تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۰۵
تعداد بازدید: ۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت دریاها در زمینه های مختلف اقتصادی، ژئوپلیتیکی، حمل و نقل دریایی و غیره گفت: بیش از 100 شغل مرتبط با دریا وجود دارد که برای کاهش نرخ بیکاری باید به آنها توجه کرد.
به گزارش مارین نیوز، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: ایران با داشتن 5800 کیلومتر خط ساحلی و 55 جزیره، کشوری دریایی به شمار می آید ولی تا همین اواخر به محیط زیست دریاها و توسعه آنها بی توجهی می شد.
پروین فرشچی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این مورد گفت: با توجه بیانات ایشان و تاکید بر اهمیت توسعه دریامحور و کشور دریا محور دفتر محیط زیست دریایی در سال 1384 به معاونت تبدیل شد.
وی به همکاری این سازمان با 5 منطقه آزاد دریایی اشاره کرد و گفت: در زمینه آگاه سازی زیست محیطی برنامه های مشترک ارزیابی و پایش با سازمان منطقه آزاد این محل ها انجام شده است.
فرشچی گفت: معاونت محیط زیست دریایی مرجع ملی سه کنوانسیون ملی به نام های کنوانسیون تهران (در مورد دریای خزر) کنوانسیون کویت (در خصوص خلیج فارس و دریای عمان) و کنوانسیون لندن در زمینه مواد زاید و زباله ها در دریاست. 
وی به اهمیت توسعه اشتغال دریایی اشاره و تصریح کرد: برای کمک به اشتغالزایی باید اهمیت دریاها از نظر اقتصادی، ژئوپلیتیک، حمل و نقل و ...به مردم معرفی شود زیرا بیش از 100 شغل دریایی وجود دارد.

انتقال بین حوضه ای آب دقت زیادی لازم دارد
فرشچی در مورد فعالیت ها در زمینه انتقال بین حوضه ای آب گفت: انتقال بین حوضه ای آب به دقت زیادی نیاز دارد و نمونه های خارجی همه موفق نبوده است و اکوسیستم های مختلفی را درگیر می کند. با توجه به افزایش نیاز کشور به آب بحث آب شیرین کن ها نیز مطرح است که در این حوزه معاونت از لحاظ مکان یابی و فناوری با کمترین صدمه به محیط زیست باید معاونت محیط زیست دریایی وارد شود.
وی همچنین در مورد بحث اوراق سازی کشتی ها یادآور شد: در دریای خزر و خلیج فارس کشتی های اوراق زیادی وجود دارد و تنها در اروند رود 174 کشتی اوراق داریم، بحثی مطرح بود که کشتی های عراقی اوراق به ایران آورده شده و تعمیر شود ولی معاونت به دلیل اینکه نمی خواست ایران حیاط خلوت کشورهای همسایه شود با این امر مخالف بود.
فرشچی توضیح داد: در ایران فقط در بخشی از دریای عمان امکان اوراق سازی کشتی داریم و در دریای خزر یا خلیج فارس اصلا ممکن نیست.
وی افزود: پایش زیست محیطی از جنبه های گوناگون، پایش میکروبی سواحل، آموزش های مختلف در سطوح مدیران و ...از دیگر اقدامات معاونت در 4 سال گذشته بوده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در این نشست با اشاره به اینکه یکی از اهداف توسعه پایدار حفاظت از دریاهاست گفت: اهمیت دریاها را باید به عنوان یک کشور دریامحور بیشتر به مردم نشان دهیم.

گفتنی است، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 5 آبان با حضور 100 ماهنامه، 54 هفته نامه، 30 دو هفته نامه، 20 دوماهنامه، 52 فصلنامه بیش از 115 رسانه برخط، 70 رسانه محلی، منطقه ای و استانی و 60 روزنامه و موسسه مطبوعاتی با شعار رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و یپشرفت ملی گشایش یافت و تا 23 آبان همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 پذیرای علاقمندان است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: