تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۰۱
تعداد بازدید: ۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکشنبه دوازدهم آذر ماه فاز ۱ بندر شهید بهشتی چابهار با حضور مقامات ارشد داخلی و خارجی افتتاح می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بندر چابهار از نقاط مهم و راهبردی ترانزیتی و حلقه واسط جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا، افغانستان و آسیای میانه است که با افتتاح فاز نخست ظرفیت آن از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن افزایش خواهد یافت.  
محمد راستاد با بیان اینکه با توجه به اهمیت راهبردی این بندر مقامات عالی ۱۳ کشور برای حضور در مراسم افتتاح اعلام آمادگی کرده اند، خاطر نشان کرد: توسعه بندر چابهار محدود به مزایای صرف در تجارت دریایی نیست بلکه موتور محرک توسعه اقتصاد کشور خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های بندری در این بندر فعالیت‌های لجستیکی و ارزش افزوده در جهت ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد صورت خواهد گرفت.  
وی با اشاره به ایجاد حوضچه آرامش ۳۰۰ هکتاری در بندر شهید بهشتی تصریح کرد: با توجه به باد‌های موسمی چهار ماهه در منطقه، این حوضچه آرامش به عنوان یکی از بخش‌های مهم بندر با ایجاد ۱۴۷۰ متر موج شکن احداث شده که بدین ترتیب هیچ مشکلی در حوزه تخلیه و بارگیری نخواهیم داشت.  
راستاد بندر چابهار را دوستدار محیط زیست اعلام کرد و در این باره گفت: در آغاز طرح توسعه بندر شهید بهشتی ۳۲ هزار کلونی مرجان‌های دریایی برای حفاظت بیشتر به پنج کیلومتری محل پروژه انتقال داده شد که با پایش دو ساله پس از حصول اطمینان از تثبیت این مرجان ها، پروژه ادامه پیدا کرد.  
وی یادآور شد: با توجه به امکانات ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار طی ماه‌های اخیر بهره برداری آزمایشی از این بندر با ورود سه فروند کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان آغاز شد که خوشبختانه با سرویس دهی مناسب این بندر در همان ابتدا جایگاه ترانزیتی خود را احیاء کرد.  
راستاد با بیان اینکه صرفا به محوطه سازی اکتفا نکرده ایم اظهار داشت: در پسکرانه ۴۵۰ هکتار اراضی را تملک کرده ایم تا زمینه فعالیت‌های ارزش افزوده و لجستیکی برای فاز‌های بعدی مهیا شود.  
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید بهشتی چابهار را دروازه بین المللی تجارت دریایی دانست و افزود: با توجه به ظرفیت ایجاد شده و جایگاه مناسب این بندر در جذب بار سایر کشور‌ها بسیار خوش بین هستیم و امیدواریم این پروژه به موفقیت کامل برسد.
وی در خصوص مشوق‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران در بندر شهید بهشتی ۳۰ درصد تخفیف در حقوق و عوارض بندری در نظر گرفته است. همچنین با به حداقل رساندن اجاره ثابت و متغیر در این بندر سعی شده مشوق‌های ویژه‌ای برای اپراتور‌های بندری و سرمایه گذارن ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در سرمایه گذاری جذب کشور‌های هدف مانند هند است چراکه به این صورت می‌توان به بازاریابی برای این بندر کمک کرد.  

اپراتور بندر چابهار هندی است
راستاد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که تکلیف پورت اپراتوری این بندر با هندی‌ها چه خواهد شد گفت: در قالب قرارداد ۸۵ میلیون دلاری که با شرکت IPTL هند که به صورت BOT منعقد شده قصد داریم بهره برداری موقت یا دائم را به این شرکت واگذار کنیم و یا اینکه این شرکت در مشارکت با اپراتور‌های محلی پورت اپراتوری بندر چابهار را برعهده بگیرد.  
وی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با طلب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان مجری فاز اول بندر چابهار تصریح کرد: با این قرارگاه تعامل و همکاری خوبی داریم و هم اکنون آخرین صورت وضعیت‌های این پیمانکار در شرف پرداخت است.

رشد بیش از چهار درصدی در بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد خاطر نشان کرد: مبنای این پرسش درست نیست چراکه تنها در حوزه غیرنفتی و در هشت ماهه نخست سال جاری ۶۶ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۷۰۶ تن تخلیه و بارگیری صورت گرفته که بیانگر رشد ۶.۴ درصدی است.
وی با بیان اینکه در مدت هشت ماهه ۲۰ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۸۴۴ تن واردات غیر نفتی از بنادر کشور صورت گرفته است گفت: این رقم حاکی از کاهش ۱.۴ درصدی در حوزه واردات است در عین حال که با ۳۳ میلیون و ۳۰۲ هزار تن صادرات در این بخش شاهد رشد ۶.۶ درصدی هستیم.
راستاد حجم ترانزیت صورت گرفته از طریق بنادر کشور را سه میلیون و ۷۰۸ هزار و ۴۴۱ تن اعلام کرد که نسبت به هشت ماهه سال گذشته ۲۴.۵ درصد رشد داشته است.  
این مقام مسئول حجم ترانشیپ صورت گرفته از بنادر را دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۴۹ تن اعلام داشت که در این بخش نیز شاهد رشد ۶۸.۴ درصدی هستیم.  
وی حجم تخلیه و بارگیری مواد نفتی در هشت ماهه نخست سال جاری را ۳۱ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۹۰۷ تن دانست و گفت: در این بخش شاهد نیم درصد افت بوده ایم.
وی در نهایت حجم کل تخلیه و بارگیری مواد نفتی و غیرنفتی کشور از بنادر تا پایان آبان ماه سال جاری را ۹۸ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۶۱۳ تن اعلام کرد که نشان از رشد ۴.۱ درصدی دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی عملکرد کانتینری بنادر با ۲۱.۹ درصد رشد تا پایان آبان ماه سال جاری به یک میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۵۶ TEU رسیده است.  

عوارض بندری تعدیل می‌شود
راستاد در پاسخ به پرسش در خصوص لازم الاجرا شدن کنوانسیون سوخت کم سولفور از سال ۲۰۲۰ و تحمیل هزینه‌های مضاعف به مالکان شناور‌ها و اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در جهت کنترل این هزینه‌ها در تعامل با IMO تصریح کرد: این قانون از دو سال آینده لازم الاجرا است با این حال در این قانون تنفس‌هایی برای برخی موارد پیش بینی شده است. اما نباید از نظر دور داشت که این قانون هم اکنون در برخی از حوزه‌ها مانند دریای بالتیک به شکل شدیدتری درحال اجرا است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اجرای قانون سوخت کم سولفور غیر قابل اجتناب است.
وی در خصوص پرسش دیگری که دغدغه مالکان کشتی را نسبت به بالا بودن عوارض بندری مطرح می‌کرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال رقابت پذیری بنادر کشور است به همین منظور در پی ایجاد رویکردی تازه در حوزه حقوق و عوارض بندری است.  
راستاد با تاکید بر اینکه اگر در این خصوص بازنگری صورت نگیرد در رقابت با کشور‌های منطقه دچار مشکل خواهیم شد به همین منظور به دنبال تعدیل و بازبینی این تعرفه‌ها هستیم.  
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در انتها با اشاره به حضور اخیرش در سی امین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی خاطر نشان کرد: در آن مجمع اعلام کردیم که انتخابات شورای IMO به شکل سیاسی درآمده در حالیکه قاعدتا باید در انتخاب اعضاء قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فنی مد نظر باشد در حالیکه هم اکنون مسائل سیاسی در اولویت قرار گرفته اند این اقدام هیئت ایرانی با استقبال دیگر هیئت‌ها مواجه شد.  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: