تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۹۵
تعداد بازدید: ۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی با سرمایه گذاری ده میلیون یورو (حدود 500 میلیارد ریالی)، دو فروند شناور لایروب و یدک کش از کشور هلند خریداری و به بندر آستارا وارد شد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس بنادر و دریانوردی آستارا، از ورود نخستین لایروب و یدک کش بخش خصوصی به بندر آستارا خبر داد و اظهار داشت: با همکاری و حمایت سازمان بنادر و دریانوردی، مجری طرح ساخت، توسعه و بهره برداری از بندر آستارا دو فروند شناور لایروب و یدک‌کش از کشور هلند خریداری و وارد بندر آستارا شد. 
محمود میرنبیلی با بیان اینکه با ورود این دو شناور توان عملیاتی بندر آستارا بیشتر می‌شود افزود: با آغاز فعالیت لایروب "جاده  ابریشم" در بندر آستارا موجبات نگهداری عمق مناسب جهت تردد کشتی‌های بزرگ تجاری، صرفه جویی ارزی و درآمدزایی فراهم می‌شود. 


وی با اشاره به ورود و خریداری  یدک کش " درفش کاوه " توسط  پیمانکار ساخت، توسعه و بهره برداری به بندر آستارا تصریح کرد: با ورود یدک کش اختصاصی برای این بندر شاهد درآمدزایی و افزایش توان عملیاتی در بندر تجاری آستارا خواهیم بود. 
میرنبیلی با اشاره به مشخصات فنی دو شناور اختصاصی بندر آستارا خاطرنشان کرد: لایروب "هاپرساکشن" جاده ابریشم با ظرفیت 200 متر مکعب و یدک کش "درفش کاوه" با قدرت هزار و 200 اسب بخار جهت جداسازی و پهلودهی کشتی‌ها آماده خدمات رسانی است. 
وی با اشاره به تعداد لایروب‌های موجود در بنادر شمالی ایران نیز افزود: هم اکنون سه لایروب "هاپرساکشن" بخش دولتی در بنادر شمالی ایران مشغول فعالیت هستند که با استقرار لایروب "هاپرساکشن" جاده ابریشم توسط بخش خصوصی، تعداد لایروب‌های بنادر شمالی ایران به 4 فروند لایروب رسید. 


رییس هیأت مدیره و مدیر عامل گروه بندری و دریایی کاوه نیز پس از رونمایی از این دو فروند شناور، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: گروه  بندری و دریایی کاوه یک شرکت خصوصی است که سابقه آغاز فعالیت آن در بنادر کشور به سال 1340 برمی گردد. 
محمد صادق كاوه با بیان اینکه بندر آستارا در آستانه شکوفایی است، ادامه داد: پس از سرمایه گذاری در سایر بخش ها، این شرکت دو فروند شناور لایروب و یدک کش را خریداری و پس از انتقال از اروپا به دریای خزر، آنها را در بندر آستارا مستقر کرده است. 
وی این اتفاق را برداشتن یک گام دیگر در جهت شکوفایی این بندر در جهت تبدیل شدن آن به یک نقطه کانونی برای ایفای نقش فعال و مؤثر در مبادلات تجاری حوزه دریای خزر و کریدورهای بین المللی جاده ابریشم و شمال - جنوب دانست و خاطر نشان کرد: شناورهای مذکور  به ارزش بیش از ده میلیون یورو (حدود 500 میلیارد ریال) به سفارش گروه بندری و دریایی کاوه،  در کارخانه کشتی سازی نپتون در کشور هلند طراحی و ساخته شده اند. 
وی با تأکید بر اینکه این دو فروند شناور، بندر آستارا را از بابت امور لایروبی در حوضچه اصلی و کانال دسترسی و همچنین خدمات یدک کشی خودکفا می سازد، تصریح کرد: این اولین بار است که بخش خصوصی با مشارکت سرمایه گذار خارجی در ایران برای تأمین لایروب و یدک کش در بنادر ایران سرمایه گذاری می کند. 


همچنین مدیر ارشد اجرایی طرح توسعه بندر آستارا عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود نخستین لایروب و یدک کش به این بندر، اظهارکرد: با ورود و استقرار دو فروند شناور لایروب و یدک کش خریداری شده توسط بخش خصوصی در بندر آستارا، یک گام دیگر در جهت شکوفایی این بندر در جهت تبدیل شدن آن به یک نقطه کانونی برای ایفای نقش فعال و موثر در مبادلات تجاری حوزه دریای خزر و کریدورهای بین المللی جاده ابریشم و شمال جنوب برداشته شد. 
علیرضا چشم جهان افزود: ساخت پایانه غلات آستارا آغاز شده است و در فاز اول آمادگی پذیرش 30 هزار تن غلات را با سیلوهایی که در آن ایجاد خواهد شد، دارد. این ظرفیت تا 120 هزار تن هم در بندر قابلیت افزایش دارد تا آستارا را به یک کانون منطقه ای برای مبادله غلات کند. در طرح جامع پایانه غلات بندر آستارا، ساخت یک کارخانه آرد نیز قرار دارد. تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان برای تبدیل بندر آستارا به وضعیت فعلی آن هزینه شده و برای تثبیت جایگاه آن در عرصه مبادلات بین المللی حوزه دریای خزر حداقل 100میلیارد تومان دیگر می بایست در این سرمایه گذاری شود. 
وی با تاکید بر پیش بینی ایجاد ترمینال نفتی برای بندر آستارا بیان کرد: با توجه به اینکه تجارت نفتی یک بیزینس قابل توجه در کشورهای حاشیه خزر است این امکان پیش بینی شده تا بتواند کشتی های حامل این محموله را بارگیری کند و بتواند در مخازن تخلیه کند و اگر بحث سوآپ نفتی مطرح باشد می تواند سوآپ می تواند از طریق این ترمینال نفتی انجام شود. علاوه بر سوآپ، بحث دیگر ایجاد ترمینال «رورو» در آستارا است. اکنون تجارت قابل توجهی بین کشور ترکیه با کشورهای شرق دریای خزر در حال انجام است. به منظور اینکه کامیون های حامل بار ترکیه بتوانند از ترکیه خود را به کشورهای شرق دریای خزر برسانند. الان تمام سهم این تجارت متوجه کشور آذربایجان از طریق باکو است که کشتی های رورو کامیون های حامل مواد صادراتی را به کشورهای مقصد می رسانند. ایجاد این ترمینال رورو در آستارا می تواند امکان جدیدی برای کامیون های ترک باز کند تا بتوانند به آستارا بیایند و از اینجا وراد کشورهای شرق خزر شوند. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: