به دریا که ناشی از فعالیت های کشاورزی، صنعتی و ورود فاضلاب های شهری است، تامین می شود.
میرشکار تصریح کرد: با توجه به رنگدانه های فیتوپلانکتون ها و میزان تراکم آنها رنگ های مختلفی به خود اختصاص می دهند در واقع می توان گفت این شکوفایی فیتوپلانکتون ها نوعی خودپالایی محیط زیست دریایی از مواد مغذی محسوب می شود. 
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برخی اوقات این شکوفایی ها مضر است و در برخی کشورها باعث مرگ و میر آبزیان و مسمومیت انسان ها می شود. 
میرشکار با اشاره به کشندهای سرخی که به تازگی در خلیج فارس بوجود آمده، تصریح کرد: تمامی واحدهای صنعتی باید مجهز به تصفیه خانه های فاضلاب باشند و در مصوبه ای که در سال های گذشته با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده شهرهای ساحلی بالای 30 هزار نفر باید تصفیه خانه فاضلاب تا کنون ایجاد و راه اندازی می کردند. 
وی ادامه داد: تا زمانی که مشکل فاضلاب شهرهای ساحلی حل نشود، همچنان شاهد ایجاد کشند سرخ در سواحل کشورمان هستیم. 
میرشکار افزود: در برخی موارد کشندهای سرخ عامل انسانی ندارند بلکه یک عامل طبیعی، تأثیرگذار است که می توان به پدیده فراجوشی یا آپ ولینگ (Up welling) اشاره کرد. در این پدیده به کمک جریان های عمقی آب های سرد و غنی از مواد مغذی به سطح دریا می آیند و موجب افزایش ناگهانی فیتوپلانکتون ها می شوند.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقداماتی که درخصوص  کنترل و مقابله با کشند سرخ در سواحل کشور انجام شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با پایش میزان مواد مغذی و تنوع گونه ای فیتوپلانکتون ها هشدار های لازم را در زمان بروز خطرات احتمالی اعلام می کند که در این زمینه مؤسسه تحقیقات شیلات نیز همکاری لازم را دارد، وی افزود: پیگیری ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای بالای 30 هزار نفر و رصد آب های خلیج فارس با همکاری سازمان منطقه ای راپمی(کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان ) توسط ماهواره های تخصصی، برگزاری و مدیریت جلسات کمیته ملی کشند سرخ، برگزاری کارگاه های آموزشی پایش کشند سرخ در سطح استان های ساحلی،  بروز رسانی سایت شکوفایی مضر پلانکتونی در دستور کار این سازمان قرار دارد.


منبع: iribnews.ir
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: