تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۵۹
تعداد بازدید: ۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق برنامه قرار است بخش عمده از کشتی های متعلق به شرکت های ایرانی در تعمیرگاه های خودمان تعمیر شود؛ امیدواریم که با برنامه های توسعه ای که داریم، دیگر نیازی به اعزام کشتی ها به بنادر خارجی نداشته باشیم.
به گزارش مارین نیوز، آمارها نشان می دهد سالانه بیش از ۳۰ هزار شناور در خلیج فارس تردد می کنند. یکی از بخش های مهم و کلیدی در صنعت کشتیرانی، بخش تعمیرات کشتی است. صنعت تعمیرات کشتیرانی ظرفیت بالای درآمدزایی برای کشور دارد. به طوری که یکی از اهداف دولت دکتر حسن روحانی، توسعه بنادر کشور برای تردد راحت تر و تعمیرات داخلی کشتی ها بوده است. مرکز پژوهش‌ های مجلس در گزارشی برنامه راهبردی صنایع دریایی تا افق ۱۴۰۴ را ارزیابی کرده است. در ایران حدود ۶۰۰ کشتی و شناور سالانه نیاز به تعمیرات دارند، اما بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۱ تعداد شناورهایی که به میزان متوسط در داخل تعمیر شده، کمتر از ۲۳۰ شناور بوده است.
بر اساس همین گزارش، طی سال ‌های اخیر رقابت سنگین بر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی در جهان وجود داشته است، به‌ طوری که طی سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ نزدیک به ۹۰ درصد صنعت ساخت و تعمیر کشتی به ترتیب در اختیار کشورهای چین، کره‌ جنوبی و ژاپن بوده که سرجمع تناژ ناخالص آنها حدود ۹۰ میلیون تن است. بر اساس مطالعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ظرفیت اسمی ساخت شناور کشور در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵۰ هزار تن بوده است. 
از سوی دیگر افزایش ۵.۵ درصدی شمار شناورهای تجاری در بنادر در پایان سال ۹۵  نسبت به آغاز سال ۹۲ از ۸ هزار و ۸۱۸ به ۹ هزار و ۳۰۱ فروند، افزایش ۲۱ درصدی ظرفیت اسمی بندرهای تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به آغاز سال ۹۲ از ۱۸۰ میلیون به ۲۱۷ میلیون تن و بهره‌ برداری از ۱۰۱ طرح زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بندرهای تجاری کشور به ارزش ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اقدامات دولت تدبیر و امید برای توسعه اقتصادی دریا محور بود. در حال حاضر دولت دوازدهم نیز برای ارتقای این صنعت در تلاش است. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دراین رابطه به خبر آنلاین گفت: در گذشته شرکت های کشتیرانی ایرانی چندان فعال نبودند و کشتی های ایرانی برای تعمیر ناچار بودند که به بنادر خارجی مراجعه کنند، اما با توسعه زیرساخت ها و امکاناتی که در کارخانه ها و کشتی سازی داخلی کشور ایجاد شده، بخش عمده از کشتی های متعلق به شرکت های ایرانی در تعمیرگاه های خودمان تعمیر می شود و طبق برنامه قرار است برای حضور کشتی های خارجی هم  این امکان مهیا شود.
محمد راستاد گفته است، برنامه ریزی هایی توسط کشتی سازی ها انجام شده، مخصوصا کارخانه هایی که در بندرعباس فعال است و توسعه زیرساخت ها در حال اجراست. امیدواریم که با برنامه های توسعه ای که داریم، دیگر نیازی به اعزام کشتی ها به بنادر خارجی برای تعمیر نداشته باشیم. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: