تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۶۷
تعداد بازدید: ۱۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی چابهار : ساخت دستگاه شوری سنج منطبق بر سند علوم دریایی یونسکو 1981 در دانشگاه علوم دریایی چابهار از سال 1395 آغاز گردیده و در حال حاضر و با پیشرفت 90 درصدی مراحل نهایی ساخت را طی می کند.
به گزارش مارین نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی چابهار با اعلام این خبر افزود: وقتی با یک نمونه دریایی روبرو هستیم اولین اطلاعاتی که در اندازه گیری آن دارای اهمیت است، شوری می باشد. بسیاری از خواص آب دریا از جمله محتوای عناصر ثابت آب دریا را می توان مستقیماً از روی شوری محاسبه کرد. ساخت دستگاه شوری سنج باید منطبق بر تعریف پذیرفته شده یونسکو انجام پذیرد. این تعریف و جلسات یونسکو در زمینه شوری سنجی برای خاتمه دادن عدم تطابق بین المللی داده های شوری آب دریا در این زمینه 2 سند از سوی این ارگان انتشار یافته است که یکی شامل کلیات پذیرش مقیاس شوری عملی یا (PSS) و معرفی استاندارد محلول KCl و دومی شامل مجموعه مقالاتی است که توسط اعضای کمسیون های تدوین کننده این مقیاس و همچنین ارائه دهنده الگوریتم های روابط بین دما و فشار این مقیاس برای کار در حوزه دریایی می باشد.


دکتر میرمهدی زاهدی با اشاره به قابلیت  های این دستگاه،اضافه کرد:ساخت دستگاه بومی ارائه شوری برمبنای مقیاس PSS و استفاده از تکنیک های نوین اندازه گیری هدایت در دستگاه جدید از انگیزه های این طرح بوده است. از آنجایی که دستگاه بومی برای اندازه گیری این پارامتر در بازار وجود ندارد از این لحاظ نمی توان رقابتی را متصور بود. بنابراین انشالله با تولید نمونه تجاری و عرضه آن به بازار مصرف می توان حداقل بخشی از نیاز داخلی را تامین نمود. از طرفی چون تکنیک های جدیدتر در دستگاه لحاظ شده است انتظار صحت و دقت بیشتر از این دستگاه را داشته و از طرفی حجم فیزیکی دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن کاهش یافته و از این لحاظ دارای مزیت رقابتی با دستگاه های عرضه شده خارجی می باشد. از سوی دیگر این فناوری زیر فناوری ساخت دستگاه CTD و چگالی سنج می باشد که از جمله دستگاه های مهم در عرصه مطالعات دریایی است.


زاهدی در تشریح دستاوردهای فناورانه و زیست محیطی طرح افزود: تلفیق تکنیک های نوین اندازه گیری هدایت (تکنیک پالس دو قطبی) در دستگاه جدید اندازه گیری شوری بر مبنای مقیاس PSS، بومی سازی ساخت الکترود پلاتین پلاتینی شده، ساخت استاندارد آب دریا و در آخر از آنجا که پایش مداوم پارامتر شوری در دریا و ارتباط مستقیم آن با محتوای شیمیایی عامل مهمی در برآوردهای زیست محیطی می باشد. می توان با به کارگیری این دستگاه در مراکز پایش زیستی به خصوص در محیط زیست دریا و اقیانوس مقیاس مناسبی برای ارزیابی در اختیار داشت.
این عضو هیئت علمی دانشگاه چابهار با بیان هدف ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی طرح این دستگاه، تصریح کرد : بسیاری از کشورهای پیشرفته فنی و اقتصادی الگوی توسعه دریا محور را، نه به عنوان یک انتخاب، بلکه به عنوان یک اجبار برگزیده اند. مطمئنم هرگونه سرمایه گذاری در زمینه مطالعات دریایی با ارزش افزوده همراه است. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
هه، هنر کرده طرف، شوری سنج هم شد اختراع؟ ده مدلش با کیفیت بالا تو بازار هست، به این باید بگن کاردستی نه اختراع
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: