تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۷۸
تعداد بازدید: ۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
وزیر راه و شهرسازی: تقریبا تمام کسانی که درباره دریا صحبت می‌کنند سوالشان این است که آیا ایران از ظرفیت‌های خود در دریا استفاده می‌کند یا خیر؟ ظرفیت های دریایی ما تنها حمل بار نیست همه ظرفیت ها چه گردشگری، چه مسافری، ورزشی و ... مورد نظر است.
به گزارش مارین نیوز، وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: نکته ای که بارها بر آن تاکید داشتم این است که در ایران آبراهه نداریم، آنچه داریم دریاست، بنابراین فعالیت دریایی ما در یک محیط بین المللی و جهانی انجام می شود. در نتیجه افزایش قدرت رقابت پذیری فعالیت های بندری و دریایی ایران در سطح منطقه بسیار مهم است.
عباس آخوندی ادامه داد: هر اقدامی که در حوزه دریا و بندر خواهیم داشت باید خود را با رقبای جهانی مقایسه کنیم. بنادر ما کشتی ها، اقتصاد دریامحور و کیفیت زندگی در مناطق بندری ایران باید با همتایان خارجی خود رقابت کنند. در محیط رقابت جهانی است که می توانیم برتری و شایستگی را ثابت کنیم. رقابت در همه جهات چه در حوزه کیفیت، چه در عرضه، چه در قیمت و چه در مسائل حقوقی باید جهانی باشد.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ارتباط بندر و سازمان بنادر و حمل و نقل دریایی با محیط پیرامونی و شهری بندر گفت: آیا ما در ایران از همه ظرفیت بندری خود چه در شمال و چه در بنادر جنوب استفاده می کنیم پاسخ خیر است. ظرفیت های دریایی ما تنها حمل بار نیست همه ظرفیت ها چه گردشگری، چه مسافری، ورزشی و ... مورد نظر است. این در حالی است که نحوه شکل گیری سازمان بنادر و دریانوردی این بوده که این سازمان همواره به سمت تمرکز بر تخلیه و بارگیری کالا بوده است و این سازمان خود را کمتر به توسعه امور مرتبط با دریا متعهد می داشته است.

سازمان بنادر ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد
آخوندی ادامه داد: به هیئت عامل جدید تاکید دارم که ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد و تحقیق کند که چگونه رابطه شهربندر با سازمان را ایجاد کند. این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر اهمیت زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید در ماموریت بنادر شمال کشور یک بار دیگر بازنگری کنیم، تصریح کرد: دریای خزر یک دریای بسته و میزان حمل و نقل آن محدود است اما ظرفیت بنادر ما بیش از نیاز به حمل و نقل در این دریاست بنابراین باید از مازاد ظرفیت بنادر شمالی به سود بهره وری در مسائل جانبی شمال کشور استفاده کنیم.
آخوندی، دریای عمان را یک دریای بکر با هزاران ظرفیت عنوان و مطرح کرد: با این حال ایران و مجموعه سواحل آن در عرصه زندگی مردم نمودی ندارد. چند فیلم سینمایی داریم که لوکیشن آن دریا باشد؟ بحث دریا را تنها در محدوده تجارت بار و کالا محدود کرده ایم. سهم دریا در کتاب های درسی ما ۸ دهم درصد است. با این حال من از سازمان بنادر را می خواهم نقش پیشتاز را در این زمینه ایفا کند و ببیند چگونه می تواند ظرفیت دریا در ایران را نقد و محیط «شهر-بندر» ایجاد کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: از روزی که برای تشکیل و توسعه بندر شهید رجایی که در اوایل دهه پنجاه تصمیم آن گرفته و بعد از انقلاب اجرا شد، ابعاد توجه به پیرامون و مسائل دیگر مورد توجه واقع نشده است. هر چقدر بندر شهید رجایی رشد کرد سایر بنادر افول کردند. به معنای دیگر وقتی تصمیم گرفته شد بندر شهید رجایی ایجاد شود به فکر راه اندازی شبکه بندری نبودیم.
آخوندی ادامه داد: در حال حاضر بندرعباس ۵۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که نشان دهنده رشد سریع جمعیت این شهر طی دهه های اخیر است که قطعا عامل آن بندر بوده، اگرچه رشد جمعیت یک مزیت محسوب می شود اما با چه کیفیتی. ۴۰ درصد جمعیت بندرعباس حاشیه نشین هستند. اگر یک کانون توسعه ایجاد می کنیم نباید نگاه مان فقط کالا محور و تجارت باشد بلکه باید کیفیت زندگی جمعیت آن منطقه در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع ترانزیت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ترانزیت را عملیاتی کنیم باید شبکه ریلی داشته باشیم که یک سر آن دریا و سر دیگر آن آسیای میانه، چین یا اروپا باشد، اما در حال حاضر ریل چقدر در ساختار درونی سازمان بنادر نفوذ کرده است. در بندر شهید رجایی ۲۴ نقطه پهلوگیری شناور داریم اما فقط یک نقطه آن محل بارگیری ریلی است.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در اولین فرصت باید معاونت ریلی در این سازمان ایجاد کند و مرکز کنترل ریلی این سازمان با مرکز کنترل ریلی شرکت راه آهن هماهنگ باشد. منظور، تاسیس مرکز کنترل ریلی در داخل محوطه بندری است در حال حاضر سهم ریل از بندر ۱۴ درصد است و اگر بخواهیم آن را به ۴۵ درصد برسانیم باید قطار داخل محوطه بندر تردد داشته باشد.
وی در ادامه لزوم آموزش نیروی انسانی صنعت دریایی اشاره و تصریح کرد: با فوریت باید فارغ التحصیلان برجسته دریایی را به خارج از کشور اعزام کنیم تا در حد کارشناسان برجسته بین المللی آموزش ببینند. آموزش به معنی تکست خوانی صرف نیست این کار را در تهران هم می توان انجام داد منظور از آموزش در خارج از کشور کسب تجربه و درک مفهوم فعالیت در محیط بین المللی است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان در خصوص آمایش سرزمین اظهار داشت: این موضوع بحث بسیار دقیقی است اما لازمه آن امکان نقد کردن بهره وری اقتصادی از دریا در ایران است. باید به جای اینکه هزاران میلیارد هزینه کنیم تا آب را شیرین کرده و به مناطق مرکزی ببریم باید زندگی و شهروندان را به محیط بندری و ساحلی ببریم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: