تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۷۱
تعداد بازدید: ۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
سکوی R۴ میدان نفتی رشادت در منطقه عملیاتی لاوان گلباران شد؛ سکویی که ٣٠ سال پیش مورد تجاوز دشمن قرار گرفته بود.
به گزارش مارین نیوز، این سکو با حضور رئیس منطقه عملیاتی لاوان و دیگر رؤسای این منطقه گلباران برگزار و به آقایان فریبرز ادراکی و عبدالزهرا حمدانی مطلق که در زمان حمله به سکوی رشادت آنجا حضور داشته اند، هدایایی به رسم یادبود اعطا شد.


نیروی دریایی آمریکا ٣٠ سال پیش، با حمله به حوزه نفتی در آب‌های سرزمینی کشورمان در خلیج فارس، سکوی نفتی «رشادت» را مورد حمله قرار داد.
نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا 30 سال پیش در حالی که دو کشور رسماً در جنگ با یکدیگر نبودند، با حمله به دو حوزه نفتی در آب‌های سرزمینی کشورمان در خلیج فارس طی سال‌های 1366 و 1367، در مجموع 4 سکوی نفتی «رشادت»، «رسالت»، «نصر» و «سلمان» متعلق به ایران را منهدم و خسارات سنگین اقتصادی به کشور وارد کرد. در پی این حمله،علاوه بر از بین رفتن تأسیسات دریایی گران‌قیمت استخراج و جمع‌آوری نفت، بیش از 520 هزار بشکه از سقف ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران کاسته شد.
در اولین تهاجم، چهار رزمناو آمریکایی با حمایت ناوشکن یواس‌اس‌تاچ و رزمناو موشک‌انداز استندلی و دو هواپیمای 16‌ــF و یک هواپیمای آواکس در تاریخ 27 مهرماه 1366 (19 اکتبر 1987 میلادی) به سکوهای نفتی رشادت و رسالت حمله کردند و به‌مدت 45 دقیقه به‌صورت بی‌امان این دو سکو را هدف قرار دادند. بر اثر این حمله، استخراج نفت از این سکوها به‌کلّی قطع شد. آمریکایی‌ها در آن زمان ادعا کردند که این حمله به‌تلافی اصابت یک فروند موشک کرم ابریشم به نفت‌کشی به‌نام «سی ایل سیتی» بود که با پرچم آمریکا در آب‌های سرزمین کویت در انتظار بارگیری نفت خام بود. اما مقامات ایرانی با تکذیب این اتهام اظهار کردند که انجام این حمله برای ایران با توجه به امکانات نظامی‌اش ناممکن بوده است.
نظامیان آمریکایی حدود شش ماه بعد در تاریخ 29 فروردین‌ماه 1367 (18 آوریل 1988) با استفاده از دو فروند ناوشکن یو‌اس‌اس مریل و یو‌اس‌اس لیند مک‌کورمیک، یک فروند کشتی عملیات آبی‌خاکی و به‌همراه چند فروند بالگرد تهاجمی کبرا با شلیک ده‌ها توپ و موشک و کار گذاشتن مواد منفجره، دو سکوی نفتی نصر و سلمان را هدف تهاجم خود قرار داده و آنها را به‌صورت صد در صد منهدم و تخریب کردند. بهانه آمریکایی‌ها برای این حمله نیز برخورد ناوچه موشک‌انداز آمریکایی یواس‌اس ساموئل بی. رابرتز با یک مین دریایی بود که منجر به ایجاد حفره‌ای به‌طول بیش از 4.5 متر در آن شد و این ناوچه را تقریباً غرق کرد.
واشنگتن در آن زمان ادعا کرد که این حملات را به‌تلافی اقدامات نظامی ایران در خلیج فارس انجام داده است، ادعایی که نهایتاً از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی مردود شناخته شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: