تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۱۵
تعداد بازدید: ۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
دبیر سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت: بی‌شک توسعه صنعت کشتی‌سازی در صورت ارتباط آن با دانشگاه‌ها و استفاده از خلاقیت و نوآوری دانشجویان، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت، ازاین‌رو با توجه به اهمیت صنایع دریایی در کشورمان و تأثیر آن بر صنایع گوناگون، لزوم برگزاری مسابقاتی در سطح دانشجویی در این زمینه احساس می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، دبیر سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت با تاکید بر اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در راستای توسعه و رونق اقتصادی، اظهار داشت: بی‌شک توسعه صنعت کشتی‌سازی در صورت ارتباط آن با دانشگاه‌ ها و استفاده از خلاقیت و نوآوری دانشجویان، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت، ازاین‌رو با توجه به اهمیت صنایع دریایی در کشورمان و تأثیر آن بر صنایع گوناگون، لزوم برگزاری مسابقاتی در سطح دانشجویی در این زمینه احساس می‌شود. 
بهنام رضایی بیان کرد: به‌منظور استفاده از فناوری‌های نوین در راستای تسهیل استفاده از منابع دریایی کشور، برگزاری مسابقات شناورهای هوشمند امکان دستیابی به دانش مورد نظر را فراهم می‌کند. از این معرفی صنایع دریایی و توسعه فرهنگ دریایی، ارتباط صنعت و دانشگاه، آشنایی دانشجویان با امور مهندسی و اشاعه اخلاق کار تیمی و همچنین تقویت بنیه خلاقیت و نوآوری دانشجویان از شاخص‌ترین اهداف قابل‌دستیابی این مسابقات است که می‌توان به آن اشاره کرد.

معرفی صنایع دریایی و توسعه فرهنگ دریایی
رضایی با بیان اینکه متأسفانه در صنعت کشورمان اقبال رشته‌های مرتبط با دریا بسیار کم بوده و وضعیت کنونی صنعت دریایی در پایه‌ای‌ترین مراتب است، گفت:  برگزاری چنین مسابقاتی با ابعادی گسترده و در سطح کشور به‌منظور جلب‌توجه جامعه به‌خصوص نسل جوان به اهمیت راهبردی دریا و صنایع دریایی کشور، با هدایت شغلی و كارآفرینی، تجاری‌سازی ایده‌های آنان و علاقه‎مند کردن آن‌ها به علوم صنایع دریایی می‌تواند گامی مهم در راستای توسعه هرچه بیشتر فرهنگ دریایی در کشور شود.

ارتباط صنعت و دانشگاه
وی ازجمله مهم‌ترین عوامل جهت خوداتکایی، پیشرفت و نهایتاً توسعه ملی هر جامعه را برقراری ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه خواند و گفت: صنعت و دانشگاه دو رکن اساسی توسعه در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. دانشگاه‌ها تأمین‌کننده نیروی انسانی متخصص و بسیاری از توانایی‌های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی موردنیاز صنایع هستند.
رضایی در ادامه افزود: مراکز صنعتی نیز که آزمایشگاه‌هایی عملی برای تجربه آموخته‌های دانشگاهی‌اند، به‌منظور بهره‌گیری از فناوری موردنیاز خود، از یک‌سو به نیروی انسانی متخصص برای مشاغل فنی و مدیریتی و از سوی دیگر به تحقیق و توسعه نیاز دارند. بنابراین، نیازهای متقابل این دو قطب و درنهایت تسریع فرآیند توسعه ضرورت برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت را تعیین می‌کند.

آشنایی دانشجویان با امور مهندسی
دبیر سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف موجود بین دانش تئوری دانشجویان و رویه‌های عملی مورد استفاده در هر صنعت، یکی از مشکلات بزرگ جامعه مهندسی است، گفت:  عدم آشنایی دانشجویان با امور مهندسی، باعث عدم اعتماد صنعت به نیروی تازه‌کار شده و موجب اخلال در بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد می‌شود.

اشاعه اخلاق کار تیمی
رضایی اخلاق کار تیمی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رکن‌های منشور اخلاقی در تمام صنایع ذکر کرد و گفت:  توسعه، مشارکت و افزایش فرهنگ کار تیمی و بینش دستگاهی در صنعت، علاوه بر حفظ كرامت و صیانت از سرمایه‌های انسانی، موجب تكریم از مشتریان و شركای کسب‌وکار شده و موجب تعالی و بهبود مستمر این صنعت خواهد شد.

تقویت بنیه خلاقیت و نوآوری دانشجویان
وی ادامه داد: برگزاری چنین مسابقاتی با ایجاد فضای پویای رقابتی، دانش فنی شرکت‌کنندگان را به چالش می‌کشد. انتخاب مواد، طراحی بدنه، انتخاب روش‌های ساخت، تجهیز شناور، برنامه‌ریزی و هوشمند سازی، و … جزء مواردی هستند که شرکت‌ کنندگان را به یافتن راهی بهتر، طرحی بهینه و تفکری بدیع سوق می‌دهند.
رضایی در پایان بیان داشت: مسابقات ملی شناورهای هوشمند باهدف تقویت ارتباط بین صنعت و مراکز علمی و فرهنگ‌ سازی صنایع دریایی کشور آغاز به کارکرد. معرفی صنایع دریایی و توسعه فرهنگ دریایی، ارتباط صنعت و دانشگاه، آشنایی دانشجویان با امور مهندسی، اشاعه اخلاق کار تیمی و تقویت بنیه خلاقیت و نوآوری دانشجویان ازجمله مهم‌ترین اهدافی است که در این مسابقات پیگیری می‌شود.

گفتنی است، این مسابقات با حضور بیش از ٣٠ تیم دانشجویی از سراسر كشور همزمان با سومین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" ٩ الی ١١ آبان ماه سال جاری در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: