تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۸۲
تعداد بازدید: ۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
بیولوژیست‌های دریایی خبر از اکتشاف شهری از "اختاپوس‌های گلومی" با رفتارهای پیچیده اجتماعی در اعماق خلیج "جرویس" استرالیا دادند.
به گزارش مارین نیوز به نقل از تک تایمز، دانشمندان 15 "اختاپوس گلومی" با نام علمی "Octopus tetricus" که به نام "اختاپوس سیدنی" هم شناخته می‌شوند را در حالی که در یک مکان در زیر آب‌های خلیج "جرویس" استرالیا جمع شده بودند، یافتند.
این سرپایان در محلی که "اوکتلانتیس"(Octlantis) نام دارد، رفتار اجتماعی پیچیده‌ای را نشان می‌دادند و ارتباطات، همجواری و فرار کردن یا دور یک اختاپوس دیگر چرخیدن مشاهده می‌شد.
اختاپوس‌ها به عنوان موجوداتی منزوی شناخته شده هستند، اما مکان تازه کشف شده در سواحل استرالیا نشان می‌دهد که این حیوانات دریایی آن طور که انسان تاکنون تصور می‌کرد، منزوی و گوشه‌گیر و متمایل به زندگی فردی نیست.
"اوکتلانتیس" دومین سکونتگاه اختاپوس‌ها است که کشف شده و خانه 15 اختاپوس است. "اختاپوس‌های گلومی" یک گونه رایج از اختاپوس‌ها با بازوهایی دو متری هستند.
محلی که اکنون در خلیج "جرویس" استرالیا کشف شده، 10 تا 15 متر وسعت دارد و در نزدیکی سکونتگاهی که قبلا کشف شده بود و دانشمندان آن را "اوکتوپلیس" نام نهادند، قرار دارد.
زمانی که "اوکتوپلیس" در سال 2009 کشف شد، دانشمندان تصور کردند عاملی انسانی موجب گردهمایی اختاپوس‌ها شده است.
با این حال کشف "اوکتلانتیس" نشان می‌دهد که "اختاپوس‌های گلومی" بر اثر اقدامات انسانها جمع نشده‌اند، بلکه ممکن است این حیوانات مدت مدیدی باشد که اجتماعی شده‌اند و به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند.
در هر دو محل،  اختاپوس‌ها رفتارهای تکراری و پیچیده اجتماعی از خود بروز دادند که برای بسیاری از گونه‌های اختاپوس‌ها غیرعادی است.
دیوید شیل از دانشگاه آلاسکا پاسیفیک و همکارانش، چهار دوربین "GoPro" را در این محل قرار داده و 10 ساعت فیلم ویدئویی را ثبت کرده‌اند که نشان می‌دهد این سرپایان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، با یکدیگر زندگی می‌کنند، همدیگر را ملاقات می‌کنند، یکدیگر را تعقیب می‌کنند و همچنین دیگر اختاپوس‌ها را از لانه خود که اساسا حفره‌های حفاری شده در صدف‌ها یا شن و ماسه است، بیرون می‌کنند.
زیست شناسان دریایی 13 لانه فعال و 10 لانه خالی را در "اوکتلانتیس" پیدا کردند.
شیل و همکارانش همچنین مشاهده کردند که این موجودات تمایل دارند که در دسترس یکدیگر باشند تا علائم تجاوز به قلمرو، رابطه جنسی و تعقیب را نشان دهند.
محققان گفتند که این رفتارها محصول انتخاب طبیعی است و ممکن است شبیه رفتارهای پیچیده اجتماعی باشد که توسط مهره داران نشان داده شده است. این بدان معنی است که با توجه به شرایط مناسب، تکامل ممکن است منجر به نتایج مشابه در گروه‌های مختلف موجودات زنده شود.
شیل گفت: برای رخ دادن این رفتارهای پیچیده، من فکر می‌کنم که آنها به طور مرتب در طول چندین نسل با یکدیگر همکاری و تعامل داشته‌اند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: