تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۶۵
تعداد بازدید: ۲۳۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
مدرسه غواصی آبکاوان با همکاری نشریه الکترونیک باستان شناسی منظر دریایی که از دو اهرم عملی و نظری برخوردارند، اقدام به برگزاری سلسله کارگاه‌ های آموزشی در زمینه باستان‌ شناسی‌ دریایی نموده‌ اند تا ضمن افزایش سطح آگاهی اقشار جامعه گام‌ هایی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی دریایی برای نسل‌ های آتی بر داشته باشند.
به گزارش مارین نیوز بر اساس اعلام نشریه الکترونیک باستان شناسی منظر دریایی، مدرسه غواصی آبکاوان با همکاری این نشریه که از دو اهرم عملی و نظری برخوردارند، اقدام به برگزاری سلسله کارگاه‌ های آموزشی در زمینه باستان‌ شناسی‌ دریایی نموده‌ اند تا ضمن افزایش سطح آگاهی اقشار جامعه گام‌ هایی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی دریایی برای نسل‌ های آتی بر داشته باشند. از این رو دومین کارگاه‌ آموزشی باستان شناسی دریایی برگزار و مباحثی در خصوص مبانی نظری و عملی در باستان‌ شناسی دریایی به طور مقدماتی توسط کارشناسان به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد. 
میلیون‌ ها سال است که بشر با اقیانوس‌ ها، دریاها، رودخانه و دریاچه‌ ها پیوند عمیقی بر قرار نموده. خداوند بلند مرتبه پهنۀ های گستردۀ آبی را همچون خوانی پر برکت که در آن نعمت‌ های گوناگون قرار دارد به جهت فراخ شدن و آسان شدن زندگی بشر بر ساحت کره خاکی گسترانیده است. پهنه‌ های آبی همواره از فضیلت‌ های بسیاری برای عالم بشریت برخوردار بوده و هست که از آن جمله می‌توان به منابع سرشار غذایی، ارتباطات میان ‌فرهنگى، امور تجاری و جنگی اشاره نمود، درون سینه این خوان آبی گسترده داستان‌های بی‌شماری از زیست بشر بر روی کره زمین نهفته است که امروزه به میراث فرهنگی‌ دریایی مشهورند. 
گفتنی است، میراث فرهنگی‌ دریایی از ظرفیت‌ های بسیار بالایی برای پژوهش‌ های علمی و آموزشی برخوردار هستند. برای نمونه، محوطه‌ های پیش از تاریخی به زیرآب رفته نقش بسیار زیادی در درک توسعه تمدن بشری دارند؛ به همان اندازه کشتی‌ های غرق شده اطلاعات منحصر بفردی در خصوص تبادلات فرهنگی، تجارت و تاثیرات متقابل در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می‌دهند، شایان ذکر است، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هم اکنون بقایای بیش از سه میلیون کشتی‌غرق شده در بستر سراسر آب‌های کره زمین مدفون است، از این‌رو، وقتی می‌گویند: «کشتی‌های غرق شده به مثابه کپسول زمانند» بی‌جهت نیست. افزون بر آن، شهرها، زیستگاه‌ها و مکان‌های مذهبی به زیرآب رفته رازهای سر به مهری در سینه خود دارند که باستان شناسان پرده از اسرار آن‌ها می‌ گشایند. 
علاوه بر معیارهای علمی، میراث فرهنگی دریایی از ظرفیت‌ های مناسبی برای گردشگری، غنی‌سازی‌ فرهنگی و توسعه‌ پایدار برخوردارند. به همین علت، دسترسی عموم مردم به باستان‌ شناسی‌ دریایی در قالب موزه، غواصی، کارگاه‌ های آموزشی و غیره به جهت حراست از میراث فرهنگی دریایی برای نسل‌ های آینده امری ضروری تلقی می‌شود. 
یادآور می شود، در متن رسمی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب به اهمیت میراث فرهنگی دریایی، به عنوان بخش «جدایی‌ناپذیر» از میراث فرهنگی بشری و عاملی فوق‌العاده مهم در تاریخ آدمیان، ملت‌ها و در روابط‌شان با یکدیگر در زمینه میراث مشترک خود و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی زیرآب و مسؤلیتی که در این مورد بر عهده تمامی دولت‌ها می باشد، به طور مؤکد سفارش و ترغیب شده است. 

قابل ذکر است، این کارگاه در تاریخ دوم آذرماه در مرکز خدمات و پشتیبانی مدارس بین المللی غواصی- اس اس آی - در تهران بین ساعت 9 تا 15 برگزار می‌گردد. 

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر برای ثبت‌نام می‌توانند به وبسایت‌های ذیل مراجعه نمایند: 
www.abkavan.com 
www.farhang-darya.com  


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدپور بده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
0
0
خیلی عالی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: