تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۶۶
تعداد بازدید: ۱۲۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از لازم‌الاجرا شدن‌ قانون آب توازن کشتی‌ها در کشور خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر بیان داشت: بعد از لازم الاجرا شدن قانون آب توازن کشتی ها ازسوی کنوانسیون مدیریت آب توازن، اکنون این قانون از 18  شهریورماه در کشور لازم الاجرا است.
پروین فرشچی افزود: یکی از تهدیدات زیست‌محیطی خلیج‌فارس و دریای عمان ورود گونه‌های غیربومی از طریق آب توازن کشتی‌هاست که باید مدیریت شود.
به گفته وی، آب توازن با هدف حفظ تعادل کشتی‌ها در زمان بارگیری در مقصد از دریچه‌های مخصوص این کار رها می‌شود. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سالانه حدود 40 هزار فروند کشتی در خلیج‌فارس تردد می‌کند که با توجه به شرایط خاص این حوضه آبی مبنی بر عمق کم و نیمه بسته بودن، رعایت ملاحظات زیست محیطی برای جلوگیری از آلودگی و ورود گونه‌های غیربومی مهاجم بسیار جدی است.
فرشچی یاد آور شد: حداکثر عمق خلیج‌فارس بین 90 تا 100 متر است که در اطراف جزیره تنب بزرگ، ابوموسی، لاوان و فارسی به حدود 30 متر می‌رسد، همچنین بیش از 1600 گونه ماهی (حدود 500 گونه در خلیج‌فارس و 1142 گونه در دریای عمان) 15 گونه میگو، ده گونه پستاندار دریایی، پنج گونه لاک‌پشت دریایی و بیش از 90 گونه پرنده و تنوع بسیار زیادی از پلانگتون‌ها در آن دیده می‌شود، از این رو حفاظت از آن الزامی است.
وی بیان کرد: شکل دیگری از آلودگی دریا که بسادگی نمی‌توان آن‌را در ردیف انواع دیگر آلودگی‌ها طبقه‌بندی کرد، تغییر در ساختار ژنی اکوسیستم‌های آبی از طریق انتقال عمدی یا غیرعمدی گونه‌های غیربومی موجودات زنده به اکوسیستم‌های دریایی است و این امر موجب شده تا بسیاری از گونه‌های آبزی به مناطق خارج از زیستگاه اصلی خود انتشار یابند و تهدید جدی برای گونه‌های بومی محسوب شود.
به گفته وی، آب توازن کشتی‌ها به‌طور گسترده عامل انتقال غیرعمدی ارگانیسم‌های زنده در بین اکوسیستم‌های دریایی محسوب می‌شود. ورود گونه‌های تازه وارد به اکوسیستم‌های جدید در درجه اول ساختار شبکه غذایی محیط را به طور گسترده‌ای تغییر داده و موجب کاهش تنوع زیستی دریا را فراهم می‌کند.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
ضمن تشکر از ایشان به خاطر اقدامات شان، بهتر است فکر که نه اقدامی هم جهت نریختن پساب(فاضلاب) به دریا، مخصوصا جنوب بکنند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: