تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۳۷
تعداد بازدید: ۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کتاب "فناوری نانو در صنایع دریایی" توسط دکتر حسن قاسمی (عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر) و هاشم نوروزی (دانشجوی دکتری مهندسی دریا) تدوین گردیده که به تشریح جامع مقدمه ای از فناوری نانو در صنایع دریایی پرداخته است.
مارین نیوز در بخش معرفی کتاب، "فناوری نانو در صنایع دریایی" اثر دکتر حسن قاسمی (عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر) و هاشم نوروزی (دانشجوی دکتری مهندسی دریا) را که توسط انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در 181 صفحه، 5 فصل و 300 نسخه تابستان امسال به چاپ رسیده را به شما معرفی می نماید. 
در معرفی این کتاب آمده است: فناوری نانو به عنوان یکی از حوزه های علم و فناوری با ماهیتی بین رشته ای، مورد توجه اکثر کشورهای دنیا می باشد. علوم و فناوری نانو، یک حوزه ی علمی جذاب و کارآمد است که نخستین حرکت های پژوهشی آن در کشور ما، از حدود 17 سال پیش شروع شده است. امروزه نیز، به دلیل توجه ویژه ی نهادهایی نظیر ستاد توسعه ی فناوری نانو و تدوین اسناد بالادستی همانند نقشه ی جامع علمی کشور، تخصیص بودجه ی مناسب، پرورش نیروهای جوان و مطرح شدن این فناوری به عنوان جزء لاینکفِ رشد صنایع مختلف، دانش فناوری نانو شاهد رشد و توسعه ای فزاینده می باشد.
از اینرو، امروزه کتب متعددی با رویکردهای جهت دار و کاربردهایی مشخص از فناوری نانو برای استفاده متخصصین صنایعِ مختلف نظیر هوافضا، پزشکی، خودرو، کشاورزی و غیره تدوین شده  است. با این حال، تدوین کتابی در حوزه ی تخصصی فناوری نانو در صنایع دریایی مغفول مانده است. لذا، با توجه به اهمیت صنایع دریایی در ایران به دلیل موقعیت ژئوپولیتک کشور، شناسایی پتانسیل های فناوری نانو در صنایع دریایی و فقدان کتابی در حوزه ی فناوری نانو در صنایع دریایی ضرورت داشت. نویسندگان حاضر، مشخصه ها، نیازها و مشکلات مختلفِ صنایع دریایی را شناسایی و تبیین کرده و با داشتن دانش مناسب در حوزه ی فناوری نانو به دلیل پژوهش های انجام داده، به تشریح جامع مقدمه ای از فناوری نانو در صنایع دریایی پرداخته اند. 
کتاب حاضر مشتمل بر 5 فصل در اختیار جامعه ی علمی کشور قرار گرفته است. فصل اول، مقدمات و مفاهیم اولیه ی موردنیاز خواننده برای ورود به مباحث فناوری نانو ارائه شده است. برای این هدف، آشنایی با مفهوم و مقیاس نانو، تاریخچه مختصری بر فناوری نانو، تقسیم بندی انواع نانوساختارها، مقدمه ای بر روش های تولید نانوساختارها و مشخصه یابی مواد نانوساختار در فصل نخست فراهم آمده است. در فصل دوم، با عنوان " فناوری نانو در ساخت، و سازه های دریایی"، جایگاه فناوری نانو و حوزه های کاربردی فناوری نانو در ساخت، و سازه های دریایی ارائه شده است. جایگاه و تشریح دقیق فناوری نانو در الکترونیک و مخابرات دریایی نیز در فصل سوم، ارائه گردیده است. مقدمه ای از فناوری نانو در تمهیدات و تجهیزات نظامی در حوزه ی دریایی در فصل چهارم تشریح شده است. در این فصل، شرحی بر توجه جهانی در راستای فناوری  نانوی نظامی، تبیین روش های شناسایی تجهیزات نظامی دریایی، معرفی جایگاه فناوری نانو در استتار و اختفاء نظامی و جایگاه فناوری نانو در شناسایی و ارتقاء ایمنی در محیط دریایی تبیین گشته است. در فصل پنجم نیز نقشِ فناوری -نانو در انرژی های تجدید پذیر دریایی، شناسایی آلاینده های زیست محیطی منابعِ آبی، معرفی جایگاه فناوری نانو در راستای تصفیه ی آب، آشنایی با آلودگی زیست محیطی نانومواد و مدیریت و کنترل پسماند های زیستی نانومواد تشریح شده است.
از اهداف اصلی نویسندگان آن بوده است که در هر فصل، پس از تدوین و تبیین مبانی علمی زیرشاخه ی علمی فناوری نانو در حوزه ی موردنظر، کاربردهای موجود، آینده و ایده های نوین فناوری نانو در حوزه های مختلف صنایع دریایی نیز ارائه شود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: