تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۹۱
تعداد بازدید: ۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
مطالعات لرزه زمین ساخت و شناسایی خصوصیات پوسته در منطقه مکران توسط پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با مشارکت موسسه تحقیقاتی علوم زمین آلمان (GFZ) آغاز شد.
به گزارش مارین نیوز، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و مدیر طرح مطالعات لرزه زمین ساخت و شناسایی خصوصیات پوسته در منطقه مکران، دراین‌باره اظهار داشت: سواحل مکران (سیستان و بلوچستان و هرمزگان) با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه و برخورداری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان، همچنین با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور دولت تدبیر و امید، از آینده ای روشن برای توسعه و پیشرفت برخوردار است.
دکتر محمد مختاری با بیان اینکه «رییس‌جمهور در بازدید‌های خود از این منطقه، توسعه سواحل مکران را یکی از برنامه‌های کلیدی دولت معرفی کرده است»، گفت: در این راستا می‌توان به اهمیت این عملیات برای احداث مجتمع فولاد مکران، احداث مجتمع تولید فولاد اسفنجی مکران، تکمیل مجتمع پتروشیمی مکران، احداث شهرک صنعتی جاسک، توسعه شبکه برق، تولید برق و احداث نیروگاه و تامین آب در سواحل مکران را از برنامه‌های مهم در این منطقه اشاره کرد.
وی با بیان اینکه «کاهش خطرپذیری زلزله و سونامی در منطقه مکران، با انجام مطالعات واقع گرایانه و تحلیل خطر این دو پدیده طبیعی، هدف اصلی تحقیقات تعریف شده در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله است»، گفت: دسترسی به منابع غنی انرژی، تسلط بر مهمترین مسیر انتقال انرژی و کالا در سطح جهان، موقعیت استراتژیک برای دسترسی کشورهای محصور در آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان به آبهای آزاد، قابلیت مناسب سواحل مکران برای ایجاد بندرگاه‌ها و ترمینال‌های وسیع تجاری و تبدیل آن به کانون ورود و خروج کالا از طریق جاده‌های شمالی جنوبی از مواردی به شمار می‌روند که انجام تحقیقات روی منطقه مکران را توجیه می‌کند.
مختاری با بیان اینکه «به همین دلیل در صدد آمدیم تا با اجرایی کردن این پروژه منطقه مکران را از نظر ریسک زلزله و سونامی به صورت دقیق تر بررسی کنیم»، اظهار داشت: فاز اول این پروژه برداشت داده‌های لرزه‌نگاری فعال عمیق برای شناسایی ساختارهای زیر سطحی چون گسل‌های مکران است.
به گفته وی، مدل‌های حاصل از این مطالعات در مدل سازی دقیق طول مدت زمان حرکت آب از چشمه به ساحل و نیز بالاروی آن در محاسبات خطر پذیری‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مختاری با بیان اینکه «در این طرح محل دقیق خطوط لرزه‌نگاری متشکل از سه خط تقریبا مشخص شده است»، خاطر نشان کرد: طول هریک از خطوط حدود ۲۷۰ کیلومتر است که در آن تعداد ۳۱۰ گیرنده با فاصله ۷۰۰ متر از یک دیگر نصب شده اند. در مجموع در این برداشت تعداد ۹۳۰ گیرنده مستقل استفاده شده است. فاصله شلیکهای انفجار (shot points) از یکدیگر نیز حدود ۲۰ کیلومتر هستند.
وی تاکید کرد: بررسی اولیه داده‌های ثبت شده نشانگر کیفیت بالا و ثبت داده‌های بازتابی از اعماق حدود ۱۲۰ کیلومتر است.
مختاری ادامه داد: این پروژه با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور و دانشگاه‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان وارگان‌های دولتی سه استان انجام می‌گیرد.

محل قرارگیری خطوط  لرزه نگاری

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: