تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۸۳
تعداد بازدید: ۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی گزارش می دهد؛
توسعه افزایش تخلیه و بارگیری ریلی در سه بندر شهید رجایی، امام خمینی و بندر امیرآباد و آغاز اجرای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی با هدف توسعه سیاست ریل- بندر است موضوعی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آن گفته بود:"ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.
به گزارش مارین نیوز، مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی گزارش می دهد در راستای توسعه زیرساخت‌ های دریایی شاهد افزایش ۳۷ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی (از ۱۸۰ به ۲۱۷ میلیون تن) طی سالهای ۹۶-۹۲ بوده‌ایم.
این گزارش هم‌چنین از افزایش ۶۰۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی (از ۴۶۰۰ به ۵۲۰۰ هزار TEU و افزایش ۸/۸ میلیون نفر به ظرفیت جایجایی مسافر از بنادر مسافری و چند منظوره از ۱۴ به ۲۲/۸ میلیون نفر خبر می‌دهد.
بهره‌برداری از تعداد ۱۳۱ پروژه زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بنادر تجاری کشور به ارزش ۱۰۳۲۴ میلیارد ریال، اجرای تعداد ۷۰۰ طرح و پروژه عمرانی به ارزش ۶۸۵۰۰ میلیارد ریال، توسعه محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به میزان ۲۷۰۰ هکتار و هم‌چنین افزایش ۴ کیلومتری در طول اسکله‌های بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ۳۳ به ۳۷ کیلومتر  دیگر دستاوردهای حوزه بندری طی این سالهاست.
افزایش ۳/۳۴ هکتار به مساحت انبارهای سرپوشیده در بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ۱۱۳ به ۱۴۷/۳ هکتار و بهره‌برداری از ترمینال ریلی کانتینری و ترمینال تخصصی خودرو در بندر شهید رجایی با مشارکت بخش خصوصی.
راه‌اندازی پایانه کانتینری بندر قشم به مساحت ۱۰ هکتار، بهره‌برداری از اسکله ۱۰۰۰ تنی بندر چوئبده، اسکله سهیل بندرعسلویه، اسکله نفتی بندر امام خمینی «ره» و اسکله نفتی و مخازن بانکرینگ بندر شهید رجایی با مشارکت بخش خصوصی، اسکله صادرات مواد معدنی در جزیره نگین بندر بوشهر، احداث پایانه کالای خطرناک در بندر امام خمینی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به میزان ۶۱ هکتار نیز دیگر حمایت ۴۶۵ میلیارد ریالی از بخش غیردولتی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در قالب پرداخت یارانه سود تسهیلات برای تعداد ۳۰۰ طرح به ارزشی بالغ بر ۶۳۰۰ میلیارد ریال در زمینه‌های ساخت یا خرید شناورهای تجاری، خدماتی، مسافری و گردشگری، تأمین تجهیزات و طرح‌های سرمایه‌گذاری.
بهره‌برداری از تعداد ۴۰ طرح ساخت یا خرید شناورهای تجاری و خدماتی (۲۴ فروند)، مسافری (۱۳ فروند) و نفتی (۱ فروند) و تأمین تجهیزات بنادر (۲ طرح) به ارزش ۱۰۲۰ میلیارد ریال که از اعطاء ۵۳ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی برخوردار گشته بودند.
احداث دیوار ساحلی بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال.
تخصیص ۳۳۴ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار.
بهره‌برداری از فاز ۱ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۴۵۰۰ میلیارد ریال.

دریافت ۴۴۰ میلیون دلار سهمیه ارزی از بانک مرکزی جهت خرید تجهیزات دریایی و بندری:
انعقـاد قـراردادهای خـرید انواع تجهیـزات بندری و دریایی به ارزش ۶۵۰ میلیـون یورو و ۶۲۶ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی با مشارکت داخلی- خارجی.
انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه برق ۲۵ مگاواتی و احداث سیلوی مکانیزه ۱۰۰ هزارتنی غلات به ارزش ۶۴ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی – خارجی.

خارج‌سازی ۳۳ فروند مغروقه از آبراه اروندرود به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال
تکمیل فاز ۲ طرح توسعه بندر شهیدرجایی به ارزش ۴۸۰۰ میلیارد ریال
تکمیل طرح توسعه بندر انزلی به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد ریال
تکمیل طرح توسعه بندر امیرآباد به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد ریال
احداث بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن کشور در بندر شهید رجایی
بهره‌برداری از بندر شادگان
بهره‌برداری از سکوی بارگیری خودرو در بندر لنگه
بازنگری مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور
اتصال بنادر به شبکه ریلی و جاده‌ای
توسعه افزایش تخلیه و بارگیری ریلی در بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره) و بندر امیرآباد، آغاز اجرای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و برنامه‌ریزی جهت توسعه سایت ریلی بندر خشک آپرین و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی در راستای افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی و هم‌چنین ‌ اتصال بندر خشک کویر یزد به شبکه ریلی در سال جاری مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر است.

ریل- بندر به عنوان یک ضرورت باید در دستور کار قرار گیرد
چندی پیش مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سخنانی از دو دیدگاه به ضرورت توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر کشور پرداخت و گفت: منظر اول، نگاه ملی است. با توجه به توسعه عملیاتی بنادر، ضریب پاسخگویی حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالا در حال کاهش است. منظر دوم، جنبه الزامات مربوط به رسالت های سازمانی و بنگاهی است. اگر سهم ریلی را در بنادر افزایش ندهیم، قطعا به لحاظ حجم تردد کامیون درون بندر با مشکلاتی متعددی همچون ترافیک، آلودگی و مشکلات زیرساختی مواجه خواهیم شد.
سعیدنژاد بر لزوم تلاش به منظور افزایش سهم ریلی در بنادر ایران تأکید کرد و گفت: باید با انجام مطالعه دقیق، تعداد شانتینگ یاردهای ریلی را در بنادر افزایش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: "ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.
وی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری و تداوم نشست های مشترک اینچنینی بین دو مجموعه بنادر و راه آهن بتوان سهم ریل را از حمل  و نقل بار درون بنادر افزایش داد.       


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: