تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۶۲
تعداد بازدید: ۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
استاندار هرمزگان گفت: برنامه‌های خوبی برای توسعه بندرتیاب مدنظر است تا این ظرفیت مغفول مانده به بندری فعال و پررونق تبدیل شود و نیاز است اقداماتی همچون ایجاد پایانه صادراتی، احداث سردخانه و انبار و بهسازی جاده دسترسی میناب به تیاب، افزایش جذب گردشگران دریایی با توجه به مناطق دیدنی ساحلی و جنگل‌های دریایی در خور تیاب انجام شود.
به گزارش مارین نیوز، فریدون همتی با همراهی سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب، رودان، سیریک و جاسک در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران ارشد اجرایی استان و همچنین مقامات محلی شهرستان میناب از بخش‌های مختلف بندر تاریخی تیاب بازدید کرد.
استاندار هرمزگان در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان که به میزبانی اداره بندرتیاب از توابع شهرستان میناب برگزار شد، گفت: توسعه سواحل و افزایش تراکم جمعیت در مناطق ساحلی جنوب کشور به ویژه در سواحل مکران مورد همواره تأکید مقام معظم رهبری بوده است.


فریدون همتی تصریح کرد: باید استعدادهای موجود در این مناطق را به خوبی شکوفا کنیم و برنامه دولت نیز این است که منویات رهبر معظم انقلاب را تحقق بخشد.
به گفته همتی، با اقدامات خوب صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و استقرار دستگاه‌ هایی همچون اداره بندر، گمرک، قرنطینه گیاهی، استاندارد، بهداشت و سایر دستگاه‌ های مربوطه، بندر تیاب که از بنادر تاریخی منطقه است، دوباره فعال خواهد شد.
استاندار هرمزگان بیان کرد: با توجه به ابلاغ و اجرای آئین‌نامه کالای ملوانی در هرمزگان، فعالیت‌های تجاری در بندرتیاب نیز رونق خواهد گرفت.
همتی با تأکید بر اینکه می‌توان از کمک و همراهی مردم در مبارزه با قاچاق استفاده کرد، گفت: برنامه و دستور کار ما باید مقابله با باندهای اصلی و بزرگ قاچاق باشد.
وی خواستار تسریع و تسهیل رویه‌های صادرات کالا از بنادر و گمرکات هرمزگان شد و افزود: صادرکنندگان نباید در بندر و گمرک دچار معطلی شوند و نیاز است اشکالات و نواقص موجود در این زمینه رفع شود.
استاندار هرمزگان عنوان کرد: از این پس دیگر اجرای آئین‌نامه تجارت کالای ملوانی رسماً در هرمزگان آغاز شده و هیچ نهادی نباید برای افرادی که قصد واردات کالا از این طریق را دارند مزاحمت ایجاد کند.
همتی اضافه کرد: در کنار سهمیه تعیین شده برای واردات باید مقدار مشخصی هم کالا صادر شود تا صادرات از طریق بنادر استان اوج بگیرد و افزایش یابد.
وی بیان کرد: برنامه‌های خوبی از سوی سازمان بنادر و سایر دستگاه‌های متولی برای توسعه بندرتیاب مدنظر است تا این ظرفیت مغفول مانده به بندری فعال و پررونق تبدیل شود و در این راستا نیاز است اقداماتی همچون ایجاد پایانه صادراتی، احداث سردخانه و انبار و بهسازی جاده دسترسی میناب به تیاب صورت گیرد.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌ها برای رونق فعالیت‌های تجاری، باید برای افزایش جذب گردشگران دریایی با توجه به مناطق دیدنی ساحلی و جنگل‌های دریایی در خور تیاب نیز اقدام شود.
همتی اضافه کرد: به موازات توسعه بنادر بزرگی همچون بندر شهید رجایی، تجارت کالا باید در بنادر کوچک و متوسط موجود در مناطق ساحلی هرمزگان توزیع شود تا سایر ساحل‌نشینان در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، نیز از برکت اقتصاد دریا محور بهره‌مند شوند.


در جریان این بازدید نیز مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گزارشی در خصوص آخرین وضعیت توسعه این بندر چندمنظوره را برای نماینده عالی دولت در استان و هیئت همراه تشریح کرد.
اله مراد عفیفی پور  بیان کرد: بندر تیاب با سابقه ۱۴۰ سال استقرار گمرک و بیش از ۱۴ قرن پیشینه نقش‌آفرینی در تجارت دریایی از جمله باسابقه‌ترین بنادر تجاری و بازرگانی ایران محسوب می‌شود.
وی همچنین ضمن اشاره به مهم‌ترین اقدامات سازمان بنادر برای رونق بخشی و احیای این بندر تاریخی طی چند سال اخیر گفت: در حال حاضر فاز دو لایروبی این بندر با حجم کل ۳۰۰ هزار مترمکعب و ایجاد دیواره سنگی حوضچه آن در دست اجراست که با لایروبی ۱۰۰ هزار مترمکعب، پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه را شاهد هستیم.
عفیفی پور تأکید کرد: بندر تیاب در فاصله چندین کیلومتری رویشگاه جنگل‌های حفاظت شده دریایی حرا قرار دارد که بر همین اساس، تمامی مراحل مربوط به انجام عملیات اجرایی طرح توسعه و لایروبی خور آن باید با رعایت مقررات و ضوابط زیست‌محیطی انجام شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان همچنین از ساخت و بهره‌برداری یک دستگاه باسکول ۶۰ تنی با همکاری تعاونی مرزنشینان به عنوان اقدامی مهم برای ایجاد زیرساخت‌های تجاری در بندر سخن به میان آورد.
وی اضافه کرد: پروژه‌های مطالعاتی لایروبی و ایجاد دستک‌های دهانه ورودی خور تیاب، تعمیرات اساسی ۸۱ متر اسکله شمع و عرشه موجود و ایجاد سامانه اطفای حریق این بندر نیز توسط مشاور سازمان بنادر در حال انجام است.
عفیفی پور از توجه ویژه سازمان بنادر به فراهم کردن شرایط ترددهای دریایی ایمن برای رونق گردشگری در خور بندر تیاب در کنار توسعه زیرساخت‌های تجاری این بندر در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

شایان ذکر است، بندر تاریخی تیاب مهم‌ترین منطقه ساحلی شهرستان میناب است که گمرک آن طی یک و نیم ‌قرن اخیر از جمله فعال‌ترین گمرکات جنوب کشور بوده است. این بندر درگذشته یکی از بنادر مهم خطه جنوب ایران از لحاظ فعالیت‌های تجاری، توریستی، ماهیگیری و فعالیت‌های وابسته به دریا محسوب می‌شده و همچنین فعال‌ترین مرز دریایی برای صادرات و واردات کالاها در منطقه شرق استان بوده است.
بندر تیاب طی سه دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات ناوبری استفاده از ظرفیت‌های آن دچار موانعی شده بود بر همین اساس، طرح تبدیل این بندر کوچک به یک بندر مدرن چندمنظوره سال ۹۰ با تأمین اعتبار از منابع داخلی سازمان بنادر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قرار گرفت.
طی سال‌های اخیر پس از اتمام مطالعات مربوط به توسعه این بندر، طرح لایروبی خور و حوضچه آن در دو فاز اجرایی کلید خورد؛ به گونه‌ای که فاز نخست این طرح سال ۹۱ با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر آغاز و با انجام عملیات لایروبی حوضچه و استحصال دریا به حجم ۶۰ هزار مترمکعب به پایان رسید. فاز دوم طرح توسعه این بندر شامل ۳۰۰ هزار مترمکعب لایروبی خور و حوضچه نیز از اواخر سال ۹۲ تاکنون در دست انجام است.
گفتنی است، جاذبه‌های توریستی این بندر مانند وجود انواع پرندگان دریایی، چهار هزار هکتار جنگل‌های مانگرو (حرا) و تالاب بین‌المللی ۴۵ هزار هکتاری از جاذبه‌های گردشگری بندر تاریخی تیاب است.
شایان ذکر است، تمدن هرمز کهنه (میناب فعلی همجوار با رودخانه تاریخی آنامیس) که در تاریخ بنای آن را به اردشیر بابکان ساسانی و یا حتی قبل از آن نسبت می‌دهند، همچون تمدن بین‌النهرین شهرتی جهانی داشته است. بندر تیاب به عنوان میراث بندری و دریایی باقی‌مانده از این تمدن روزگاری پرفراز و نشیب را تجربه کرده و بازرگانانش با بنادر هندوستان و شرق آفریقا، داد و ستد دریایی داشته‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: