تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۷۲
تعداد بازدید: ۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
اواخر سپتامبر سال 442 پیش از میلاد، اردشیر یكم از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن كشتی دو بادبانه را از خزانه دولت در اختیار كشتی‌سازان فینیقی (سوری - لبنانی) قرار داد.
به گزارش مارین نیوز، تاریخ كشتی‌سازی و دریانوردی نشان می‌دهد كه اواخر سپتامبر سال 442 پیش از میلاد، اردشیر یكم از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن كشتی دو بادبانه را از خزانه دولت در اختیار كشتی‌سازان فینیقی (سوری - لبنانی) قرار داد تا در كارگاه‌های كشتی‌سازی بندر صور چنین كشتی‌هایی را بسازند. 
اردشیر این تصمیم را هنگامی اتخاذ كرد كه اطلاع یافته بود مهاجران یونانی مقیم جنوب ایتالیا سه سال پیش از آن (سال 450 پیش از میلاد)، این نوع كشتی را اختراع كرده بودند كه نیاز به پاروزن نداشت و در خلاف جهت وزش باد هم می‌توانست حركت كند، زیرا بادبان بزرگ‌تر باد را می‌گرفت و با فشار زیاد به بادبان كوچك‌تر پس می‌فرستاد و كشتی در خلاف جهت باد حركت می‌كرد. 
چهار سال طول كشید تا فینیقی‌ها كشتی دو بادبانه را برای ایران ساختند. این كشتی‌ها در فاصله زمانی میان صلح ایران با اتحادیه یونانی‌ها و آغاز جنگ «پلوپونز» آماده شدند كه دولت ایران تعدادی از آنها را در اختیار اسپارت قرار داد تا آتنی‌ها را شکست دهد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: