تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۶۹۸
تعداد بازدید: ۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
روند ساخت ناو آموزشی خلیج فارس، بزرگترین ناو بومی ایران و غرب آسیا، با رونمایی از طراحی مهندسی و مفهمومی‌ اش، جان تازه گرفته است.
به گزارش مارین نیوز، در اواسط دهه 70 بود که رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش، دستور ساخت شناورهایی با قابلیت حمل بالگرد و شلیک موشک را صادر کردند و پس از آن ساخت چنین شناورهایی در قالب پروژه موج در دستور کار نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشور قرار گرفت.
اما پس از تبیین خط مشی جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا مبنی بر نگرش راهبردی به این نیرو در تیرماه سال 88 نیروی دریایی ارتش، می‌بایست برای جامه عمل پوشاندن به این راهبرد جدید که مستلزم تبدیل شدن نداجا از یک نیروی دریایی ساحلی به یک نیروی دریایی با قابلیت حضور در آب‌های آزاد و بین المللی بود، آماده می‌شد.
بر همین اساس ناوشکن جماران اولین محصول پروژه موج، در اسفندماه سال 88، با حضور فرمانده کل قوا در ناوگان جنوب نداجا عملیاتی شد تا  نوید بخش آغاز روندی جدید در ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی ارتش  برای تبدیل شدن به یک نیروی دریایی راهبردی باشد.  پس از آن با تولید ناوشکن دماوند و همچنین ساخت ناوچه‌های کلاس سینا این روند سرعت بیشتری به خود گرفت.
برای یک نیروی دریایی راهبردی اما حضور افسران جوان در مأموریت‌ها به‌خصوص در مأموریت‌های فرامنطقه‌ای به‌منظور کسب تجربه عملیاتی بسیار ضروری است اما، از سویی شناورهایی که ایران در اختیار داشت ظرفیت پذیرش تعداد قابل توجی نیرو و تجهیزات آموزشی را نداشت و به‌دلیل تحریم‌های تسلیحاتی، نیروی دریایی امکان خرید چنین شناورهایی از خارج کشور را نداشت.
برهمین اساس، متخصصان نیروی دریایی ارتش دست به کار ساخت یک ناو رزمی و آموزشی با قابلیت دریانوردی در آب‌های آزاد و همچنین حمل تعداد قابل توجهی نیرو برای آموزش شدند.
خبر ساخت این شناور جدید که خلیج فارس نامگذاری شده بود، برای اولین بار در شهریور ماه سال 91 و در جریان بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در دانشگاه علوم دریایی نوشهر منتشر شد. به‌گفته دریادار سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش در جریان این بازدید، طرح ساخت ناو آموزشی خلیج فارس خدمت فرمانده معظم کل قوا ارائه شده و با موافقت ایشان روبه‌رو می‌شود.


بنا بر گفته دریادار سیاری با ساخت این ناو، ایران به تنها دارنده چنین شناوری در منطقه غرب آسیا بدل می‌شد.

خلیج فارس یک گام دیگر به ساخت نزدیک شد
صبح امروز با حضور دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، از 9 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش که به‌دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.
یکی از مهمترین این دستاوردها، طراحی مفهومی و مهندسی ناو آموزشی خلیج فارس بود که بزرگترین ناو آموزشی غرب آسیا است. این ناو با طول 135 متر و عرض 16 متر از انواع سامانه‌های رانش، هدایت و ناوبری، رادارهای پیشرفته و سلاح به‌روز نداجا برخوردار است.


علاوه بر این، ناو آموزشی خلیج فارس با امکان دفاع از خود در شرایط نبرد به‌گونه‌ای طراحی شده است که در حین مأموریت آموزشی، توانایی آموزش 230 نفر دانش‌آموز و دانشجوی دانشکده‌های علوم دریایی نظامی و غیرنظامی را به‌طور همزمان دارا می‌باشد.
پیش از ناو خلیج فارس، ناوشکن‌های جماران و دماوند بزرگترین شناورهای بومی ساخت داخل بودند که با رونمایی از ناو خلیج فارس، این شناور بزرگترین ناو ایرانی خواهد بود.


حالا با این اقدام، نیروی دریایی ارتش یک گام به ساخت بزرگترین شناور رزمی و آموزشی ایران و منطقه غرب آسیا نزدیک‌تر شده و این حرکت نویدبخش ساخت شناورهایی مدرن‌تر در نیروی دریایی برای حضور مقتدرانه‌تر در آب‌های دنیا است.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: