تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۷۹
تعداد بازدید: ۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
اولین محصول از سامانه پرورش ماهی در قفس در جزیره قشم طی مراسمی با حضور استاندار هرمزگان و دیگر مسئولان این استان برداشت شد.
به گزارش مارین نیوز، استاندار هرمزگان در حاشیه این مراسم که روز چهارشنبه برگزار شد، گفت: زنجیره کامل تخم ریزی تا برداشت در حجم انبوه و خوراک آن در استان فراهم شد که نمونه آشکار استفاده از ظرفیت خلیج فارس است.
فریدون همتی افزود: با حمایت و توجه خاص به استعدادهای ویژه استان و در راستای ارتقاء بهره وری از دریا و افزایش اشتغال می توان آب دریا را در اختیار مردم و جوانان امروز قرار داد.


وی ادامه داد: یکی از رویکردهای استانداری تلاش درجهت توسعه صنعت آبزی پروری در قفس است که در این راستا باید دانش این فعالیت ترویج شود تا دراستان ظرفیت بالایی از تولید ماهی در قفس جهت مصرف و صادرات محقق شود.
نماینده مردم بندرعباس ، قشم ، حاجی آباد ، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: توسعه دریامحور در چارچوب سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح است.
محمد آشوری افزود: همچنین در رویکرد برنامه ششم نیز بر اساس توامندی های درونی و مزیت های نسبی منطقه ای، اقدامات توسعه ای در حوزه های مختلف صورت می گیرد که ایجاد مدل منطقی برای تغییر وضعیت بخش صید و شیلات از جمله آن است 
وی ادامه داد: با تلاش هایی که در بخش شیلات انجام شد و بر اساس مطالعات و اقدام های عملی صورت گرفته و با خط شکنی سپاه پاسداران امروز یک الگوی مناسب برای اشتغال در حوزه بهره برداری از دریا شکل گرفت.
آشوری تصریح کرد: می توان با تغییر شیوه های صیادی و با تکیه بر روش های نوین صید که یک نمونه آن پرورش ماهی در قفس است حرکت اساسی در جهت تولید و اشتغال در کشور گام برداشت.
وی افزود: سیاست های برنامه ششم نیز منطبق بر توسعه بخش آبزی پروری است و در این زمینه دولت نیز با ایجاد بستر مناسب زمینه تکامل چرخه تولید، توزیع و صادرات آبزی پروری را فراهم کند.


فرماندار قشم نیز به ایجاد 2 شغل به ازاء هر قفس در این سامانه اشاره و اذعان کرد: در هر قفس 60 هزار قطعه بچه ماهی ریخته و از هر کدام بین 40 تا 50 تن ماهی برداشت می شود.
علیرضا نصری با اشاره به اهمیت جایگزینی آبزی پروری به جای صید از دریا افزود: سه نوع ماهی هامور، صبیتی و شانک در این سامانه پرورش می یابد که ارزش صادراتی بالایی به خصوص در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. 
وی ادامه داد: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه پرورش ماهی در دریا و در قفس شکل گرفت که با تحقیقات مفصل و مشورت کارشناسان شیلات شهرستان قشم به عنوان یکی از ظرفیت های مناسب برای پرورش ماهی در قفس مناسب شناخته شد.
نصری تصریح کرد: با انجام اقدامات لازم امروز تمام مراحل ساخت قفس، تخم ریزی و تکثیر بچه ماهی، ماهیان مولد، پرورش در قفس و در نهایت برداشت ماهی توسط نیروهای بومی در جزیره قشم صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این صنعت جدیدی است که در شهرستان شروع شد که رشد آن باعث حفظ ذخایر دریایی، اشتغال مولد و صادرات می شود.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.


بر پايه اين گزارش، در این بازدید که با همراهی دکتر محمد آشوری نماینده  محترم مردم  بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، دریا دار علی رضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه،  علی رضا نصری فرماندار محترم شهرستان قشم و احمد راستی مدیرعامل شرکت درنا مهر قشم انجام شد، در ابتدای امر دکتر همتی استاندار هرمزگان طی بازدید از سایت شهاب ضمن در جریان قرار گرفتن روند تولید بچه ماهی در این مجموعه، پرورش ماهیان دریایی در آبهای خلیج فارس را راهکاری برای  ایجاد اشتغال مولد و توسعه مناطق ساحلی دانستند. 
استاندار هرمزگان با مراجعه به سایت دریایی شرکت درنا مهر قشم از نزدیک با روند فعالیت پرورش ماهیان دریایی در قفس آشنا شده و درجریان وضعیت تولید، روند پیشرفت، اهداف آتی شرکت و مشکلات این صنعت در استان هرمزگان قرار گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: