تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۵۶
تعداد بازدید: ۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به توان و رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت استفاده از توان علمی در کشور بیان کرد: این ستاد، با تأکید بر سه محور اصلی "تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده"، سعی دارد توان علمی کشور را سمت‌وسو دهد و دست آوردهای علمی را به صنعت و اشتغال تبدیل کند.
به گزارش مارین نیوز، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در جلسه‌ روش های بهبود فعالیت های فناورانه دریایی کشور با حضور اساتید دانشگاه ها و متخصصان دریایی، خبر از نهایی سازی 11 محور اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور داد و گفت: ستاد دریایی، با تأکید بر سه محور اصلی  تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش ‌افزوده تاکنون توانسته است در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی، یازده محور اصلی را در این مسیر نهایی سازی کند. 


محمد سعید سیف با معرفی یازده محور نهایی سازی شده در تهیه و تدوین نقشه راه فناوریهای دریایی کشور اظهار کرد: پوشش و رنگ‌ها، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز و استانداردهای طراحی سازه‌های دریایی، محور نگهداری و تعمیرات بازه‌های دریایی، پیش برنده‌های دریایی، محرکه اصلی و نرم‌افزارهای صنایع دریایی، ربات‌های زیرسطحی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی و همچنین استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات از منابع دریایی، را از محورهای اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور خواند که به مرحله نهایی سازی رسیده است. 
وی در این جلسه که در خصوص روش‌های بهبود فعالیت‌های فناورانه دریایی برگزار شد گفت: حوزه دریا در کشور خوشبختانه جایگاه ویژه‌ای‌ در مجلس، دولت و تشخیص مصلحت نظام در سال‌های اخیر پیدا کرده است، به همین منظور می‌توانیم با در دست داشتن برنامه‌ها و اهداف مشخص به بهره‌برداری بهتری در این صنعت دست‌یابیم. 

ترسیم آینده‌ای روشن‌تر برای دریا
سیف با اشاره به آمار بین‌المللی ایران در صنعت دریایی گفت: ایران توانسته است در سال 2016 رتبه ششم را در  بخش دریا از آن خود کند و البته این مقام در رشته‌های مهندسی دریا بهترین رتبه به شمار می‌رود. 
دبیر ستاد دریایی معاونت علمی در ادامه افزود: بار مثبت این موفقیت خوب به‌طور حتم به دلیل همکاری خوب و صادقانه اساتید و فعالان دریایی است، که می‌توان به آن اشاره کرد.
سیف با اشاره به توان و رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت استفاده از توان علمی در کشور بیان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با تأکید بر سه محور اصلی" تجاری‌سازی اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده" سعی دارد، توان علمی در کشور را سمت‌وسو دهد و دست آوردهای علمی را به صنعت و اشتغال تبدیل کند. 
وی با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه فناوری در کشور یکی از قدم‌های مثبت در جهت تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های دریای است گفت: امیدواریم در مسیر نقشه راه فناوری چه از بعد تئوریک (تدوین و نگاه) و چه از منظر اجرایی بتوانیم، حلقه ارتباطی و زبان مشترکی میان ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و اساتید دانشگاهی فراهم کنیم و با حمایت از تحقیقات دانشگاهی و پروژه‌های صنعتی، با توجه به توانمندی‌های کشور به تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های راهبردی دست‌یابیم.


تشریح فرایند تدوین نقشه راه فناوری های دریایی 
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی، در بخش دیگر این نشست با اشاره به روند اجرایی نقشه راه فناوری‌های دریایی بیان کرد: ستاد دریایی از پاییز سال 93 به‌منظور برنامه‌ریزی فناورانه و برای بهره‌گیری از توانمندی‌ های کشور، با مشارکت 18 سازمان دریایی به‌عنوان نهاد فرا بخشی، مدیریت تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور را به عهده گرفت و در نهایت با تلاش‌ های صورت گرفته طی 4 فاز اصلی پروژه، چهارچوب نهایی این نقشه راه در آبان 94 برای جامعه فعال دریایی کشور ارسال شد. 
امیرحسین صفر قلی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی درزمینه فناوری از جهات بسیار دارای اهمیت است گفت: تدوین نقشه راه فناوری که نوعی از برنامه‌ریزی درزمینه فناوری است، می‌تواند در محیط رقابتی امروز مفید باشد. 
صفر قلی بابیان اینکه نقشه راه فناوری با توجه به وضعیت موجود آینده مطلوب را ترسیم و فناوری‌های موردنیاز جهت طی کردن این مسیر، معرفی می‌کند اظهار کرد: اساسی‌ترین مزیتی که ترسیم نقشه راه فناوری ایجاد می‌کند به دست آوردن اطلاعاتی است که کیفیت تصمیم‌گیری درزمینه سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌ها را افزایش می‌دهد.
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی فرایند کلی فرایند تدوین نقشه را شامل چهار فاز اصلی خواند و گفت: مطالعات مقدماتی، شناسایی محورهای اصلی فناوری، تدوین و ترسیم نقشه راه فناوری در محورهای اصلی و بازنگری و همچنین به‌روز رانی نقشه راه از فازهای اصلی و اساسی در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. 
صفر قلی گفت: پس از شناسایی محورهای اصلی فناوری مقرر شد شناسنامه هر محور با همکاری اساتید دانشگاهی تهیه شود که  در این بخش به شیوه تدوین شناسنامه محورهای فناوری پرداخته‌شده است. به‌منظور یکپارچه‌سازی گزارشات قالب استانداری تهیه و در اختیار اساتید دانشگاهی قرار گرفت تا ضمن حفظ یکپارچگی و انسجام مطالب گزارشات از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تهیه و ارائه شد. 
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی مهم‌ترین موضوعات بررسی‌شده را در چهار بخش معرفی فناوری ،بررسی نیازهای فناورانه و بررسی قابلیت‌ ها و محصولات فناورانه همچنین ارزیابی وضع موجود در فناوری، تحلیل ماتریس جذابیت و توانمندی و درنهایت راهبرد ها و راهکارهای پیشنهادی توسعه فناوری تقسیم کرد و گفت: در بخش معرفی فناوری ضمن تشریح و تعریف فناوری‌ های محور مورد مطالعه، درخت فناوری‌های شناسایی‌شده ترسیم و روند طی شده توسعه فناوری در جهان و کشورهای پیشرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به بخش بررسی نیازهای فناورانه عنوان کرد: هدف اصلی در این بخش، بررسی و شناسایی نیازهای کشور به فناوری محور موردمطالعه است و پس از تبیین توانمندی شرکت‌ها سازمان‌ها، نیازهای مشتریان و یا به‌عبارت‌دیگر مشتریان بالقوه فناوری معرفی و نوع و ابعاد نیازها مورداشاره قرارگرفته است. 
صفر قلی در ادامه بخش بررسی قابلیت‌ها و محصولات فناورانه را این‌گونه معرفی کرد: در این بخش با توجه به نیازهای شناسایی‌ شده قابلیت‌ های محصولاتی که نیاز کشور را رفع می‌کنند موردبررسی قرار می‌گیرد. 
وی همچنین افزود: در بخش ارزیابی وضع موجود در فناوری با استفاده از جمع‌آوری آمار و ارقام وضع موجود کشور در فناوری محور در حوزه‌های توانمندی جذابیت دسته‌بندی می‌شوند.
صفر قلی گفت: و درنهایت در بخش آخر که تحلیل ماتریس جذابیت و توانمندی نام دارد با استفاده از نظر خبرگان و امتیاز دهی بر اساس شاخص‌ های از پیش تعریف‌ شده، ماتریس جذابیت و توانمندی برای هر یک از فناوری‌های اولویت‌دار ترسیم‌شده است و فناوری‌های مشخص‌ شده در این بخش در حقیقت فناوری‌ های اولویت‌دار در کشور برای توسعه به شمار می‌روند. 







منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: