تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۱۴
تعداد بازدید: ۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از شهرک‌ها و ویلاهایی که در حریم دریا ساخته شده‌اند، فاضلاب‌های تصفیه نشده خود را داخل دریا تخلیه می‌کنند.
به گزارش مارین نیوز، نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادسازی سواحل دریای خزر گفت: آزادسازی سواحل بیشتر توسط دستگاه های دولتی صورت گرفته است و در دهه های اخیر سواحل را تصرف کرده، حریم دریا را رعایت نکرده و آن را در انحصار خود قرار داده اند.

ساخت و سازهای بی رویه در حریم دریا مردم را از مواهب الهی محروم می کند
علی محمد شاعری با بیان اینکه بسیاری از شهرک ها و ویلاهایی که در حریم دریا ساخته شده اند فاضلاب های تصفیه نشده خود را به داخل دریا تخلیه می کنند و مانع برخورداری مردم و جوامع محلی از مواهب الهی دریا می شوند، افزود: متاسفانه شاهد تغییر اکوسیستم طبیعی دریای خزر هستیم که عمده ترین علت آن ساخت و سازهای بی رویه و تجاوز غیر قانونی به عرصه دریاست.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهره برداری بی رویه از خزر باعث شده است که اکوسیستم دریایی به شدت به خطر بیفتد و همانگونه که بهره برداری بی رویه از جنگل های شمال زیست گاههای طبیعی را به مخاطره انداخته و جنگل های بی نظیر هیرکانی را در معرض آسیب قرار داده است، تخلیه فاضلاب های صنعتی و مدیریت نامناسب پسماند در شمال کشور نیز مزید بر علت شده است که دریای خزر به این روز بیفتد.
شاعری تاکید کرد: باید دستگاه های مسئول همچون وزارت کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید به عنوان مسئول نجات و حفاظت از سواحل دریای خزر و اکوسیستم خزری به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

روند آزادسازی سواحل به کندی انجام می شود
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص اقدامات انجام شده برای حفظ سواحل دریای خزر گفت: روند آزادسازی سواحل به کندی در حال انجام است که باید سرعت بیشتری بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: روزانه در استان های گیلان و مازندران 6 هزار تن پسماند به صورت مدیریت نشده دراراضی کشاورزی، جنگلی و سواحل دفع می شود وهمچنین فاضلاب های تصفیه نشده واحدهای صنعتی در رودخانه ها تخلیه می شود که در نهایت به سمت دریای هدایت می شود.
نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه تنها در استان مازندران بیش از 100 واحد صنعتی آلاینده بزرگ وجود دارد که دریا را آلوده می کنند، تصریح کرد: در برنامه ششم دولت مکلف شد که مدیریت پسماند را با اولویت هفت استان ساحلی کشور به دلیل اینکه اکوسیستم شکننده ای دارند را به صورت ویژه مدیریت کند.

باید مدیریت پسماند و فاضلاب را جدی گرفت
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مدیریت پسماند و فاضلاب را جدی بگیریم و اجازه ندهیم ساخت و سازها با سرعت در سواحل گسترش پیدا کند چراکه باید بارگذاری در شمال متناسب با ظرفیت های زیستی و محیطی باشد.

رسیدن صادرات سالانه 400 تن خاویارخزری به کمتر از یک تن
وی با بیان اینکه متاسفانه سیستم تصفیه فاضلاب تناسبی با میزان تولید آن ندارد افزود: بهره برداری از جنگل نیز تناسبی با قدرت تجدید شوندگی آن نداشته و همچنین بهره برداری از آبزیان خزری هیچ تناسبی با زادآوری و ظرفیت تجدید حیات اکوسیستم خزری نداشتند در حالی که زمانی ما در سال 400 تن ماهی خاویاری صادر می کردیم اما امروز این میزان به کمتر از یک تن می رسد و ماهیان کلیکا و سفید و سایر گونه ها در حال انقراض هستند و فُک خزری که شاخص اکولوژیک دریای خزر بوده است تعداد آن قدر اندک است که شاید ماه ها از سواحل خزر عبور کنیم اما یک فُک بیشتر نبینیم.
شاعری با اشاره به اینکه دستگاههای ذیربط باید به وظیفه قانونی خودعمل کنند افزود: باید هر چه سریع تر زمین در اختیار بخش خصوصی قرا بگیرد و زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود تا با استفاده از فناوری های روز دنیا مثل استقرار نیروگاههای زباله سوز و کارخانجات تولید کمپوست، بازیافت و بازچرخانی پسماند و فاضلاب و متناسب سازی روند توسعه استان های شمالی با ظرفیت های محیطی، استقرار صنایع پاک و کم آلاینده و سازگار محیط زیست و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی در دستور کار قرار گیرد.

نگاه مردم به شمال کشور بیشتر نگاه گردشگری است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: ما شمال کشور را بهترین استعداد برای خوداتکایی بخش کشاورزی می دانیم و هر چند که نگاه مردم به شمال بیشتر  نگاه گردشگری است اما این تنها ظرفیت این منطقه نیست و باید الگو گردشگری در شمال کشور به گونه پیاده سازی شود که منجر به تخریب و از بین رفتن اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و دریا نشود و هیچ یک از مولفه ها بخش های دیگر را قربانی خود نکند./


منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: