تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۵۷
تعداد بازدید: ۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: نوسانات سطح آب دریای خزر به طور طبیعی ایجاد می‌شود، برهمین اساس باید برنامه‌ جامعی در دست داشته و سعی کنیم که در ساخت و ساز‌ها و مدیریت عمرانی این نوسانات را برای توسعه خط ساحلی در نظر بگیریم، زیرا بالا آمدن آب دریای خزر حتی به اندازه 5 سانتیمتر تا 10 سال آینده می‌تواند بسیار زیان‌بار و خطرناک باشد.
به گزارش مارین نیوز، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بالا آمدن سطح آب دریای خزر، اظهار کرد: هم اکنون برنامه‌ای برای پیش روی و پس روی آب دریای خزر در دست نداریم اما این پدیده نوسانات آب دریا هر چند سال یک‌بار بروز می‌کند و یک پدیده طبیعی است که به عنوان مثال در نتیجه پس روی دریای خزر و خلیج فارس خشک شدن خلیج گرگان و خشک شدن خلیج میانکاله به وجود آمد برهمین اساس کارگروه ستاد استانی و ستاد ملی را تشکیل دادیم.
پروین فرشچی افزود: براساس نتایج مطالعات اولیه روی راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کار می‌کنیم و طی این ماه ضرب العجلی برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود که اگر براساس نتایج نیاز به لایروبی و اقدامات دیگری بود به سرعت آن را انجام دهیم.
فرشچی یادآور شد: در برنامه میان مدت به دنبال تدوین طرح جامع مدیریت خلیج گرگان و تالاب میانکاله هستیم، طبیعی است که با نوسات آب دریا آلودگی به بخش‌های ساحلی نیز نفوذ پیدا کند بنابراین برای این مساله باید نگران ساخت و سازهای نزدیک دریا باشیم برهمین اساس تاکید داریم که حریم دریا حفظ شود و از سویی نگران فعالیت‌های عمرانی در منطقه باشیم زیرا مشکلات محیط زیست جزو مسایل فرا مرزی است.
وی ادامه داد: مسایل دریای خزر تنها مربوط به کشور ایران نیست و باید در این زمینه همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم.
فرشچی تاکید کرد: سطح آب دریای خزر سالانه 5 سانتی متر در حال افزایش است، در چند سال اخیر حتی تا 18 سانتیمتر نیز پس روی در حریم دریا را شاهد بودیم بنابراین این نوسانات به طور طبیعی ایجاد می‌شود، برهمین اساس باید برنامه‌ جامعی برای این موضوع در دست باشیم و سعی کنیم که در ساخت و ساز‌ها و مدیریت عمرانی این نوسانات را برای توسعه خط ساحلی در نظر بگیریم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه ساخت‌و سازهای غیر اصولی در حریم دریای خزر نگرانی‌های بسیاری برای سازمان محیط زیست ایجاد کرده است، زیرا در بسیاری از مناطق ساحلی اصول ایمنی و استاندارد رعایت نشده به طوری که باید حریم ساحلی را 60 متر در نظر می‌گرفتیم اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید در این زمینه به مردم هشدارهای لازم داده شود و مناطق ساحلی تحت تصرف در آید تا از توسعه پروژه‌های عمرانی در این مناطق جلوگیری شود زیرا بالا آمدن آب دریای خزر حتی به اندازه 5 سانتیمتر تا 10 سال آینده می‌تواند بسیار زیان‌بار و خطرناک باشد.
وی در مورد آلودگی آب دریای خزر نیز گفت: آلودگی آب دریای خزر نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است اما نمی‌توان پسماندهای جامد، فاضلاب و ورود گونه‌های غیر بومی و آلودگی نفتی دریای خزر را نادیده گرفت، برهمین اساس سازمان محیط زیست اقداماتی در راستای مدیریت و کاهش آلودگی دریای خزر را در دست اجرا دارد و مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته و راهکارهایی نیز تعیین شده است که برای اجرا نیازمند سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: