تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۹۹
تعداد بازدید: ۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
مدیر عامل گروه مدیریت و مهندسی بهین طرح آپادانا با بیان اینکه دستاوردهای فناورانه و زیست محیطی "طرح انتقال فناوری و بومی سازی نرم افزار مدیریت آبزی پروری در قفس" نقش به سزایی را در عرصه شیلات ایفا می کند، افزود: ورود فن آوری های جدید باعث پیشرفت می‏گردد و توجه به بومی سازی و تدوین برنامه برای کاهش وابستگی کشور به خارج باعث رونق صنعت دریایی کشور و ایجاد اشتغال می‏گردد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر عامل گروه مدیریت و مهندسی بهین طرح آپادانا درباره زمینه فعالیت این شرکت در عرصه دریایی اظهار داشت: این گروه (BETA) در سال 1385 به منظور توسعه خدمات مهندسی در پروژه های بزرگ و چند دیسیپلینی (Multi Discipline) تاسیس گردید. 
مهرداد غفوریان افزود: این مجموعه قادر است تمامی خدمات مورد نیاز كارفرمایان از مرحله شناسائی، توجیه اقتصادی و مطالعات میدانی تا انجام مطالعات تفصیلی، نقشه های اجرایی، نظارت، تحویل را با توجه به نیاز و شرائط پروژه ارائه نماید. 
وی طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های بندری و ساحل سازی و خطوط لوله دریایی، مدل سازی هیدرودینامیک و شبیه سازی مانور شناورهای، بازرسی فنی سازه و تاسیسات برقی و مکانیکی، عملیات میدانی شامل نقشه برداری، هیدروگرافی و اندازه گیری های دریایی و آموزش و تحقیقات عمده زمینه های فعالیت این شرکت برشمرد. 
غفوریان با بیان اینکه جنس محصولات این شرکت دانش فنی است، گفت: انتقال فن آوری و ارتقا دانش فنی برای خود و کارفرمایان از دیگر زمینه های فعالیت این شرکت است. استفاده از لوله های HDPE در سیستم های آبگیری و آب برگشتی به دریا اولین بار در ایران توسط BETA پیشنهاد و طراحی شد و در سیستم آب برگشتی پالایشگاه فاز 9 و 10 عسلویه اجرا شد.
وی ادامه داد: همچنین استفاده از FLEXMAT در پوشش خطوط لوله دریایی در ایران برای اولین بار توسط مهندسین این شرکت پیشنهاد و طراحی شد. این فعالیت ها نیاز به تحقیقات و روحیه ابتکار دارد و از ابتدا هدف هیئت مدیره تاسیس شرکتی دانش بنیان بوده است.
مدیر عامل گروه مدیریت و مهندسی بهین طرح آپادانا در خصوص انگیزه و شروع به کار طرح مورد حمایت شده از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با عنوان "طرح انتقال فناوری و بومی سازی نرم افزار مدیریت آبزی پروری در قفس" خاطرنشان کرد: در اواسط سال 1394 با توجه به برنامه های دولت در زمینه گسترش و حمایت از پرورش ماهی در قفس و برنامه های سازمان شیلات در صدور مجوزهای ایجاد مزارع پرورش ماهی در قفس در آبهای دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس طی جلسات متعدد در مدیریت شرکت تصمیم گرفته شد با توجه به سابقه شرکت در طراحی سازه های دریایی در جنوب و شمال کشور، زمینه کاری جدیدی تحت عنوان پرورش ماهی در قفس به فعالیت های شرکت بهین طرح آپادانا اضافه گردد، لذا در چند موضوع اقدام به فعالیت گردید که یکی از آنها بخش نرم افزاری مدیریت و نگهداری مزارع پرورش ماهی می ‏باشد که طرح بومی سازی نرم افزار مدیریت با توجه به اطلاعات محیطی و دریایی و گونه های بومی ماهیان آبهای ایران مد نظر قرار گرفت و پروژه فوق در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ¬بنیان دریایی تعریف و از اردیبهشت 1395 بطور جدی فعالیت آغاز گردید.
وی با بیان اینکه دستاوردهای فناورانه و زیست محیطی این طرح نقش به سزایی را در عرصه شیلات ایفا می کند، افزود: مزارع پرورش ماهی در قفس به لحاظ اکولوژی بسیار حساس بوده و در صورت مدیریت غیر علمی بر آنها می‏تواند زمینه انتشار آلودگی‏ ها و بیماری‏های متعددی در آبهای کشور را فراهم نماید لذا توسعه استفاده از نرم افزار های مدیریت در حفظ محیط زیست دریایی کشور بسیار موثر خواهد بود.
غفوریان در خصوص اقدامات صورت گرفته در سطح بین الملل خاطر نشان کرد: در کشور های اروپایی، شرق آسیا و امریکا لاتین که محل توسعه مزارع پرورش ماهی در قفس می‏باشد تحقیقات زیادی در زمینه مکانیزه کردن فعالیت های مربوط به تغذیه و نگهداری آبزیان در قفس انجام شده و نرم افزار های متعددی در این خصوص وجود دارد که با توجه به شرایط محلی کالیبره شده و مورد استفاده می‏ باشد بخصوص در کشور نروژ که پیشرفت های زیادی داشته است. بدیهی است نگاه شرکت بهین طرح آپادانا در درجه اول بازار ایران و در نهایت بازار کشور های همسایه می‏باشد.
وی با بیان اینکه سازمان ها و ارگان های مختلفی حامی این طرح بودند تاکید کرد:  در درجه اول ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی از ابتدا طرح را مورد حمایت قرار داد و با معرفی به صندوق زیست فناوری زمینه اخذ وام و حمایت مالی را برای پروژه فراهم نمود. همچنین اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان که زمینه معرفی و برگزاری دوره آموزشی را برای سرمایه گذاران بخش پرورش ماهی در قفس را فراهم نمودند.
غفوریان در خصوص نقش چنین طرح هایی در اعتلای صنعت دریایی کشور بیان کرد: بدیهی است ورود فن آوری های جدید در همه زمینه ها باعث پیشرفت می‏گردد اما توجه به بومی سازی و تدوین برنامه برای کاهش وابستگی کشور به شرکت های خارجی باعث رونق صنعت دریایی کشور و ایجاد اشتغال می‏گردد. شاید راحت ترین و کم ریسک ترین روش برای سرمایه گذاران داخلی خرید از منابع خارجی باشد اما در صورت ایجاد مشوق هایی برای استفاده از تولیدات داخلی و یا ایجاد تولیدات مشترک، مشابه پروژه ما می‏تواند باعث توسعه پایدار در صنعت دریایی گردد. بطور مثال پرداخت وام خرید برای شرکت هایی که از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان استفاده می‏ کنند می‏ تواند مشوق خوبی باشد که هم اکنون از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‏ شود.
وی در خصوص دورنمای این طرح در صنعت دریایی و ایران و مقایسه قیمت آن با نمونه های مشابه خارجی افزود : مذاکراتی با سازمان شیلات در خصوص الزام واحد های پرورش ماهی در قفس به استفاده از نرم افزار در مدیریت مزارع شده است که تاکنون به نتیجه نرسیده است. بدیهی است واحد های کوچک تولیدی به دلیل سرمایه کم علاقه ای به استفاده از فن آوری جدید ندارند و منافع کوتاه مدت را در نظر می‏گیرند. با توجه به اهمیت لزوم علمی بودن توسعه در این بخش و حفظ کیفیت ماهیان تولیدی و حفظ محیط زیست دریا، لزوم تدوین مقررات در بکار گیری استاندارد های تضمین کیفیت در این خصوص احساس می‏شود.
مهرداد غفوریان خاطر نشان کرد: در مورد هزینه با توجه به قیمت اولیه خرید نرم افزار و خدمات نصب و پشتیبانی و در صورت الزام واحد های پرورش ماهی در قفس به استفاده از این فن آوری ما قادر به ارائه خدمات با هزینه ای در حدود سی درصد پایین تر از شرکت های خارجی هستیم. بدیهی است با گسترش بازار، قیمت خدمات نیز قابل کاهش می ‏باشد.
این فعال حوزه  مهندسی دریا به عنوان سخن پایانی تاکید کرد، حمایت از پروژه های دانش بنیان تنها در حمایت مالی خلاصه نمی‏شود بلکه کمک به تبلیغات محصول و بدست آوردن بازار مصرف نقش موثری در پایدار بودن جریان اقتصادی شرکت های دانش بنیان ایفا می‏ نماید که خوشبختانه رویکرد جدید ستاد دریایی در معرفی محصولات دانش بنیان جای تقدیر و تشکر را دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: