تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۶۱
تعداد بازدید: ۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا: دیدگاه این سازمان، گسترش فرهنگ دریایی در جامعه و حرکت به‌سوی یک ملت دریا پایه است.
به گزارش مارین نیوز، جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در آغاز با هدف فرهنگ سازی و تعمیق و گسترش فرهنگ دریایی آغاز به کار کرد و توانست به یک مرجع فرهنگ‌سازی گسترده برای جذب مخاطبین جوان در کشور تبدیل شود. به‌طور حتم گلوگاه صنعت، فرهنگ سازی است و برای رسیدن به آن بایستی از روند فکری سنتی و تجربه ‌شده گذر کرد.
در این ارتباط با مجید مقصودی رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا از فعالان این جشنواره گفتگویی انجام گرفته است که در پی می خوانیم : 

لطفاً سومین دوره از جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت را شرح دهید?
در این مسیر هرگونه اقدام و فرایندی که منجر به تعمیق و گسترش فرهنگ دریایی شود، لازم است. جشنواره دریا مسیر پیشرفت نیز می‌تواند در این مقوله بیشترین بار مسئولیتی را به دوش کشد. ازاین‌رو برگزاری این جشنواره و جشنواره‌هایی که بستر فرهنگ‌سازی را فراهم می‌کنند، اگر صرفاً به‌منظور یک گردهمایی نباشد می‌تواند بسیار ارزنده باشد.

در مورد بهره‌مندی بیشتر شرکت‌کنندگان، علی‌الخصوص دانشجویان و دانش آموزان کشور از این فرصت‌ها چه پیشنهاداتی دارید؟
لازم است که در فاصله فی‌مابین دو جشنواره، اطلاع‌رسانی کافی و حمایت و پیگیری لازم در حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی انجام شود. این جشنواره می‌تواند به یک جشنواره بین‌المللی معتبر با جوایز معنوی ارزنده مانند راه‌یابی به دانشگاه بدون آزمون کنکور و دیگر مزایای نسبی در این حوزه‌ها منجر شود.

لطفاً پیشنهادات خود را به‌منظور  بهبود جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در سال‌های آتی  بفرمایید؟
باید از ترکیب و اختلاط اهداف جشنواره‌ها و سمینارها و کنفرانس‌ها جلوگیری شود. جشنواره موردنظر می‌تواند به یک مرجع فرهنگ‌سازی گسترده برای جذب مخاطبین جوان تبدیل شود. از طرفی دیگر  اهدافی را برای متقاضیان تصویرسازی کرد که انگیزه‌های ورود به صنعت دریا در علاقه‌مندان افزایش یابد.  
رهاسازی قشر هدف جشنواره پس از پایان مراسم و اکتفا به برخی جوایز نقدی، در درازمدت باعث رکود عملکرد جشنواره می‌شود.
اگر هدف سازی صحیح برای جشنواره انجام پذیرد، یعنی شرکت‌کنندگان با اطمینان بدانند که این موضوع یک تفریح گذرا نیست و نتایج زحمات آن‌ها می‌تواند در آینده علمی، تحصیلی و شغلی آن‌ها اثرگذار باشد، با جدیت بیشتری به آن ورود می‌کنند. نکته دیگر اینکه شاید بهتر باشد که موضوعات جشنواره به‌صورت گروه‌های متنوع‌تری هدفمند شود. 
مثلاً در حال حاضر، دو گروه عمده مسابقات (سطحی و زیرسطحی) برگزار می‌شود. شاید بتوان این گروه‌ها را در موضوعات مشخص‌تری همچون تفریحات سطحی، تفریحات غواصی و زیرسطحی، تفریحات ساحلی وزندگی در سواحل، کشاورزی و آبادسازی سواحل، انرژی و عمرانی، حمل‌ونقل و همچنین امداد و نجات گسترش داد. 

نقش نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور در شناسایی توانمندی‌های ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی را چطور می‌بینید؟
ایجاد تعامل فی‌مابین توانمندی‌های مجموعه‌های بزرگ دریایی در سطح این جشنواره نمی‌گنجد. هرچند می‌توان از برخی ایده‌های مطرح‌شده در گوشه‌ای از نیازهای دفاعی بهره جست، اما دیدگاه سازمان تحقیقات نداجا، گسترش فرهنگ دریایی در جامعه و حرکت به‌سوی یک ملت دریا پایه است. ایجاد فرهنگ دریایی برای جامعه دور از سواحل و دریا، به‌عنوان اولین گام در دریایی سازی ملت موردنظر است.




منبع : معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: