تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۲۵
تعداد بازدید: ۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
تعیین محدوده و مرزبندی مناطق ساحلی کشور، طرح کاربری مطلوب اراضی منطقه ساحلی و مدیریت مطلوب مسایل زیست محیطی از مهم ترین اهداف طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است.
به گزارش مارین نیوز، تهیه طرح های جامع و مدیریتی به منظور استفاده از منابع و پتانسیل های موجود در سواحل، در تمامی کشورهای توسعه یافته یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران حوزه دریایی است.
در کشور ما به واسطه سواحل طولانی در جنوب و شمال در سال های اخیر اهمیت مدیریت جامع و یکپارچه منابع ساحلی مورد توجه جدی قرار گرفته تا این سواحل با یک مدیریت واحد اداره شود.
وزیر راه و شهرسازی معتقد است که ایران به عنوان چهارراه شمال، جنوب و شرق و غرب باید با یکپارچه سازی مناطق ساحلی و توسعه بنادر و کاهش هزینه های حمل و نقل در تجارت بین المللی و نقش آفرینی بیشتر در این بخش درآمدهای خود را بیش از پیش افزایش دهد.
عباس آخوندی ایران همواره به دنبال اتصال به اقتصاد و تجارت جهانی است و اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور در این زمینه برای ما اهمیت زیادی دارد. 
وی تصریح کرد: اقتصاد جهانی و جهانی شدن یکی از تجلی های واقعی در حوزه دریاست، زیرا در حوزه دریا پیوستگی اقتصاد ایران با تجارت جهانی کاملا لمس می شود. 
وی با اشاره به مزیت های یکپارچه سازی مدیریت مناطق ساحلی، اظهارداشت: بدون شک همکاری تمام نهادها، سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط می تواند به توسعه بنادر و استمرار سیستم یکپارچه مدیریت مناطق ساحلی کمک کند و ما همواره به دنبال رفع گلوگاه ها در حوزه دریا، جاده و ریل در این زمینه هستیم. 
برای اجرای این طرح در سواحل کشور مطالعات آن در سه بخش اصلی طرح مدیریت نوار ساحلی ، طرح زیست محیطی و طرح ارزیابی و پایش ICZM در مناطق ساحلی به اجرا در آمده است.

طرح مدیریت ساحلی 
محدوده تحت پوشش طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی از حوزه های آبریز رودخانه هایی که به دریا سرازیر می شوند تا مرز منطقه انحصاری اقتصادی در داخل دریا را مشخص کنند.
به طور کلی بررسی روش های مختلف حفاظتی از محدوده نوار ساحلی (Shoreline) در برابر تاثیرات ناشی از وقوع پدیده های دریایی و ارائه پیشنهاد های مناسب و راهکار های عملی برای حفاظت از سواحل، تدوین سیاست های دفاعی ساحلی و برنامه راهبردی برای حفاظت از آن مهمترین محورهای اجرایی این طرح در حوزه دریایی کشور است.
کمک به ایجاد تطابق میان کاربری های موجود یا آتی با الزامات زیست محیطی از طریق ارائه راهکارهای اجرایی مدیریت نوار ساحلی به شرط اقتصادی بودن آنها، ارائه توصیه های لازم برای مدیریت نوار ساحلی با توجه به عوامل انسانی و طبیعی و مدیریت آسیب های زیست محیطی ناشی از استفاده غیر اصولی از منابع نوار ساحلی از اهداف این طرح مهم دریایی است.

طرح زیست محیطی EMP
حفاظت محیط زیست رکن اصلی توسعه پایدار است که از گذشته در کشورهای پیشرفته مطرح بوده، در سال های اخیر مورد توجه مدیران ارشد بسیاری از کشورهای ساحلی قرار گرفته است.
سواحل شمالی کشور به لحاظ وجود جمعیت متراکم تر نسبت به سایر مناطق کشور از یک سو با تجاوز به جنگل و مرتع و تخریب آنها مواجه بوده و از سویی بواسطه کاربرد غیرعلمی و بدون برنامه کودهای شیمیایی و سموم مختلف، آلودگی های جدی را به رودخانه ها، خاک و دریا تحمیل کرده است.
از سوی دیگر، در سواحل جنوبی علاوه بر آلودگی های شهری، سطح آلودگی های صنعتی به ویژه نفتی نیز قابل توجه بوده و تنوع و تراکم جانوری و گیاهی در خشکی (در برخی مناطق) و در دریا در این بخش از سواحل کشور با وجود تراکم انسانی نسبتا کم، رشد صنایع نفتی، پتروشیمی، شیلاتی، دریایی و تولید انرژی با شتاب و توسعه همراه بوده است.
به طور کلی، ارزیابی وضع موجود از دیدگاه محیط زیستی، معرفی مناطق حساس محیط زیستی در سواحل کشور، معرفی کانون های خطر و تهدیدهای محیط زیستی در مناطق ساحلی، دسته بندی و ارائه جداول و نقشه ها از منابع و داده های مرتبط برای شناخت وضع موجود از اهداف مهم طرح زیست محیطی در این زمینه است.

طرح ارزیابی و پایش ICZM در مناطق ساحلی (MEP) 
مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرایند مستمر و پویا است که دوره آن از برنامه ریزی شروع و از طریق ارزیابی به برنامه ریزی ختم می شود، بدیهی است بدون انجام نظارت و ارزیابی، تداوم این دوره بی هدف خواهد بود.
در این راستا تهیه ساختار و تشکلات سازمان نظارت کننده، تعیین ضوابط پایش سواحل دریایی، تعیین شاخص های و معیارهای عملکردی و تهیه برنامه های مورد نیاز مربوط به داده های اقتصادی و اجتماعی در مناطق ساحلی از مهم ترین روش های پایش و ارزیابی مناطق ساحلی در کشور است.
بدون شک استفاد از تجربیات بین المللی کشورهای جهان در این زمینه و طراحی ساختار مناسب تسریع برای اجرای مدیریت یکپارچه ساحلی در کشور با توجه به 5800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب بسیار ضروری کرده است.
تعریف استانداردهای مورد نیاز برای ساماندهی سواحل کشور با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی می تواند اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، بندری و دریایی کشور را با همکاری تمان نهادها و ارگان های دریایی تسریع تا وظایف همه بهره برداران از سواحل و آبهای کشور مشخص شود.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: