تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۴۴
تعداد بازدید: ۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
رییس شرکت مشاوره‌ای فاکت گلوبال انرژی گفت: کرسنت قراردادی بدی نیست و باید در چارچوب جهانی قضاوت کرد؛ متاسفانه ایران سابقه بدی در قراردادها دارد؛ مکرراً قرارداد می‌بندد و بعد خوشش نمی‌آید و به مقتضای سیاست قرارداد را به هم می‌زند.
به گزارش مارین نیوز، فریدون فشارکی امروز در سری نشست‌های سیاستگذاری انرژی با موضوع تحولات پرشتاب فعلی و آینده انرژی‌های فسیلی در دانشگاه صنعتی شریف در خصوص مشکلات اصلی تجارت گاز ایران و مناقشات گازی با ترکیه و پاکستان گفت: اکنون صادرات گاز ما متولی ندارد، بخشی از آن در دست شرکت گاز است، بخش از آن در دست یکی از مدیران شرکت نفت است، قسمتی اسماً در بازاریابی است اما در حقیقت دربازاریابی هم نیست! گاز تغیرات ساختاری می‌خواهد.

ایران برای انتقال گاز به ایرانشهر خط لوله کشید
این تحلیلگر ارشد بین‌الملل بازار نفت و انرژی با تاکید بر اینکه «ایران برای پاکستان خط گاز نکشید، برای خودش به ایرانشهر خط لوله کشید»، افزود:ایران در جهت انتقال گاز خود به ایرانشهر خط لوله کشید اما ضخامت خط لوله را بیشتر کرده است و با پاکستان قرارداد هم دارد که اکنون این قرارداد کاملا بی‌اهمیت است. پاکستان اکنون LNG وارد می‌کند و ما مشاور آنها هستیم، ما کمک کردیم تمام قرارداهای جدیدش را نوشته است، ولی پاکستان فعلا خیال ندارد از ایران گاز بخرد.

گرانفروشی می‌کنیم، مشتری نیاید!
فشارکی با تاکید بر اینکه «ایران در فروش گاز خود گرانفروشی کرد، انگار ایران گرانفروشی کرده است تا مشتری نیاید»، گفت: کشورهایی که صنعت نفتشان پیشرفت کرده  دایره مداخلاتشان کم است، همه در صنعت نفت ما نظر می‌دهند، خود را کارشناس می‌دانند، اکثرا نظرات غلطی دارند!
این تحلیلگر ارشد بین‌الملل بازار نفت و انرژی در ادامه افزود: هم دید کار غلط است هم طرف ما می‌ترسد قرارداد امضا کند، می‌گوید من باید گران بخرم که بعدا فحش ندهند. زمان احمدی‌نژاد که دعواهای بسیاری بود سر این موضوع، به دکتر غنیمی‌فرد گفتند برو قرارداد را امضا کن، او امضا کرد و برگشت و بعد هم فحش‌های بسیاری شنید.
او با اشاره به اینکه «اکنون مشتری اصلی گاز ایران عراقی‌ها هستند»، ادامه داد: عراقی‌ها هم گاز خود را حرام می‌کنند و می‌سوزانند، سه وزیر عراق هم هرکدام با یک میلیارد دلار گم شدند و رفتند؛ درواقع به علت خرابکاری‌های خودشان فرصتی به ایران می‌دهند، اکنون خط بغداد وصل شده و خط لوله دوم هم وصل خواهد شد، قراردادها هم ۵، ۶ ساله است.
رییس شرکت مشاوره‌ای فاکت گلوبال انرژی با اشاره به فروش گاز به ترکیه گفت: ترکیه هم که بیش از قیمت بازار از ایران گاز خرید، شکایت کرد، و برنده هم شد چون ما گرانفروشی کردیم!

علیه رشوه گیرنده شکایت کنید، قرارداد را برهم نزنید!
فشارکی با اشاره به قرارداد کرسنت اظهار کرد: دعوای کرسنت نیز مساله تأسف‌آوری است، ایران قراداد خوبی امضا کرد، هر کسی می‌گوید قرارداد بدی است اشتباه کرده است، آن زمان قراردادی خیلی پایین‌تر از آن امضا شده و هنوز هم ادامه دارد، و اگر کسی هم این وسط پولی رفته و گرفته که گرفته است.
او با تاکید بر اینکه «کرسنت قراردادی بدی نیست و باید در چارچوب جهانی قضاوت کرد»، گفت: ایران باید چندین میلیارد دلار خسارت بدهد، راه فراری هم ندارد، برخی می‌گویند رشوه بوده، اما رشوه که قرارداد را به هم نمی‌زند، بروید بر علیه کسی که این کار را کرده است شکایت کنید!
این تحلیلگر ارشد بین‌الملل بازار نفت و انرژی تصریح کرد: متاسفانه ایران سوابق بدی هم دارد، قرارداد می‌بندد و خود آن را بر هم می‌زند، قطر بدترین قرارداد ( دلفین) را با امارات امضا کرده است، از قرارداد کرسنت بسیار ضعیف‌تر است.اکنون که تحریم کرده‌اند با یک دلار و سی سنت نیز تحویل می‌دهد، می‌گوید حرفم حرف است، قرارداد بسته‌ام به آن معتقدم و ادامه می‌دهم، اما ایران مکرراً قرارداد می‌بندد و بعد خوشش نمی‌آید و به مقتضای سیاست قرارداد را به هم می‌زند.

ایران را می‌توان، اما روسیه را نمی‌توان تحریم کرد
فشارکی در پاسخ به این سؤال که «مسائل بین‌المللی همچون مسائل کردستان عراق، تضاد آمریکا و روسیه، و تحریم روسیه، چقدر بر قیمت نفت و امنیت انرژی تأثیرگذار است؟»، گفت: روسیه پالایشگاه‌هایش را نمی‌فروشد بلکه می‌خرد. روس نفت در هندوستان، ۱۳ میلیارد دلار هزینه کرده و یکی از بهترین پالایشگاه‌های دنیا را خریده است، همینطور در اندونزی یک پالایشگاه ۱۵ میلیاردی دیگر می‌سازد.
او در خصوص دلایل عدم افزایش قیمت‌ها گفت: بخاطر اینکه آنقدر ازدیاد نفت داریم بازار ترسی ندارد، اگر بازار ترس داشت، موضوع کردستان قیمت نفت را بالا می‌برد، یعنی هنگامی که بازار تنگ‌تر می‌شود، و از لحاظ عرضه و تقاضا مشکل‌دار شود، هر عاملی قیمت نفت را بالا می‌برد.
این تحلیلگر ارشد بین‌الملل بازار نفت و انرژی تصریح کرد: نقش روسیه بسیار مهم است و به‌عنوان کشوری بزرگ و قوی قابل تحریم نیست، از زمانی که امریکا تحریم کردند، تولید نفت این کشور بیشتر هم شده و قوی‌تر نیز شده است؛ در مورد گاز هم قابل تحریم نیست، ایران را می‌توان تحریم کرد اما روسیه را نمی‌توان تحریم کرد.

هند لجبازی می‌کند
فشارکی در خصوص افزایش صادرات نفت آمریکا به هند و از دست رفتن بازار هند برای ایران و همچنین دلایل بالا نرفتن قیمت نفت گفت: روزی که اوپک کاهش تولید داد، صادرات آمریکا شروع شد، تا روزی که اوپک کاهش عرضه را قطع نکند، این صادرات امریکا ادامه خواهد داشت؛ درواقع هنگامی که کشورهای اوپک نفت دوبی را با تولید کمتر تقویت کردند، راه آمریکا را برای صادرات نفت باز کردند.
این تحلیلگر ارشد بین‌الملل بازار نفت و انرژی در ادامه افزود: اما امریکا وقتی نفت صادر می‌کند باید معادل آن را هم وارد کند! چون تولید و تقاضای آن تفاوتی نکرده است، اگر دو میلیون صادر می‌کند باید دو میلیون هم وارد کند، اما در بازارهایی که اکنون در خاورمیانه بخصوص ایران در رقابت هستند، موی دماغشان شده‌اند.
رییس شرکت مشاوره‌ای فاکت گلوبال انرژی در خصوص کاهش صادرات نفت ایران به هند اظهار کرد: ایران اکنون با هند بر سر فرزاد بی رابطه خوبی ندارد، هندی‌ها پیشنهادی دادند که به مذاق ایران خوش نیامده و اعلام کرده آن را به روس‌ها می‌دهد، اما هندی‌ها نیز ادعا دارند که در این میدان هزینه بسیاری کرده‌اند ۱۰سال بر روی آن مطالعه کرده‌اند، و صراحتاً گفته‌اند اگر فرزادبی را به ما واگذار نکنید نفت نمی‌خریم، سر لجبازی هم این کار را کرده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: