مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای طرح توسعه فاز ۳ بندر کانتینری شهیدرجایی با اعتبار ۸۶۰ میلیاردتومان، ایجاد اسکلههای نفتی در آن بندر و همچنین تکمیل فاز اول توسعه بندر چابهار با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با هیات رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی که شامگاه ۱۸ مهرماه سال جاری در ساختمان آموزش سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، ضمن اظهار خرسندی از تعامل مجموعه سازمان بنادر با فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی، گفت: در صدد ارتقای عملکرد سازمان هستیم و به همین منظور، برنامهریزیهای جدیدی را در دست مطالعه و اجرا داریم. پروژههای متعددی هم برای توسعه فیزیکی و هم توسعه غیرفیزیکی بنادر کشور تعریف و برنامهریزی شده است.
محمد راستاد ادامه داد: در حال حاضر مهمترین بندر تجاری ما بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است که نخستین طرح توسعه این بندر، فاز ۳ بندر کانتینری با اعتباری حدود ۸۶۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن شروع میشود. پیش بینی میشود که این طرح به مدت ۳ سال زیرساختهایش تکمیل شود و بر اساس برنامه ریزی که انجام شده برای تاسیس روبنایی آن سرمایهگذار مشترک داخلی و خارجی بخش خصوصی جذب خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از اولویتهای مهم دیگر ما در بندرعباس تعیین تکلیف و واگذاری پایانههای ۱ و ۲ ترمنیال کانتینری است که کارهای نهایی برای تدقیق قرارداد و انجام فرآیند واگذاری در حال انجام است. همچنین، یک پروژه بالغ بر ۱۶۰ میلیاردتومان اعتبار برای ایجاد اسکلههای نفتی در بندر شهید رجایی در حال انجام است.
انجام مراسم افتتاح بندر چابهار با حضور سران کشورهای هند و افغانستان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای چابهار ما خوشبختانه توانستیم در راستای سیاستهای کلان کشور و توصیههای مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران فاز اول توسعه بندر چابهار را با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن تکمیل کنیم و ان شاء الله به بهرهبرداری میرسد. تجهیزات این بندر در حال ورود است که بخشی وارد شده و بخشی نیز در حال ورود است. برنامهریزیها در حال انجام است تا بتوانیم یک مراسم افتتاح با حضور سران کشورهای منطقه انجام شود. به لحاظ اهمیتی که این بندر در توسعه محور شرق و تبادل تجاری بین کشورهای جنوب شرقی و شمال و شمال شرقی کشور دارد برقرار شود.
این مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: خوشبختانه افتتاح عملیات ترانزیت کالا از کشور هند به افغانستان از طریق بندر چابهار با یک محموله ۱۰۰ هزار تنی گندم عنقریب انجام میشود و ما در ملاقاتی که اخیرا با سفیر هند داشتیم بنا شد که به لحاظ اهمیت آغاز این فعالیت در بندر چابهار، مراسم ورود اولین کشتی را با حضور سفرای کشور هند و افغانستان و یکی از مقامات ارشد کشور هند در بندر چابهار برگزار کنیم. نشانه ای از عزم و اراده ای است که کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت از طریق بندر چابهار دارند.
وی تصریح کرد: از حمایتی که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تصویب توافقنامه دالان ترانزیتی بین کشور ایران (چابهار)، هند و افغانستان داشتند تشکر میکنم. دالان ترانزیتی فردا نیز جزو دستور کارهای مجلس برای طرح در صحن علنی مجلس است که امیدواریم در آنجا نیز به تصویب برسد. مطمئنا یک مشوقی برای کشورهای منطقه برای توجه بیشتر به بندر چابهار است.
وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار گندمی که قرار است از کشور هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ترانزیت شود پارت نخست از یک محموله یک میلیون تنی که به صورت کانتینریزه قرار است که بین هند و افغانستان حمل شود که یک نقطه عطف و شرایط بسیار مساعدی برای توسعه محور شرق خواهد بود و امیدوارم که بتوانیم این فعالیت جدید را به خوبی مدیریت کنیم.
راستاد ادامه داد: در سایر استان های ساحلی کشور ما شاهد تعریف پروژه های قابل توجهی هستیم در بندر بوشهر به واسطه محدودیتی که در اماکن فعلی بندر وجود داشته و محصور بودن در محدوده شهری، سازمان بنادر در تلاش است تا توسعه را در بندر نگین انجام دهد که بخشی از آن در حال انجام است. با تکمیل توسعه و سرمایه گذاری در بندر نگین ما شاهد رسیدن ظرفیت بندر کانتینری در بندر بوشهر به حدود بالغ بر ۱۶۰۰ تریو خواهیم بود.
تكمیل جزیره مدین تا دو ماه آینده
وی ادامه داد: اخیرا در جلسهای كه با مدیركل بندر بوشهر داشتم خوشبختانه روند احداث اسكله ترمینال كانتینری بسیار خوب پیشرفته است و انتظار داریم طی دو ماه آینده اولین اسكله جزیره مدین تكمیل شود و دسترسی مستقیم پسكرانهای مزیت مهم توسعه بندر بوشهر در جزیره مدین است كه آینده خوبی را برای این بندر پیشبینی میكنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: ما در بندر امام طرحهای توسعه متعددی را اجرا كردیم. در حال حاضر تمركز ما روی شهر لجستیكی و توسعه پسكرانههای بندر امام است. آنچه كه برای ما اولویت است این نكته است كه بتوانیم حتیالمقدور فعالیتهای ارزش افزودهای و صنعتی را در پسكرانههای بندر امام جذب كنیم و به اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه بندر امام كمك كنیم.
تلاش برای افتتاح دفتر هماهنگی مشترك (CBC)/ لایروبی اروندرود انجام میشود
راستاد افزود: در رابطه با بندر خرمشهر و احیای فعایتهای تجاری در آنم بندر در مقیاسی بالاتر از آن چیزی كه هماكنون وجود دارد مذاكرات با كشور عراق در حال انجام است تا بتوانیم براساس معاهدهنامه ۱۹۷۵ الجزایر شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگی مشترك و CBC باشیم كه متعاقبا لایروبی اروندرود انجام شود و شاهد استفاده بهینه از ظرفیتها و پتانسلهای بندر خرمشهر باشیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در بنادر شمالی كشور توانستیم ظرفیتهای بسیار خوبی را در بندر امیرآباد ایجاد كنیم. در حال حاضر بندر امیرآباد بهترین بندر ساحلی دریای خزر و ۵ كشور پیرامونی این دریاست.
وی ادامه داد: بندر امیرآباد از معدود بنادری است كه توانسته پسكرانه صنعتی خود را تثبیت كند و ما شاهد شكلگیری صنایع تولیدی در پسكرانه بندر و مجاور اسكلههای بندر هستیم كه به عنوان مزیت رقابتی بسیار خوب محسوب میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بندر انزلی هم تقریبا طرحهای توسعهای تكمیل شدهاند و این بندر موقعیت مناسبی دارد كه امیدواریم در آینده شاهد رشد هر چه بیشتر ترافیك و فعالیت در آن بندر باشیم.
راستاد ادامه داد: بندر نوشهر نیز از بنادر شمالی ما در شرایط بسیار خوبی از نظر امكانات و زیرساختها قرار دارد.
وی تصریح كرد: برای بنادر شمالی باید با بازاریابی گسترده و فعالیتهای اقتصادی كه در كشورها انجام میشود و مزیتهای رقابتی بتوانیم با افزایش سهم ایران از صادرات به كشورهای حوزه دریای خزر بهرهبرداری از زیرساختهای دریایی را در آن منطقه افزایش دهیم.
این مقام مسئول گفت: ما به دنبال توسعه بهرهبرداری از سواحل كشور برای فعالیتهای گردشگری هستیم به همین منظور مطالعاتی را برای تامین نیازهای گردشگری دریایی در دستور كار داریم و همچنین توسعه، بهبود و رونق ناوگان گردشگری دریایی ایجاد شرایطی به هموطنان كه بتوانند تا رفاه و آسایش و ایمنی از ظرفیتهای گردشگری دریایی در سواحل دریای شمال و جنوب كشور استفاده كنند.
تلاش برای ایجاد شبكه حمل ونقلی بین بنادر اصلی و فرعی كشور
معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: بنا به اهمیتی كه مقام عالی وزارت جناب آقای آخوندی قائل هستند برای آنكه بنادر كوچكتر از گردونه فعالیتهای حمل ونقل دریایی كشور كنار گذاشته نشود و باری آنها سهمی قائل شویم به دنبال چهارچوب و راهكاری هستیم تا یك شبكه حمل ونقلی بین بنادر اصلی و فرعی در كشور ایجاد شود.
وی ادامه داد: طبعا پیشنیاز ایجاد شبكه حمل و نقلی بین بنادر اصلی و. فرعی كشور این است كه ما محدودیت زیرساختی در این بنادر نداشته باشیم و حداقل ظرفیتهای لازم را بتوانیم ایجاد كنیم.
راستاد افزود: یكی از نیازهای ضروری ما این است كه ناوگان حمل ونقل منطقهای را در خلیج فارس از حالت سنتی به مدرن ارتقا دهیم. الگوهای شماور مناسب به فعالان این حوزه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی معرفی میشود و مكانیزمهای حمایتی برقرار خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح كرد: ناوگان سنتی پاسخگوی نیازهای امروزی نیست. ما به همین دلیل باید ناوگان مدرن و با قابلیتهای بالاتر در سواحل كشور استقرار پیدا كنند تا هم كیفیت صادرات و هم واردات افزایش یابد و به این ترتیب بتوانیم اشتغال پایدار را به ویژه در سواحل جنوبی كشور ایجاد نماییم.
وی همچنین از دیگر برنامههای سازمان بنادر را بحث توسعه آموزش و ارتقای كیفیت دریانوردان عنوان كرد كه دستور كار مستمر سازمان قرار دارد.
راستاد ادامه داد: ارتقای كیفیت ناوگان منطقهای و ناوگان اقیانوسپیما در دستور كار است و در صدد هستیم با كنترلهای فنی و ایمنی ناوگان منطقهای و همچنین ناوگان اقیانوسپیما را به گونهای مدیریت كنیم تا در سطح بینالمللی وضعیت خوبی را از نظر كیفیت و استاندارد ایجاد كنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه كشور ما از نظر ناوگان تحت مالكیت در جایگاه بالای جهانی و جزو ۲۰ كشور برتر جهان است. در همین راستا ما خوشبختانه توانستیم در مجامع بینالمللی دریایی و به ویژه سازمان بینالمللی دریانوردی جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهیم.
وی در پایان افزود: امیدوارم با حمایتهای نمایندگان محترم و برنامهریزیهایی كه انجام دادهایم شاهد ارتقای همه جانبه در حوزه دریایی و بندری باشیم و بتوانیم نقش، سهم و جایگاهی را كه شایسته آن هستیم برای كشور به دست آوریم.
گفتنی است در نشست فوق احمدی لاشكی، ولیاله نانوا كناری، علی گلمرادی ، سید حمایت میرزاده، محمد بیرانوندی، عبدالرضا بزرگنژاد، محمدرضا خبازی و حاج عبدالحمید خدری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.